Vilken Biltemaolja i styrservot?

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Vilken Biltemaolja i styrservot?

Inlägg av Moto-XXX »

Efter mek med styrväxel är nu mitt servosystem mer eller mindre tomt. Det var tidigare nån röd olja i.
Biltema är enklast att handla ifrån men vilken olja ska jag köpa?

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vilken Biltemaolja i styrservot?

Inlägg av In The White »

Dexron II eller III.

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Vilken Biltemaolja i styrservot?

Inlägg av HenrikG »

I min fickdata (tryckt 1997) rekommenderas ATF-olja typ F/G och som alternativ ATF-olja Dexron II
Eftersom det är just biltema du har närmast så är nog en 36-985 att föredra (ATF typ G), speciellt eftersom biltema är en av få "överdisk"-etablisemang som lagerför ATF typ G idag.
Biltemas "andra" ATF som heter ATF-U är specad för Dexron VI.
Dexron har alltid av hävd varit bakåtkompatibelt, fast i fallet med Dexron VI endast om det rör sig om en GM automatlåda, ej Allison eller andra applikationer.

Jag ersätter konsekvent Volvo original oljor med Biltemas ATF typ G i BW-automater(240) och M46or samt servostyrningar, har funkat bra för mig.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vilken Biltemaolja i styrservot?

Inlägg av In The White »

HenrikG skrev:I min fickdata (tryckt 1997) rekommenderas ATF-olja typ F/G och som alternativ ATF-olja Dexron II
Eftersom det är just biltema du har närmast så är nog en 36-985 att föredra (ATF typ G), speciellt eftersom biltema är en av få "överdisk"-etablisemang som lagerför ATF typ G idag.
Biltemas "andra" ATF som heter ATF-U är specad för Dexron VI.
Dexron har alltid av hävd varit bakåtkompatibelt, fast i fallet med Dexron VI endast om det rör sig om en GM automatlåda, ej Allison eller andra applikationer.

Jag ersätter konsekvent Volvo original oljor med Biltemas ATF typ G i BW-automater(240) och M46or samt servostyrningar, har funkat bra för mig.
Helt riktigt.

Dock fick jag rådet på Volvo att köra med Dexron II eller III, men det var säkert för att
dom inte har typ F/G längre?

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Vilken Biltemaolja i styrservot?

Inlägg av HenrikG »

In The White skrev: Dock fick jag rådet på Volvo att köra med Dexron II eller III, men det var säkert för att
dom inte har typ F/G längre?

Helt säkert är det så! Korrekt rekommendation också, annars får man ibland vara lite försiktig med volvos ersättningar och läsa på så man inte får fel.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vilken Biltemaolja i styrservot?

Inlägg av In The White »

HenrikG skrev:
In The White skrev: Dock fick jag rådet på Volvo att köra med Dexron II eller III, men det var säkert för att
dom inte har typ F/G längre?

Helt säkert är det så! Korrekt rekommendation också, annars får man ibland vara lite försiktig med volvos ersättningar och läsa på så man inte får fel.
Absolut.

Jag dubbelkollade fickdataboken innan jag fyllde Dexron i min då jag blev skeptisk.

Skriv svar