Givare på bakaxeln

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
åsa
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 dec 2018, 16:54

Givare på bakaxeln

Inlägg av åsa »

Hej!

Jag har haft problem med att abs-lampan lyser och ABS-bromsarna har lagt av. Koderna visar att det är något fel på givaren på bak-axeln. Nu har även hastighetsmätaren börjat lägga av. Jag var nyss hos en verkstad och de visste inte mkt om detta men med hjälp av mig hittade de givaren på bakaxeln och tyckte jag skulle byta ut den. De sa också att detta endast är en givare för hastighet.

Nu har jag letat efter hastighets-givare tillför volvo 940. Men hittar inte att köpa. Jag har också letat efter ABS-givare för bakaxeln för volvo 940 men hittar inte att köpa.

Fråga: Är detta en givare både för abs och för hastighet? Borde jag kolla om det är något annat fel än på själva givaren?

Tacksam för svar.

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Givare på bakaxeln

Inlägg av HenrikG »

Hej!
Det är en enda givare som både ger signal till abs och hastighetsmätare.

Enligt min erfarenhet är det betydligt vanligare att kablaget till givaren ärgar sönder än att själva givaren lägger av, det sitter ju rätt utsatt där på bakaxeln.
Hämta ett kablage från skroten eller skaffa stiften till kontaktstycket från din volvohandlare och byt ut en bit av kablaget om det ser dåligt ut.
Alternativt kontakta en verkstad som har lite mer erfarenhet.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Volvo 780 Bertone
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 apr 2013, 21:13
Kör: Volvo
Ort: Stockholm

Re: Givare på bakaxeln

Inlägg av Volvo 780 Bertone »

Det är precis som Henrik skriver en och samma givare för hastighetsmätaren och ABS-systemet som sitter i bakdiffen.

Jag fick byta hela givaren i min 940 med liknade fel, köpte den då på Bilia. Men kablaget bör kollas upp först.

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Re: Givare på bakaxeln

Inlägg av jesper13 »

kablaget fanns iaf för något år sen på volvo, kostade ca 400 tror jag.
kör 945T aut och 945T man, 1998

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 435
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Givare på bakaxeln

Inlägg av umekille »

dessa kan även ärga i själva givaren...problem med abs...kolla kontaktstyckerna under motorhuven
hö-v'ä skärm där framgivarna dockas in.(min felar ibland o rör jag dem kan det gå länge innan felläge)
Slår din ABS ur direkt eller efter viss hastighet?
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

Skriv svar