Svenska Volvo 7/900 Klubben
http://forum.7900klubben.se:80/

IPD´s krängningshämmare 740 T5
http://forum.7900klubben.se:80/viewtopic.php?f=63&t=77261
Sida 1 av 1

Författare:  -Tompa- [ 15 dec 2018, 14:48 ]
Inläggsrubrik:  IPD´s krängningshämmare 740 T5

Nån som vet om IPD´s krängningshämmare fram passar till en 740 med t5 motor utan att behöva använda distanser? Det verkar inte som det går att beställa till 760 nämligen.

Mvh Thomas

Författare:  In The White [ 15 dec 2018, 15:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.

Författare:  -Tompa- [ 15 dec 2018, 15:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Okej, men är den utformad ungefär som krängningshämmaren för V6an så man slipper ha distanser pga tråget?

Författare:  In The White [ 15 dec 2018, 16:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Vet inte om den är tillräckligt djupt neddragen faktiskt?

Jag hade kontaktat killarna på LMR och frågat.

Författare:  -Tompa- [ 15 dec 2018, 16:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Japp får göra det [thum]

Författare:  steifan [ 11 mar 2019, 15:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

IPD och original såg ganska lika ut när jag skiftade. Volvo 760-krängare är betydligt djupare än original och IDP (2-3cm?), hade en sån tidigare.

Har en bild men IPD:arn ser ut att ligga åt fel håll här dock så man får fantisera lite om hur formen är mot originalaren:
Bild

Bonusbild på bak-krängarna (19mm vs IPD): https://www1.garaget.org/gallery/images ... _large.jpg

Författare:  Lehto [ 13 mar 2019, 15:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Om du köper en får du gärna meddela om det passade med T5an då även jag funderat på den.

Författare:  -Tompa- [ 15 mar 2019, 23:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Tack för bilden. Krängningshämmaren till 760i säljs tyvärr inte längre och den till 740 (fram) passar inte om man kör med t5 tyvärr så man får köra med distanser isåfall.

Mvh Thomas

Författare:  Arly165 [ 03 apr 2019, 09:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

In The White skrev:
Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.

Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?

Författare:  In The White [ 03 apr 2019, 17:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Arly165 skrev:
In The White skrev:
Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.

Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?

Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.

Författare:  steifan [ 04 apr 2019, 17:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

In The White skrev:
Arly165 skrev:
In The White skrev:
Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.

Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?

Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.


Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.

Författare:  Arly165 [ 08 apr 2019, 17:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

steifan skrev:
In The White skrev:
Arly165 skrev:
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?

Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.


Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.

Det vore vänligt. Har köpt 7 tum bred fälg med et 32. Är det kanske mer lämpligt med 215 däck?

Författare:  In The White [ 08 apr 2019, 18:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Har du ET32 tror jag det kan bli problem innåt, original har ju 7/940 ET20-25.

Författare:  JE Jr [ 10 jun 2019, 22:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?

Författare:  In The White [ 11 jun 2019, 17:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

JE Jr skrev:
Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?

Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt att
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.

Författare:  Råda [ 11 jun 2019, 21:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

JE Jr skrev:
Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...


Ja det har ju gjorts förut. Fick tag på en 28mm framkrängare till 240 på det viset

Författare:  steifan [ 24 jun 2019, 12:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

In The White skrev:
JE Jr skrev:
Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?

Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt att
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.


Har fått något enstaka "oplanerat" släpp innan jag bytte till nya däck här för något år sedan. Iofs inte kört så mycket i regn alls.
Ställer nog lite krav på däcken. Jag skulle inte rekommendera att köra med IPD-krängarna på vintern iallafall :lol:


**

Återkommer med info om hur mycket plats man har mellan däcken och krängningshämmarna vid fullt hjuluppslag.

Författare:  steifan [ 08 aug 2019, 17:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Här är lite bilder med respektive framhjul med fullt rattutslag:

Bild

Bild

Har rattat fullt släppt ratten och låtit rattlåset gå i, antar att det rör sig om ca 5mm per sida som man "tappar".
Verkar finnas 30-40mm plats mellan Polaris fälgarna 7x17" ET20 med 215/45R17 Michelin Pilot Super Sport mot IPD-krängningshämmaren. Ser inga märken från tidigare när jag körde med 225/45R17 Continental SportContact 3 på samma fälgar.

Författare:  GT42 [ 13 aug 2019, 21:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.

Författare:  In The White [ 13 aug 2019, 21:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

GT42 skrev:
Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.

Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.

Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?

Författare:  steifan [ 13 aug 2019, 21:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

In The White skrev:
GT42 skrev:
Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.

Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.

Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?


Värt att tillägga är att min bil har 60mm sänkfjädrar och justerbara topplagringar monterade, har inte gjort någon hjulinställning i skrivande stund. Fjäderbenen är dock hjälpligt monterade i samma position som vanliga topplagringarna var innan så det borde inte spela någon roll.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/