Sida 1 av 1

IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 15 dec 2018, 14:48
av -Tompa-
Nån som vet om IPD´s krängningshämmare fram passar till en 740 med t5 motor utan att behöva använda distanser? Det verkar inte som det går att beställa till 760 nämligen.

Mvh Thomas

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 15 dec 2018, 15:09
av In The White
Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 15 dec 2018, 15:16
av -Tompa-
Okej, men är den utformad ungefär som krängningshämmaren för V6an så man slipper ha distanser pga tråget?

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 15 dec 2018, 16:38
av In The White
Vet inte om den är tillräckligt djupt neddragen faktiskt?

Jag hade kontaktat killarna på LMR och frågat.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 15 dec 2018, 16:56
av -Tompa-
Japp får göra det [thum]

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 11 mar 2019, 15:30
av steifan
IPD och original såg ganska lika ut när jag skiftade. Volvo 760-krängare är betydligt djupare än original och IDP (2-3cm?), hade en sån tidigare.

Har en bild men IPD:arn ser ut att ligga åt fel håll här dock så man får fantisera lite om hur formen är mot originalaren:
Bild

Bonusbild på bak-krängarna (19mm vs IPD): https://www1.garaget.org/gallery/images ... _large.jpg

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 13 mar 2019, 15:55
av Lehto
Om du köper en får du gärna meddela om det passade med T5an då även jag funderat på den.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 15 mar 2019, 23:06
av -Tompa-
Tack för bilden. Krängningshämmaren till 760i säljs tyvärr inte längre och den till 740 (fram) passar inte om man kör med t5 tyvärr så man får köra med distanser isåfall.

Mvh Thomas

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 03 apr 2019, 09:29
av Arly165
In The White skrev:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 03 apr 2019, 17:05
av In The White
Arly165 skrev:
In The White skrev:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 04 apr 2019, 17:53
av steifan
In The White skrev:
Arly165 skrev:
In The White skrev:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.
Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 08 apr 2019, 17:26
av Arly165
steifan skrev:
In The White skrev:
Arly165 skrev: Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.
Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.
Det vore vänligt. Har köpt 7 tum bred fälg med et 32. Är det kanske mer lämpligt med 215 däck?

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 08 apr 2019, 18:18
av In The White
Har du ET32 tror jag det kan bli problem innåt, original har ju 7/940 ET20-25.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 10 jun 2019, 22:32
av JE Jr
Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 11 jun 2019, 17:15
av In The White
JE Jr skrev:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?
Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt att
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 11 jun 2019, 21:37
av Råda
JE Jr skrev:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...
Ja det har ju gjorts förut. Fick tag på en 28mm framkrängare till 240 på det viset

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 24 jun 2019, 12:31
av steifan
In The White skrev:
JE Jr skrev:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?
Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt att
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.
Har fått något enstaka "oplanerat" släpp innan jag bytte till nya däck här för något år sedan. Iofs inte kört så mycket i regn alls.
Ställer nog lite krav på däcken. Jag skulle inte rekommendera att köra med IPD-krängarna på vintern iallafall :lol:


**

Återkommer med info om hur mycket plats man har mellan däcken och krängningshämmarna vid fullt hjuluppslag.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 08 aug 2019, 17:32
av steifan
Här är lite bilder med respektive framhjul med fullt rattutslag:

Bild

Bild

Har rattat fullt släppt ratten och låtit rattlåset gå i, antar att det rör sig om ca 5mm per sida som man "tappar".
Verkar finnas 30-40mm plats mellan Polaris fälgarna 7x17" ET20 med 215/45R17 Michelin Pilot Super Sport mot IPD-krängningshämmaren. Ser inga märken från tidigare när jag körde med 225/45R17 Continental SportContact 3 på samma fälgar.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 13 aug 2019, 21:17
av GT42
Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 13 aug 2019, 21:26
av In The White
GT42 skrev:Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.
Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.

Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 13 aug 2019, 21:38
av steifan
In The White skrev:
GT42 skrev:Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.
Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.

Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?
Värt att tillägga är att min bil har 60mm sänkfjädrar och justerbara topplagringar monterade, har inte gjort någon hjulinställning i skrivande stund. Fjäderbenen är dock hjälpligt monterade i samma position som vanliga topplagringarna var innan så det borde inte spela någon roll.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 28 jun 2021, 23:11
av Denesfay
Väcker denna tråd lite. Om det nu finns kvar någon aktivitet här?

Jag har idag handlat 25mm krängare som tidigare suttit på en Volvo 940. Dessa påstås vara IPD krängare.

Men, bak ser det ut som på bild när man googlar på "ipd volvo 940". Fram ser det dock annorlunda ut. Det ser helt enkelt ut som om den främre krängare jag fått tag på går "djupare" under tråget, och därmed passande för T5-bygge.

Gjordes det någon batch med 25mm krängare för 760 V6?

Bild

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 29 jun 2021, 10:10
av In The White
Vad jag vet så har det inte funnits någon speciell till just 760, men jag kan ha fel?
Den ser ju onekligen djupare ut om man jämför.

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 04 jul 2021, 10:27
av skjarlie
Stemmer at IPD hadde ein eigen 760 krängningshämmare, denne er ikkje lenger i produksjon. den som er i salg no er til 940, og vil treffe oljefilteret på T5 motoren.
Her er eit bilete av 760 versjonen med T5 motor:
Bild

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Postat: 04 jul 2021, 10:55
av In The White
skjarlie skrev:
04 jul 2021, 10:27
Stemmer at IPD hadde ein eigen 760 krängningshämmare, denne er ikkje lenger i produksjon. den som er i salg no er til 940, og vil treffe oljefilteret på T5 motoren.
Her er eit bilete av 760 versjonen med T5 motor:
Bild
Se där ja! Alltid lär man sig något nytt! :)