IPD´s krängningshämmare 740 T5

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
-Tompa-
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 apr 2017, 12:52

IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av -Tompa- »

Nån som vet om IPD´s krängningshämmare fram passar till en 740 med t5 motor utan att behöva använda distanser? Det verkar inte som det går att beställa till 760 nämligen.

Mvh Thomas

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av In The White »

Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.

-Tompa-
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 apr 2017, 12:52

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av -Tompa- »

Okej, men är den utformad ungefär som krängningshämmaren för V6an så man slipper ha distanser pga tråget?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av In The White »

Vet inte om den är tillräckligt djupt neddragen faktiskt?

Jag hade kontaktat killarna på LMR och frågat.

-Tompa-
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 apr 2017, 12:52

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av -Tompa- »

Japp får göra det [thum]

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av steifan »

IPD och original såg ganska lika ut när jag skiftade. Volvo 760-krängare är betydligt djupare än original och IDP (2-3cm?), hade en sån tidigare.

Har en bild men IPD:arn ser ut att ligga åt fel håll här dock så man får fantisera lite om hur formen är mot originalaren:
Bild

Bonusbild på bak-krängarna (19mm vs IPD): https://www1.garaget.org/gallery/images ... _large.jpg
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av Lehto »

Om du köper en får du gärna meddela om det passade med T5an då även jag funderat på den.
940 Turbo brukis: Bild

-Tompa-
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 apr 2017, 12:52

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av -Tompa- »

Tack för bilden. Krängningshämmaren till 760i säljs tyvärr inte längre och den till 740 (fram) passar inte om man kör med t5 tyvärr så man får köra med distanser isåfall.

Mvh Thomas

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av Arly165 »

In The White skrev:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av In The White »

Arly165 skrev:
In The White skrev:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av steifan »

In The White skrev:
Arly165 skrev:
In The White skrev:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.
Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av Arly165 »

steifan skrev:
In The White skrev:
Arly165 skrev: Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.
Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.
Det vore vänligt. Har köpt 7 tum bred fälg med et 32. Är det kanske mer lämpligt med 215 däck?
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av In The White »

Har du ET32 tror jag det kan bli problem innåt, original har ju 7/940 ET20-25.

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av JE Jr »

Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av In The White »

JE Jr skrev:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?
Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt att
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av Råda »

JE Jr skrev:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...
Ja det har ju gjorts förut. Fick tag på en 28mm framkrängare till 240 på det viset

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av steifan »

In The White skrev:
JE Jr skrev:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?
Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt att
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.
Har fått något enstaka "oplanerat" släpp innan jag bytte till nya däck här för något år sedan. Iofs inte kört så mycket i regn alls.
Ställer nog lite krav på däcken. Jag skulle inte rekommendera att köra med IPD-krängarna på vintern iallafall :lol:


**

Återkommer med info om hur mycket plats man har mellan däcken och krängningshämmarna vid fullt hjuluppslag.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av steifan »

Här är lite bilder med respektive framhjul med fullt rattutslag:

Bild

Bild

Har rattat fullt släppt ratten och låtit rattlåset gå i, antar att det rör sig om ca 5mm per sida som man "tappar".
Verkar finnas 30-40mm plats mellan Polaris fälgarna 7x17" ET20 med 215/45R17 Michelin Pilot Super Sport mot IPD-krängningshämmaren. Ser inga märken från tidigare när jag körde med 225/45R17 Continental SportContact 3 på samma fälgar.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av GT42 »

Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av In The White »

GT42 skrev:Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.
Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.

Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av steifan »

In The White skrev:
GT42 skrev:Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.
Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.

Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?
Värt att tillägga är att min bil har 60mm sänkfjädrar och justerbara topplagringar monterade, har inte gjort någon hjulinställning i skrivande stund. Fjäderbenen är dock hjälpligt monterade i samma position som vanliga topplagringarna var innan så det borde inte spela någon roll.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av Denesfay »

Väcker denna tråd lite. Om det nu finns kvar någon aktivitet här?

Jag har idag handlat 25mm krängare som tidigare suttit på en Volvo 940. Dessa påstås vara IPD krängare.

Men, bak ser det ut som på bild när man googlar på "ipd volvo 940". Fram ser det dock annorlunda ut. Det ser helt enkelt ut som om den främre krängare jag fått tag på går "djupare" under tråget, och därmed passande för T5-bygge.

Gjordes det någon batch med 25mm krängare för 760 V6?

Bild
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av In The White »

Vad jag vet så har det inte funnits någon speciell till just 760, men jag kan ha fel?
Den ser ju onekligen djupare ut om man jämför.

skjarlie
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 apr 2005, 19:38

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av skjarlie »

Stemmer at IPD hadde ein eigen 760 krängningshämmare, denne er ikkje lenger i produksjon. den som er i salg no er til 940, og vil treffe oljefilteret på T5 motoren.
Her er eit bilete av 760 versjonen med T5 motor:
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Inlägg av In The White »

skjarlie skrev:
04 jul 2021, 10:27
Stemmer at IPD hadde ein eigen 760 krängningshämmare, denne er ikkje lenger i produksjon. den som er i salg no er til 940, og vil treffe oljefilteret på T5 motoren.
Her er eit bilete av 760 versjonen med T5 motor:
Bild
Se där ja! Alltid lär man sig något nytt! :)

Skriv svar