En liten däcktråd, behöver eran åsikt!

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

En liten däcktråd, behöver eran åsikt!

Inlägg av rockabillyrebel »

Tjena! Hoppas jag la tråden i rätt del av forumet, annats får en mod mer än gärna flytta den rätt :)

Går just nu och försöker komma på vilka däck jag ska köpa till mina nya fälgar.
Finns ju som de flesta vet en hel djungel av olika däckmärke på marknaden.

Däcket ska vara i dimensionen 215/35 18! Kommer inte köra med dem allra dyraste premiumdäcken då jag ska åka med camber o vill inte snedslita allt för dyra däck, så märken som continental, michelin och goodyear kommer inte köpas!

Är inte heller intresserad av riktiga skitdäck t ex linglong eller sunny!

Dem jag kollat mest på och som verkar intressanta är:
* achilles atr sport
* kumho ecsta ku39
* nangang ns-20 (kinadäck jag vet, men många jag känner kör med detta däck och säger att de är helt okej!)

Vad tycker ni? Alla ligger i ungefär samma prisklass! Kumhodäcket nån hundring extra..

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: En liten däcktråd, behöver eran åsikt!

Inlägg av David W »

Polaren kör med nangkang, han är väldigt nöjd med dem sett till vad de kostar :)
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: En liten däcktråd, behöver eran åsikt!

Inlägg av qubert »

Jag skulle absolut ta Kumho-däcken av de tre.

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En liten däcktråd, behöver eran åsikt!

Inlägg av JE Jr »

Mkt camber är ganska lugnt så länge man inte har så mycket toe! Ställer man den typ 0 så blir det inte såå mkt slitage :)

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: En liten däcktråd, behöver eran åsikt!

Inlägg av In The White »

Åkte med så mycket negativ camber fram det gick att justera till på en 240 jag hade, märkte inte av något onormalt slitage faktiskt.

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: En liten däcktråd, behöver eran åsikt!

Inlägg av rockabillyrebel »

David W skrev:Polaren kör med nangkang, han är väldigt nöjd med dem sett till vad de kostar :)
Har också många jag känner som åker nankang med bra resultat.. Bra prus e de ju också som sagt :)
qubert skrev:Jag skulle absolut ta Kumho-däcken av de tre.
1-0 te kumho då :)
JE Jr skrev:Mkt camber är ganska lugnt så länge man inte har så mycket toe! Ställer man den typ 0 så blir det inte såå mkt slitage :)
Asså? För på duetten jag hade slet de så in i helvette på insidan när jag sänkt den! Dock va la inte framvagnsinställningen helt 100 på den..
In The White skrev:Åkte med så mycket negativ camber fram det gick att justera till på en 240 jag hade, märkte inte av något onormalt slitage faktiskt.
Då kanske de inte e ngn större fara då.. Men har ändå inte råd tyvärr att åka med dem dyraste däcken :|

Har hittat en kandidat till som de lutar åt just nu, nämligen landsail ls988!
Billiga däck som faktiskt fått ett hyffsat bra resultat i ett däcktest!
589:- däcket e svårslaget :p

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: En liten däcktråd, behöver eran åsikt!

Inlägg av qubert »

Obs att LS988 Inte är lika bra och omtyckta som LS588 och LS388. 5 och 3-däcken verkar sjukt prisvärda (har fått bra betyg i åtminstone två recensioner som jag har sett, väldigt imponerande) men de finns inte i dimensionen du är ute efter :( Bara i 45-profil om jag minns rätt, och det blir säkert alldeles för stort.

Se kundbetyg här, de är ju inte proffs men det är tydligt att 988orna är nervösa att åka med i vått.
988: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Landsail/LS988.htm
588: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Lands ... 88-UHP.htm
388: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Landsail/LS388-AS.htm


Tror som sagt Kumhodäcken är rätt val, och det är bara att bita i det sura äpplet och låta plånboken blöda - under en viss prisgräns faller kvalitén tyvärr.


Edit: Justja, kom på att det diskuterades camber också. Jag kör med en camberinställning som jag tycker gett mig mest grepp i kurvorna, ungefär 2.5 grader, och det har inte slitit något extra på innerkanten av däcken. Jag tror snarare att slitaget är rakare nu än det hade varit med originalcamber - för med originalcamber belastas ytterkanten av däcket för mycket i kurvorna. Negativ camber balanserar ut den effekten.

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En liten däcktråd, behöver eran åsikt!

Inlägg av JE Jr »

Original är de säkert en del toe, men som sagt, ställ den så nära 0 de går om de ska åkas mkt camber. Bilen blir lite nervösare då om de är framhjulen de gäller, men de ska nog gå bra :)

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: En liten däcktråd, behöver eran åsikt!

Inlägg av rockabillyrebel »

qubert skrev:Obs att LS988 Inte är lika bra och omtyckta som LS588 och LS388. 5 och 3-däcken verkar sjukt prisvärda (har fått bra betyg i åtminstone två recensioner som jag har sett, väldigt imponerande) men de finns inte i dimensionen du är ute efter :( Bara i 45-profil om jag minns rätt, och det blir säkert alldeles för stort.

Se kundbetyg här, de är ju inte proffs men det är tydligt att 988orna är nervösa att åka med i vått.
988: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Landsail/LS988.htm
588: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Lands ... 88-UHP.htm
388: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Landsail/LS388-AS.htm


Tror som sagt Kumhodäcken är rätt val, och det är bara att bita i det sura äpplet och låta plånboken blöda - under en viss prisgräns faller kvalitén tyvärr.


Edit: Justja, kom på att det diskuterades camber också. Jag kör med en camberinställning som jag tycker gett mig mest grepp i kurvorna, ungefär 2.5 grader, och det har inte slitit något extra på innerkanten av däcken. Jag tror snarare att slitaget är rakare nu än det hade varit med originalcamber - för med originalcamber belastas ytterkanten av däcket för mycket i kurvorna. Negativ camber balanserar ut den effekten.
Tack för denna infon :)
Har läst lite och ls988 verkar gå bort..
Däremot verkar ls588 Eller 388 fortf intressant! Dem finns i 225/40 18! Kostar 536 och 517:-/ däck!

Trot faktiskt de blir dem! Går upp lite i dimension men tror att de kommer funka bra ändå! Får la valsa kanten om inte annat :roll:
Stort tack igen :)
JE Jr skrev:Original är de säkert en del toe, men som sagt, ställ den så nära 0 de går om de ska åkas mkt camber. Bilen blir lite nervösare då om de är framhjulen de gäller, men de ska nog gå bra :)
Gjorde precis hjulinställning och ställde toe på 0.3! Så de borde funka! Denna bil ska glidas med och kommer sällan vara över 120km/h så de e nog lungt!

Skriv svar