960 MK2 främre länkarmar, bakre bussningar i polyurethan?

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

960 MK2 främre länkarmar, bakre bussningar i polyurethan?

Inlägg av taz »

Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: 960 MK2 främre länkarmar, bakre bussningar i polyurethan

Inlägg av Råda »

Känns som en dum ide, den bussningen måste ju vara flexibel så länkarmen kan röra sig upp och ner. Sett att folk satt ledlager där istället.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: 960 MK2 främre länkarmar, bakre bussningar i polyurethan

Inlägg av In The White »

Tror också det blir fel med pollybussning där. När jag böt till pollybussningar på min vite behöll jag bakre länkarmsbussningen i original gummi.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: 960 MK2 främre länkarmar, bakre bussningar i polyurethan

Inlägg av Eda »

Har aldrig sett poly till den bussningen, förmodligen på grund av den anledningen som de andra skrivit.

Köpte den bussningen via mekonomen och den var slut efter ett år, fick nedslag på besiktningen.

Har satt dit ett par från Volvo nu, får se om de håller bättre.

Mekonomen har den inte i sitt eget lager, de tog hem dem från någon annan. Men kan som sagt inte rekommendera dem om du vill byta.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: 960 MK2 främre länkarmar, bakre bussningar i polyurethan

Inlägg av taz »

http://www.vparts.se/se/powerflex-barar ... -xc70.html

Jag har ju monterat det på S80in i en liknande länkarm ;)

Dock ej samma centrum på S80 och 960 så den bussningen går inte att använda utan ändringar i länkarm och kaross.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: 960 MK2 främre länkarmar, bakre bussningar i polyurethan

Inlägg av qubert »

Är inte 960-bussningen en så kallad förspänd bussning, där bussningen flexar massor och bulten hamnar i centrum under kraftig inbromsning/kurvtagning? Det borde inte vara några större problem att byta en sådan mot en solid bussning med hålet i centrum.

Största problemet jag ser är att du får en himlans massa tröghet i länkarmens rörelse, och det är ju inte bra. En bussning i det här utförandet hade nog varit guld i den positionen: http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... /1979.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: 960 MK2 främre länkarmar, bakre bussningar i polyurethan

Inlägg av taz »

qubert skrev:Är inte 960-bussningen en så kallad förspänd bussning, där bussningen flexar massor och bulten hamnar i centrum under kraftig inbromsning/kurvtagning? Det borde inte vara några större problem att byta en sådan mot en solid bussning med hålet i centrum.

Största problemet jag ser är att du får en himlans massa tröghet i länkarmens rörelse, och det är ju inte bra. En bussning i det här utförandet hade nog varit guld i den positionen: http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... /1979.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Inte helt insatt i just detta, vad jag däremot vet är att man ofta ser 960is som fickparkerar där hjulet rör sig centimetervis fram/bak när det byts riktning :)

Finns det inget original så blir det väl bara en ny länkarm till att man orkar tillverka något!

Tackar för alla svar!
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Skriv svar