Sida 1 av 1

Slirande överväxel m46

Postat: 12 mar 2015, 21:57
av J0NTIZ
Gäller 740 gle -86 Gått 23 000mil
Bilen är nyköpt, så inte hunnit felsöka ordentligt.

Överväxeln funkade iaf bra när bilen var kall, men gick i ganska så mjukt om man tryckte i den utan att koppla. Har inte kört mycket m46 innan, så vet inte riktigt hur det ska kännas.
När bilen blev varm så ville den inte gå i, eller den ville inte driva på lägre varv en fyrans växel, men släppte man gasen, så "föll" varvräknaren snabbare än hastigheten, så det borde ju visa på att överväxeln var i.

Vad har ni för tips för att få i överväxeln? Hög/låg fart? Mycket/lite gas?

Har läst flera olika trådar om olja i m46.. Men blir inte riktigt klok på vilken olja man ska ha.
Hur påverkar olika oljor?
Borde jag få mindre slir med en tjockare olja?

Överväxlen kanske är "slut"?

Tacksam för svar! Mvh Jonathan

Re: Slirande överväxel m46

Postat: 12 mar 2015, 22:01
av einar-
Det är inte så att den hoppar i och ur när du släpper gasen? Börja med att kolla oljenivå i växellådan (ATF har jag i mina) då lite olja gör att de växlar som de själva vill. Ser oljan skitig ut så kan det vara ide att ta ner och göra rent filtret som sitter innanför alukåpan på överväxeln.

Re: Slirande överväxel m46

Postat: 12 mar 2015, 22:23
av J0NTIZ
Ska kolla olijenivån snarast!

Nej, den hoppa inte i och ur, för ligger jag på jämn fart och "lägger ur den" blir det ingen förändring i varv. Så alltså samma på både fyran och OD

Re: Slirande överväxel m46

Postat: 13 mar 2015, 08:54
av StefanM
oavsett vad så ska det ju kännas tydligt när den läggs i och ur, det ska inte finnas nå tveksamheter där. Ligger du i jämn fart och klickar i och ur så ska varvtalet ändras tydligt.
Om den fungerar ibland och du kan utesluta ev elektriska fel så återstår ju bara oljenivå, de filter som finns i botten och till sist att den slirar pga dåliga belägg så den inte låser.

Re: Slirande överväxel m46

Postat: 29 mar 2015, 14:06
av J0NTIZ
Kollade oljenivån och det var fullt, tog ändå och bytte och gjorde rent silen och magneten.
Var inte mycket skit och oljan var röd och fin.
Hälde på ny ATF, men blev ingen större skillnad.

Den växlar distinkt när bilen är kall, även i farter runt 50-60 km/h.
Kör jag en mil funkar allt prefekt. Men efter ca en halvtimme så börjar den slira om man ligger i 80-90km/h, drar man upp till 110-120km/h så kan den hoppa i igen.

Ingen som känner igen detta felet?

Vad tror ni om att prova en tjockare olja? Hittade detta, och som jag förstår det ska även m46 kunna gå på motorolja http://www.volvoracing.se/images/Allm%C ... 29%20M.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Slirande överväxel m46

Postat: 29 mar 2015, 20:15
av Arly165
Jag hade samma problem som du på en 740 GLT 16V med m46. Provade även olika oljor men det blev aldrig något bättre. Bytte i slutändan ut den mot en M90.
Men en frisk begagnad M46 kan ju inte vara dyr att köpa om du inte får ordning på din befintliga.

Re: Slirande överväxel m46

Postat: 30 mar 2015, 17:29
av J0NTIZ
Arly165 skrev:Jag hade samma problem som du på en 740 GLT 16V med m46. Provade även olika oljor men det blev aldrig något bättre. Bytte i slutändan ut den mot en M90.
Men en frisk begagnad M46 kan ju inte vara dyr att köpa om du inte får ordning på din befintliga.
Okej, så du märkte ingen skillnad med en tjockare olja?
Retar mig bara att den funkar bra kall! Man vill ju gärna förstå varför den gör som den gör..

Om man vill byta till m47 (Har en sådan) Förmodar att jag måste ha en annan kardan också? Något mer som skilljer?

Re: Slirande överväxel m46

Postat: 30 mar 2015, 21:41
av JE Jr
Tror det är ett par oringar som börjar bli dåliga och att det läcker förbi olja så det inte blir nåt vettigt oljetryck. Har samma problem på min M46:a i 740n.

Re: Slirande överväxel m46

Postat: 31 mar 2015, 22:18
av J0NTIZ
JE Jr skrev:Tror det är ett par oringar som börjar bli dåliga och att det läcker förbi olja så det inte blir nåt vettigt oljetryck. Har samma problem på min M46:a i 740n.
Satt och kollade lite sprängskisser. Och det där låter ju mycket troligt!
Någon som vet mer? Lätt/svårt att byta?
Jag tänker att det är vid kolvarna man kan se när man tar bort silen det ev läcker..

Re: Slirande överväxel m46

Postat: 05 apr 2015, 19:46
av qubert
Den här tråden letade jag fram ur mina bokmärken, kanske nåt för dig? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&p=723260" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Slirande överväxel m46

Postat: 06 apr 2015, 19:55
av J0NTIZ
Kanon! Tack! Ska (någon gång när andan faller på) byta de packaningarna som man kommer åt underifrån och se om det hjälper :)