Det är så att jag inte riktigt trivs med fjädringen i min 745a. Upplever den som väldigt hård och stum efter vägen,till och med på rak slät väg så känner man minsta lilla gruskorn eller ojämnhet,det känns nästan som att åka helt utan fjädring. Märks också när man försöker trycka ner bilen,eller gunga att den knappt går ner alls,och den fortsätter inte gunga heller som brukar känneteckna trasiga stötdämpare. Fjädrarna är vad jag kan se inte kapade och dom kan inte ha blivit mjuk då bilen är betydligt högre än andras 745/945or som jag känner. Kan det sitta nån form av väghållningskit med hårdare dämpare och fjädrar eller är det nåt annat som kan tänkas vara trasigt? Såg för ett tag sen att högra stötdämparen bak verkar läkt ur sig lite olja som jag torkade bort och efter det har det inte synts till nå mer olja där. Nån som har nåt/några tips? För som det är nu är det inte alls roligt att köra,det smäller till som tusan i hela bilen när man kör i ett gupp pga att den är så stum...
Körde med en trasig Bilstein Sprint ett bra tag, den var till slut helt stum. Tryckte även ur sej nåt kladd trots att de är gasfyllda?? Men känns konstigt att alla stötdämpare på din bil skulle vara trasiga.
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
Arly165 skrev:Körde med en trasig Bilstein Sprint ett bra tag, den var till slut helt stum. Tryckte även ur sej nåt kladd trots att de är gasfyllda?? Men känns konstigt att alla stötdämpare på din bil skulle vara trasiga.
Tycker också det vore konstigt ifall alla är trasiga. Men när stötdämpare är trasiga så brukar väl bilen bli mjuk och fortsätta gunga efter tex ett fartgupp? Får nog plocka loss dom bakre till att börja med och kolla hur de ser ut,dom är ju enklast att plocka lös också.
I fallet med min stötdämpare blev den så kass att den konstant låg i botten dvs. den hade ingen fjädringsväg öht. Tror snarare att de blir mjuka när de slits och blir gamla, inte när de går sönder så att säga.
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
På min 740 (sedan) så monterade jag en sänkfjädersats, något hårdare än original alltså, ihop med original stötdämpare och min erfarenhet från detta är att bilen är väldigt stötig och hård på lite ojämnt underlag. Man känner inte minsta gruskorn såsom du beskriver, men ändå, rätt obekvämt.. Nu är ju detta visserligen sänkfjädrar, men det kanske kan upplevas liknande om där sitter hårdare fjädrar på din bil med mer normal höjd om man säger så.. En teori, men kanske värt att testa med andra baktill iaf till en början som sagt.
Något jag kommit fram till är att om man vill köra med hårda sänkfjädrar ska man inte snåla på stötdämparsidan. Körde med 40/40 sats och billiga KYB
dämpare på min gamla 745, och kör med 40/40 sats tillsammans med dyra Bilstein B8 Sprint på min vite 945 nu. Kan säga att väghållningen dom emellan
är som natt och dag till Bilsteins fördel.
Visst var 745:an hård och stabil på slät asfalt. Men så fort vägen blev lite knöligt hängde KYB dämparna inte med, vilket Bilsteindämparna gör gallant.
Jag upplevde aven att 745:an var jäkligt stötig och man kännde som du skriver "vart enda gruskorn".
Har också bilstein och sänkfjädrar på en bil + hårda krängningshämmare och den är stötig men ligger fint på vägen. Detta trots 15 år och 20000 mil sen det sattes dit
Arly165 skrev:Körde med en trasig Bilstein Sprint ett bra tag, den var till slut helt stum. Tryckte även ur sej nåt kladd trots att de är gasfyllda?? Men känns konstigt att alla stötdämpare på din bil skulle vara trasiga.
Det är olja i gasdämpare med, gasen är till för att förhindra skumbildning av oljan vid ojämnt väglag.
Hej, plockar upp den här tråden eftersom jag har liknande problem på en 940 från 97 med original sänkningssats. Tyckte den var väldigt känslig i framvagnen för små skarvar och ojämnheter, som att det smällde till för minsta lilla. Tänkte att dämparna var slut och bytte till Bilstein B4 utan någon förbättring. Vet att B4 inte är för sänkta bilar men tänkte att eftersom Volvo körde standarddämp med sänksats borde det funka. Är mitt enda alternativ skaffa nya B8 (eller byta till standardfjäder)?
Hur mycket är bilen sänkt? volvos egna sänkningssats har jag för mig inte säker så mycket så där borde b4 fungera. Vad här du med för däckdimension? låg profil ger en stötigare gång det med.