Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)
Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)
Tjena!
Kommer inom en snar framtid att skaffa mej en 940 turbo (efter -95) och kommer försöka få ut cirka 200hk ur motorn och då lär ju kopplingen slira så jag kommer säkert bli tvungen att köpa den så kallade "712-plattan" har tittat runt på en del forum och vissa säger att det bara är att sätta dit och köra medans andra säger att svänghjulet kommer att gå sönder, min fråga är då om man vågar köra med 712-plattan och original svänghjul eller kommer ett växellådsras inte vara långt borta?
Tack på förhand
Kommer inom en snar framtid att skaffa mej en 940 turbo (efter -95) och kommer försöka få ut cirka 200hk ur motorn och då lär ju kopplingen slira så jag kommer säkert bli tvungen att köpa den så kallade "712-plattan" har tittat runt på en del forum och vissa säger att det bara är att sätta dit och köra medans andra säger att svänghjulet kommer att gå sönder, min fråga är då om man vågar köra med 712-plattan och original svänghjul eller kommer ett växellådsras inte vara långt borta?
Tack på förhand
Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)
200hk kan du åka med en M90 originalkoppling, bara det är OK skick på kopplingen.
Mvh
Mvh
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)
Fast lär inte kopplingen ta slut ganska fort då? Undrar mest hur länge svänghjulet håller med förstärkt tryckplatta?
Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)
712 platta och organisk lamell är väl ett väl beprövat koncept?. Vibrationer brukar väl kunna uppstå i svänghjulet om man segdrar på en högväxel när man ökat på effekten lite. Men att det skulle gå sönder då har man nog bra otur.
Volvo 940 Turbo 1997
- F_Pettersson
- Forumsfreak
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
- Kör: Volvo v70 2,5t
- Ort: Trollhättan
Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)
Min original koppling "blev" kass nästan med en gång när jag trimma min 940. eller den höll väl iaf 4mån med lite buskörning
Nu kör jag med plant svänghjul och 850R koppling
Nu kör jag med plant svänghjul och 850R koppling
Streetracer - A life without racing is no life at all
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)
Pettzon88 skrev:Min original koppling "blev" kass nästan med en gång när jag trimma min 940. eller den höll väl iaf 4mån med lite buskörning
Nu kör jag med plant svänghjul och 850R koppling
Även jag har en 945 -96 som kopplingen är dålig på.. men om man inte vill ha kvar dubbelmasse svänghjulet vad ska man använda sig av då? såg inlägget här ovanför, har du både lamell och tryckplatta från 850R? passar det direkt på plana svänghjulet isåfall eller måste de planas/ stiftas om eller liknande?
Mvh Andreas
- F_Pettersson
- Forumsfreak
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
- Kör: Volvo v70 2,5t
- Ort: Trollhättan
Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)
tedde skrev:Pettzon88 skrev:Min original koppling "blev" kass nästan med en gång när jag trimma min 940. eller den höll väl iaf 4mån med lite buskörning
Nu kör jag med plant svänghjul och 850R koppling
Även jag har en 945 -96 som kopplingen är dålig på.. men om man inte vill ha kvar dubbelmasse svänghjulet vad ska man använda sig av då? såg inlägget här ovanför, har du både lamell och tryckplatta från 850R? passar det direkt på plana svänghjulet isåfall eller måste de planas/ stiftas om eller liknande?
Mvh Andreas
Jag har hela kopplingskitet. man måste svarva om hela svänghjulet typ ta isär och svetsa om de har jag för mig man fick göra, tror man måste stifta om de också. Jag lämnade in allt hos en mekanisk firma så fixa dem allt iaf. Lättade det också.
Funkar fint 4 år efter montering och inte ett symptom till dålig koppling än
Fick betala runt 700kr för det jobbet
Streetracer - A life without racing is no life at all
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
-
- Färsk användare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 03 jul 2021, 13:22
Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)
F_Pettersson skrev: ↑25 sep 2012, 08:15tedde skrev:Pettzon88 skrev:Min original koppling "blev" kass nästan med en gång när jag trimma min 940. eller den höll väl iaf 4mån med lite buskörning
Nu kör jag med plant svänghjul och 850R koppling
Även jag har en 945 -96 som kopplingen är dålig på.. men om man inte vill ha kvar dubbelmasse svänghjulet vad ska man använda sig av då? såg inlägget här ovanför, har du både lamell och tryckplatta från 850R? passar det direkt på plana svänghjulet isåfall eller måste de planas/ stiftas om eller liknande?
Mvh Andreas
Jag har hela kopplingskitet. man måste svarva om hela svänghjulet typ ta isär och svetsa om de har jag för mig man fick göra, tror man måste stifta om de också. Jag lämnade in allt hos en mekanisk firma så fixa dem allt iaf. Lättade det också.
Funkar fint 4 år efter montering och inte ett symptom till dålig koppling än
Fick betala runt 700kr för det jobbet
Vad bestod kitet av för delar? Funderar på att skaffa mig en trimmad 945 och vill ha en stabil/hållbar koppling att busa med
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)
F_Pettersson har inte varit inloggad här sedan 2016, så tror tyvärr inte du får något svar?Henkesvensson skrev: ↑03 jul 2021, 13:23Vad bestod kitet av för delar? Funderar på att skaffa mig en trimmad 945 och vill ha en stabil/hållbar koppling att busa med
Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)
Jag kör med den setupen. Du behöver djupasvänghjulet från en bil med M46 eller M47 låda (228mm koppling) denna svarvar man och stiftar om sedan köper man R-kopplingen till 850 vilket är fjädrad lamell och tryckplatta som då passar rakt på M90 lådan (240mm).Henkesvensson skrev: ↑03 jul 2021, 13:23F_Pettersson skrev: ↑25 sep 2012, 08:15tedde skrev:
Även jag har en 945 -96 som kopplingen är dålig på.. men om man inte vill ha kvar dubbelmasse svänghjulet vad ska man använda sig av då? såg inlägget här ovanför, har du både lamell och tryckplatta från 850R? passar det direkt på plana svänghjulet isåfall eller måste de planas/ stiftas om eller liknande?
Mvh Andreas
Jag har hela kopplingskitet. man måste svarva om hela svänghjulet typ ta isär och svetsa om de har jag för mig man fick göra, tror man måste stifta om de också. Jag lämnade in allt hos en mekanisk firma så fixa dem allt iaf. Lättade det också.
Funkar fint 4 år efter montering och inte ett symptom till dålig koppling än
Fick betala runt 700kr för det jobbet
Vad bestod kitet av för delar? Funderar på att skaffa mig en trimmad 945 och vill ha en stabil/hållbar koppling att busa med
Jag har lite dåliga bilder i min bils tråd, ska länka.
Jag har tom länkat ut alla artnummer på allt som jag använt *ger mig själv klapp på axeln*
viewtopic.php?p=984620#p984620