Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
matte940
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 sep 2012, 10:44

Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)

Inlägg av matte940 »

Tjena!
Kommer inom en snar framtid att skaffa mej en 940 turbo (efter -95) och kommer försöka få ut cirka 200hk ur motorn och då lär ju kopplingen slira så jag kommer säkert bli tvungen att köpa den så kallade "712-plattan" har tittat runt på en del forum och vissa säger att det bara är att sätta dit och köra medans andra säger att svänghjulet kommer att gå sönder, min fråga är då om man vågar köra med 712-plattan och original svänghjul eller kommer ett växellådsras inte vara långt borta?
Tack på förhand

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)

Inlägg av taz »

200hk kan du åka med en M90 originalkoppling, bara det är OK skick på kopplingen.

Mvh
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

matte940
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 sep 2012, 10:44

Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)

Inlägg av matte940 »

Fast lär inte kopplingen ta slut ganska fort då? Undrar mest hur länge svänghjulet håller med förstärkt tryckplatta?

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)

Inlägg av Jens.L »

712 platta och organisk lamell är väl ett väl beprövat koncept?. Vibrationer brukar väl kunna uppstå i svänghjulet om man segdrar på en högväxel när man ökat på effekten lite. Men att det skulle gå sönder då har man nog bra otur.
Volvo 940 Turbo 1997

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)

Inlägg av F_Pettersson »

Min original koppling "blev" kass nästan med en gång när jag trimma min 940. eller den höll väl iaf 4mån med lite buskörning ;)

Nu kör jag med plant svänghjul och 850R koppling
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

tedde
Övningskörning
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 okt 2004, 15:31
Kör: 945 LTT

Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)

Inlägg av tedde »

Pettzon88 skrev:Min original koppling "blev" kass nästan med en gång när jag trimma min 940. eller den höll väl iaf 4mån med lite buskörning ;)
Nu kör jag med plant svänghjul och 850R koppling

Även jag har en 945 -96 som kopplingen är dålig på.. men om man inte vill ha kvar dubbelmasse svänghjulet vad ska man använda sig av då? såg inlägget här ovanför, har du både lamell och tryckplatta från 850R? passar det direkt på plana svänghjulet isåfall eller måste de planas/ stiftas om eller liknande?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)

Inlägg av F_Pettersson »

tedde skrev:
Pettzon88 skrev:Min original koppling "blev" kass nästan med en gång när jag trimma min 940. eller den höll väl iaf 4mån med lite buskörning ;)
Nu kör jag med plant svänghjul och 850R koppling

Även jag har en 945 -96 som kopplingen är dålig på.. men om man inte vill ha kvar dubbelmasse svänghjulet vad ska man använda sig av då? såg inlägget här ovanför, har du både lamell och tryckplatta från 850R? passar det direkt på plana svänghjulet isåfall eller måste de planas/ stiftas om eller liknande?
Mvh Andreas

Jag har hela kopplingskitet. man måste svarva om hela svänghjulet typ ta isär och svetsa om de har jag för mig man fick göra, tror man måste stifta om de också. Jag lämnade in allt hos en mekanisk firma så fixa dem allt iaf. :) Lättade det också.

Funkar fint 4 år efter montering och inte ett symptom till dålig koppling än :)

Fick betala runt 700kr för det jobbet :)
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Henkesvensson
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jul 2021, 13:22

Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)

Inlägg av Henkesvensson »

F_Pettersson skrev:
25 sep 2012, 08:15
tedde skrev:
Pettzon88 skrev:Min original koppling "blev" kass nästan med en gång när jag trimma min 940. eller den höll väl iaf 4mån med lite buskörning ;)
Nu kör jag med plant svänghjul och 850R koppling

Även jag har en 945 -96 som kopplingen är dålig på.. men om man inte vill ha kvar dubbelmasse svänghjulet vad ska man använda sig av då? såg inlägget här ovanför, har du både lamell och tryckplatta från 850R? passar det direkt på plana svänghjulet isåfall eller måste de planas/ stiftas om eller liknande?
Mvh Andreas

Jag har hela kopplingskitet. man måste svarva om hela svänghjulet typ ta isär och svetsa om de har jag för mig man fick göra, tror man måste stifta om de också. Jag lämnade in allt hos en mekanisk firma så fixa dem allt iaf. :) Lättade det också.

Funkar fint 4 år efter montering och inte ett symptom till dålig koppling än :)

Fick betala runt 700kr för det jobbet :)

Vad bestod kitet av för delar? Funderar på att skaffa mig en trimmad 945 och vill ha en stabil/hållbar koppling att busa med :)

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)

Inlägg av In The White »

Henkesvensson skrev:
03 jul 2021, 13:23
Vad bestod kitet av för delar? Funderar på att skaffa mig en trimmad 945 och vill ha en stabil/hållbar koppling att busa med :)
F_Pettersson har inte varit inloggad här sedan 2016, så tror tyvärr inte du får något svar?

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Förstärkt tryckplatta till 940 turbo (m90)

Inlägg av Lehto »

Henkesvensson skrev:
03 jul 2021, 13:23
F_Pettersson skrev:
25 sep 2012, 08:15
tedde skrev:

Även jag har en 945 -96 som kopplingen är dålig på.. men om man inte vill ha kvar dubbelmasse svänghjulet vad ska man använda sig av då? såg inlägget här ovanför, har du både lamell och tryckplatta från 850R? passar det direkt på plana svänghjulet isåfall eller måste de planas/ stiftas om eller liknande?
Mvh Andreas

Jag har hela kopplingskitet. man måste svarva om hela svänghjulet typ ta isär och svetsa om de har jag för mig man fick göra, tror man måste stifta om de också. Jag lämnade in allt hos en mekanisk firma så fixa dem allt iaf. :) Lättade det också.

Funkar fint 4 år efter montering och inte ett symptom till dålig koppling än :)

Fick betala runt 700kr för det jobbet :)

Vad bestod kitet av för delar? Funderar på att skaffa mig en trimmad 945 och vill ha en stabil/hållbar koppling att busa med :)
Jag kör med den setupen. Du behöver djupasvänghjulet från en bil med M46 eller M47 låda (228mm koppling) denna svarvar man och stiftar om sedan köper man R-kopplingen till 850 vilket är fjädrad lamell och tryckplatta som då passar rakt på M90 lådan (240mm).
Jag har lite dåliga bilder i min bils tråd, ska länka.
Jag har tom länkat ut alla artnummer på allt som jag använt *ger mig själv klapp på axeln* :D

viewtopic.php?p=984620#p984620
940 Turbo brukis: Bild

Skriv svar