Krånglande bromsar i julklapp (945 -96)

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Krånglande bromsar i julklapp (945 -96)

Inlägg av NAD »

Strax före jul var Murphy här och gav mig bekymmer i julklapp.
Märkte veckan före jul när jag skulle åka till jobbet på mornarna att bromsarna inte tog när man trampade första och andra trampet ungefär.
Problemet började smått och blev värre efter nån vecka. Felet uppstår när bilen stått ett tag, t.ex över natten, och när man trampar på bromsen så beter den sig som att bilen är avstängd, dvs det går trögt och man får ställa sig på pedalen i princip. När man trampat ordentligt en eller två gånger så funkar allt som vanligt igen hela resan, för att upprepas igen när bilen stått still över dagen och man ska hem från jobbet.
Det känns väldigt osäkert att åka omkring utan såhär och detta problemet kom mycket olägligt tyvärr (gör de väl alltid iofs).

Jag bytte bromsok vänster fram för drygt 1 år sen, och bromsarna har fungerat bra sen dess och jag kan inte se att bromsvätskenivån har sjunkit heller.
Bilen står i signaturen.

Vad kan det vara som behöver bytas och vad kan det kosta? Mycket tacksam för hjälp :)
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Krånglande bromsar i julklapp (945 -96)

Inlägg av Eda »

Eftersom det verkar ha uppkommit så plötsligt så tror jag du har problem med bromsservot. Kolla att det inte är hål på vakuumslangen till servot kanske? Slangen kanske inte sitter som den ska? Eller så är det något skit i slangen/insuget/servot.

Kärvande huvudcylinder borde komma mer gradvist och inte bli dåligt så snabbt.

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Re: Krånglande bromsar i julklapp (945 -96)

Inlägg av NAD »

Hej, jag bytte tillslut bromsskivor och bromsklossar fram, och problemet försvann och har inte visat sig sen dess :)
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Skriv svar