Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av dannej »

Jag tänkte kolla om det finns intresse för delar jag har tänkt börja tillverka till min egen bil som jag isåfall kan göra flera av när ändå alla mått och mallar är framtagna?

Bilder och illustrationer fins i min projekttråd, mest på dom sista sidorna
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159545" onclick="window.open(this.href);return false;


Det jag isåfall kan tillverka är länkarmar och bärarmar fram.

Tillexempel
Casterstag med uniball i ena änden, och justerbar längd i båda ändar, behåller bussningarna i främre delen pga komforten och ljudnivån.
Även Bärarmen kan jag göra, med uniball i den inre delen, alltså justerbar camber, samt lite upprätad spindelled så bilen går att sänka lite till
Bäst blir att kombinera båda länkarmarna, så blir det stabilast.

Gör även adapterplatta mellan spindelled och själva spindeln, det ger fruktansvärt många fördelar. Särskillt på en mycket sänkt bil där många vinklar och egenskaper blir helt fel.
Adaptrarna kräver uniball till styrleden, och det gör att även styrvinkeln blir justerbar, samt att det kommer finnas 2 olika lägen att sätta leden i, det som ändras är ackerman vinkeln, ena läget blir som original, det andra blir "parallellsteer" alltså optimalt för drifting, går även att kompensera för om man vill köra med toe-out.

Kan även göra coilovers till 960 spindlarna, (passar på 740/940) fördelen med 960 är att man kan göra bilen ca 8cm lägre utan att byta fjädrar eller dämpare.

Till bakvagnen bör man ha justerbara momentstag om man sänkt bilen mycket, dom görs med uniballs i båda ändar, dock blir det klart högre ljudnivå.
Går eventuellt att göra med en bussning, jag har inte tittar på det ännu.

Priser är svårt att sätta eftersom jag inte har gjort någonting klart ännu och det mest är intressekoll, men det blir klart billigare än någonting annat som går att få tag på. Plus att ni slipper lägga ner flera veckors arbete på att mäta, räkna och skissa som jag har gjort :D

Mirox
Övningskörning
Inlägg: 174
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:04
Kör: 745 Tic -88
Ort: Halland

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av Mirox »

Låter riktigt riktigt lovande :) Jag kommer definitivt handla när du får igång "produktionen" [thum]

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av Råda »

Det är ju helt beroende på pris, men sånadär distanser för spindelled och styrstag är intressant

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av dannej »

Priset är svårt, men det märker jag ju när jag gör andra uppsättningen hur mycket tid jag får lägga på det, första uppsättningen tar ju alltid enorm tid, så det skulle bli snuskigt dyrt, men den notan åker jag ju på själv :wink:

Sen materialkostnaden får man ju samt vad vattenskärning och liknande kostar som jag inte kan göra själv.

Slutligen så lämnar jag inte ifrån mig något som inte ser bra ut, så allt måste elförzinkas och liknade.

Men jag återkommer med bilder när det finns någonting att visa upp =)

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av Råda »

Okej, men som sagt distansen är jag åtminstone intresserad av om det inte skulle bli tokdyrt.

lex_racing
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 sep 2009, 07:55

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av lex_racing »

Låter väldigt intressant. lägg upp bilder sen när du har något färdigt :P
GJ!

855micke
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 25 feb 2006, 08:13
Ort: Gränna

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av 855micke »

skulle va intresserad av ett par coilovers fram till 960 95.. men de beror lite på pris :)

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av dannej »

855micke skrev:skulle va intresserad av ett par coilovers fram till 960 95.. men de beror lite på pris :)
Vad är det du är ute efter, väghållningen, eller bara en bil som är justerbar i höjdled?

Det finns ju endel vettiga coilovers att köpa, men vill man ha väghållningen så bör man ju välja några vettiga dämpare.

jag kan göra coilovers för ca 5000:-paret sen passar original 740/940 dämpare i, samt att fjädrar får man köpa efter behov. ca 700:- styck

använder du sen distansplattorna som jag ska göra så blir bilen automatiskt ca 8cm lägre, och sen går den att sänka upp till 10-12cm ytterligare med justeringen på coiloversen

855micke
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 25 feb 2006, 08:13
Ort: Gränna

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av 855micke »

dannej skrev:
855micke skrev:skulle va intresserad av ett par coilovers fram till 960 95.. men de beror lite på pris :)
Vad är det du är ute efter, väghållningen, eller bara en bil som är justerbar i höjdled?

Det finns ju endel vettiga coilovers att köpa, men vill man ha väghållningen så bör man ju välja några vettiga dämpare.

jag kan göra coilovers för ca 5000:-paret sen passar original 740/940 dämpare i, samt att fjädrar får man köpa efter behov. ca 700:- styck

använder du sen distansplattorna som jag ska göra så blir bilen automatiskt ca 8cm lägre, och sen går den att sänka upp till 10-12cm ytterligare med justeringen på coiloversen
är ju ute efter så bra väghållnings som möjligt. hade tänkt köpa mig ett par sånna coilovers till v70 o s70 från ge motorsport men är ltie tveksam till dom.. dom går ju på 4 så de känns de att man lika gärna kan lägga till lite pengar o få nåt rejält, hade en 940 diesel med bilstien fram o bak o sänkfjädrar o tyckte de va sjukt bra väghållning i den.. o då passar ju dom i coiloversna du bygger. för har redan nya bilstien bak till 960in. men så klart vill ja ju ha möjlighet o kunna ställa rätt mkt också höjd mässigt o 12cm räcker ju gott o väl! vad är det exakt som ingår för 5000 i så fall? är det sådan fjäderben du byggt till din bil förutom dämpare o fjäder?

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av dannej »

855micke skrev:
dannej skrev:
855micke skrev:skulle va intresserad av ett par coilovers fram till 960 95.. men de beror lite på pris :)
Vad är det du är ute efter, väghållningen, eller bara en bil som är justerbar i höjdled?

Det finns ju endel vettiga coilovers att köpa, men vill man ha väghållningen så bör man ju välja några vettiga dämpare.

jag kan göra coilovers för ca 5000:-paret sen passar original 740/940 dämpare i, samt att fjädrar får man köpa efter behov. ca 700:- styck

använder du sen distansplattorna som jag ska göra så blir bilen automatiskt ca 8cm lägre, och sen går den att sänka upp till 10-12cm ytterligare med justeringen på coiloversen
är ju ute efter så bra väghållnings som möjligt. hade tänkt köpa mig ett par sånna coilovers till v70 o s70 från ge motorsport men är ltie tveksam till dom.. dom går ju på 4 så de känns de att man lika gärna kan lägga till lite pengar o få nåt rejält, hade en 940 diesel med bilstien fram o bak o sänkfjädrar o tyckte de va sjukt bra väghållning i den.. o då passar ju dom i coiloversna du bygger. för har redan nya bilstien bak till 960in. men så klart vill ja ju ha möjlighet o kunna ställa rätt mkt också höjd mässigt o 12cm räcker ju gott o väl! vad är det exakt som ingår för 5000 i så fall? är det sådan fjäderben du byggt till din bil förutom dämpare o fjäder?
Har du framdämpare redan?
Om inte så välja bilstein sprint eller något annat som är kortare än original, det gör det enklare med coilovers.

Ja, det stämmer, blir likadana coilovers, det som ingår är färdigbyggda rör helt enkelt, det du behöver sen är övre fjädertallrik, typ denna http://www.rallyboutique.com/produktbil ... 101-60.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (430:- st) sen behöver du huvudfjäder 650:- st, och förmodligen hjälpfjäder och mellanläggsring, alltså totalt grejer för 3000:- till, + dämpare

Sen är det ju inte fel att komplettera med justerbara fjäderbenslagring typ denna 1500:- styck http://www.samsteffansson.se/products/i ... VO0013.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hedlund
Uppkörning
Inlägg: 685
Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
Kör: 3st 740, 1st V70nR
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av Hedlund »

Intresse finns allt, blir inga coilovers till nuvarande bilen. Men adapterplattorna är jag intresserad av. :)
Projekt:
740 Turbo -90 [Nördig originalbil]
740 Turbo -88 [Avstannat pga brandskada..]

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3022
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av Jens.L »

Justerbar camber och distansen till spindeln vore ju inte fel.
Volvo 940 Turbo 1997

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av dannej »

Såhär långt har jag kommit på adapter/distans-plattona
(Alutbiten är bara första teste jag gjorde så måtten stämmer)

Bitarna är gjorda i verktygsstål, och är riktigt segt och hårt, listpris för vad dom kostat hittils är 1084:- styck, sen ska hålen fräsat och allt ska putsas, och därefter ytbehandlas.

Men det blir ganska snyggt =)


Bild

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av dannej »

Jens.L skrev:Justerbar camber och distansen till spindeln vore ju inte fel.
Bara justebar camber utan casterstaget blir lite svårt.
Isåfall måste du ha även casterstaget.

alternativt köra med justerbar övre topplagring.

Har du mycket sänkt bil så ökar cambern något med dom här plattorna, och framförallt så löser dom det största problemet att cambern inte minskar när bilen kränger eller fjädrar. Det är det viktigaste av allt, som det är original så har man bra camber när bilen står stilla, men sen när man kör hårt så får man en positiv camber (fel håll alltså) och det är ju precis tvärtemot vad man vill ha.

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av dannej »

Klipper in lite bilder och utförligare beskrivning med ungefärliga priser


Jag tänkte kolla om det finns intresse för delar jag har tänkt börja tillverka till min egen bil som jag isåfall kan göra flera av när ändå alla mått och mallar är framtagna?

Bilder och illustrationer finns i min projekttråd, mest på dom sista sidorna
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159545" onclick="window.open(this.href);return false;


Det jag isåfall kan tillverka är länkarmar och bärarmar fram.

Tillexempel
Casterstag med uniball i ena änden, och justerbar längd i båda ändar, behåller bussningarna i främre delen pga komforten och ljudnivån.
Även Bärarmen kan jag göra, med uniball i den inre delen, alltså justerbar camber, samt lite upprätad spindelled så bilen går att sänka lite till
Bäst blir att kombinera båda länkarmarna, så blir det stabilast.

Gör även adapterplatta mellan spindelled och själva spindeln, det ger fruktansvärt många fördelar. Särskillt på en mycket sänkt bil där många vinklar och egenskaper blir helt fel.
Jag tänkte kolla om det finns intresse för delar jag har tänkt börja tillverka till min egen bil som jag isåfall kan göra flera av när ändå alla mått och mallar är framtagna?
Dessa adaptrar löser det största problemet med 700-900 serien, nämligen lutningen på bärarmarna när man sänker mycket (vinkeln mellan fjäderben och bärarm får aldrig vara över 90grader)
Det gör att bilen kan ha bra camber när den står stilla, men när man kör hårt så bilen kränger eller hjulen fjädrar in, så minskar cambern, så pass att den kan bli positiv, alltså helg galet om man vill ha fäste, märker du att däcken slits på utsidan utanför slitbanan så är det därför. Adaptrarna löser detta.
Adaptrarna kräver uniball till styrleden, och det gör att även styrvinkeln blir justerbar, samt att det kommer finnas 2 olika lägen att sätta leden i, det som ändras är ackerman vinkeln, ena läget blir som original, det andra blir "parallellsteer" alltså optimalt för drifting, går även att kompensera för om man vill köra med toe-out.

Kan även göra coilovers till 960 spindlarna, (passar på 740/940) fördelen med 960 är att man kan göra bilen ca 8cm lägre utan att byta fjädrar eller dämpare.

Till bakvagnen bör man ha justerbara momentstag om man sänkt bilen mycket, dom görs med uniballs i båda ändar, dock blir det klart högre ljudnivå.
Går eventuellt att göra med en bussning, jag har inte tittar på det ännu.


Ni som är intresserade av väghållning bör verkligen titta på adapterplattorna jag tagit fram, som jag ser det så är dom nästan viktigare än vettiga dämpare, det är alltså det absolut första man bör åtgärda på bilen efter man har sänkt.
Som jag skrivit tidigare, det finns 2 inställningar, en för standard ackerman, och en inställning som är anpassad för drifting, där styrvinkeln är ställbar så man helt enkelt ökar styrvinkeln steglöst till där dom precis nuddar chassit, därmed får man även något snabbare styrning

Lite ungefärliga priser
Coilovers utan dämpare och fjädrar 5000:- paret originaldämpare och motsvarande passar
Ca 3000:- tillkommer för fjädrar, hjälpfjädrar, mallanring och topplagring osv.
Vill man åka riktigt lågt så är det 960 spindlar som gäller, hittar man begagnade för ca 1000:-

Adapterplattor 3000:- paret, 2st M14 uniball tillkommer

Bärarm och casterstag ca 3000:- med alla hylsor och bultar som behövs, en M16 och M14 uniball tillkommer per sida

Justerbar topplagring (vridbar) finns att köpa för 1500:- stycket


dannnej@hotmail.com

Nedan kommer lite bilder på hur det ser ut under byggets gång.

Coilovers fram med 960 spindel
Bild

Adaptrarna vattenskurna i verktygsstål, hålen ska fräsas och sen ska dom ytbehandlas
Bild

Justerbara momentstag med uniballs, för att ställa pinjongvinkeln
Bild

Förstärkt bakvagnbrygga med justeringsmöjlighet för infallsvinkeln på momentstagen, ett måste på mycket sänkt bil, eller om man vill ställa för max fäste (4link eller stege princip), Löser även en hel del problem med "hjulhopp"
Bild

Klämhylsor till bärarmar och länkarmar fram med justering och uniballs.
Bild

Maximal caster, ca 15 grader
Bild

Färdiga resultatet med coilovers
Bild

micke999
Uppkörning
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2008, 21:51

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av micke999 »

hur mycke har du i markfrigång där?

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av dannej »

micke999 skrev:hur mycke har du i markfrigång där?
Ingen aning, men det är ju bara att räkna utifrån original.

1cm mellan skärm och fälg och 17" fälg

micke999
Uppkörning
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2008, 21:51

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av micke999 »

dannej skrev:
micke999 skrev:hur mycke har du i markfrigång där?
Ingen aning, men det är ju bara att räkna utifrån original.

1cm mellan skärm och fälg och 17" fälg
vad är de orginal då hehe

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av _larsson_ »

Kommer gärna fram å kikar på prylarna på nån banträff isommar, är väl framför allt framvagnsdelar man är intresserad av.

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av dannej »

Självklart, får hoppas att allting sitter på plats vid det laget =)

Fredrik Eriksson
Uppkörning
Inlägg: 344
Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
Kör: 945 LTT -97
Ort: Strömsund

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av Fredrik Eriksson »

adaptrarna som sitter under spindeln :) hur går det för dig med dom ?? :D E intresserad på dom :D
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av dannej »

Volvo_Real_Power skrev:adaptrarna som sitter under spindeln :) hur går det för dig med dom ?? :D E intresserad på dom :D
Mina egna ska vara färdiga i morgon har han som fräser lovat, det har varit ganska krabbigt.

Men förmodligen kommer jag göra en annan modell av dom som ska säljas, helt enkelt för att få ner priset, mina hamnar nästan på 2000:- paret och sen tillkommer 2 stycken uniballs.

Testkörs på gatebil mantorp =)
Kom och titta!

Fredrik Eriksson
Uppkörning
Inlägg: 344
Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
Kör: 945 LTT -97
Ort: Strömsund

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av Fredrik Eriksson »

dannej skrev:
Volvo_Real_Power skrev:adaptrarna som sitter under spindeln :) hur går det för dig med dom ?? :D E intresserad på dom :D
Mina egna ska vara färdiga i morgon har han som fräser lovat, det har varit ganska krabbigt.

Men förmodligen kommer jag göra en annan modell av dom som ska säljas, helt enkelt för att få ner priset, mina hamnar nästan på 2000:- paret och sen tillkommer 2 stycken uniballs.

Testkörs på gatebil mantorp =)
Kom och titta!

Okey när tror du att det kommer att finnas några för försäljning då? =)
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av dannej »

Klipper in bilder från min projekttråd

Adapterplattorna till styrningen klara, valmöjlighet mellan true ackeman och paralell steer, samt justerbar styrvinkel
Bild

Här är hela paketet på plats
Bild

Annan bild på samma sak
Bild

Framvagnen sett underifrån
Bild

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960

Inlägg av subw000fer »

Riktigt fina grejjer :D inte aktuellt för mig just nu, men kan bli senare.
Såg ut att funka rätt bra på mantorp park förra helgen?! ;) :D
Bild

Skriv svar