Klipper in lite bilder och utförligare beskrivning med ungefärliga priser
Jag tänkte kolla om det finns intresse för delar jag har tänkt börja tillverka till min egen bil som jag isåfall kan göra flera av när ändå alla mått och mallar är framtagna?
Bilder och illustrationer finns i min projekttråd, mest på dom sista sidorna
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159545" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag isåfall kan tillverka är länkarmar och bärarmar fram.
Tillexempel
Casterstag med uniball i ena änden, och justerbar längd i båda ändar, behåller bussningarna i främre delen pga komforten och ljudnivån.
Även Bärarmen kan jag göra, med uniball i den inre delen, alltså justerbar camber, samt lite upprätad spindelled så bilen går att sänka lite till
Bäst blir att kombinera båda länkarmarna, så blir det stabilast.
Gör även adapterplatta mellan spindelled och själva spindeln, det ger fruktansvärt många fördelar. Särskillt på en mycket sänkt bil där många vinklar och egenskaper blir helt fel.
Jag tänkte kolla om det finns intresse för delar jag har tänkt börja tillverka till min egen bil som jag isåfall kan göra flera av när ändå alla mått och mallar är framtagna?
Dessa adaptrar löser det största problemet med 700-900 serien, nämligen lutningen på bärarmarna när man sänker mycket (vinkeln mellan fjäderben och bärarm får aldrig vara över 90grader)
Det gör att bilen kan ha bra camber när den står stilla, men när man kör hårt så bilen kränger eller hjulen fjädrar in, så minskar cambern, så pass att den kan bli positiv, alltså helg galet om man vill ha fäste, märker du att däcken slits på utsidan utanför slitbanan så är det därför. Adaptrarna löser detta.
Adaptrarna kräver uniball till styrleden, och det gör att även styrvinkeln blir justerbar, samt att det kommer finnas 2 olika lägen att sätta leden i, det som ändras är ackerman vinkeln, ena läget blir som original, det andra blir "parallellsteer" alltså optimalt för drifting, går även att kompensera för om man vill köra med toe-out.
Kan även göra coilovers till 960 spindlarna, (passar på 740/940) fördelen med 960 är att man kan göra bilen ca 8cm lägre utan att byta fjädrar eller dämpare.
Till bakvagnen bör man ha justerbara momentstag om man sänkt bilen mycket, dom görs med uniballs i båda ändar, dock blir det klart högre ljudnivå.
Går eventuellt att göra med en bussning, jag har inte tittar på det ännu.
Ni som är intresserade av väghållning bör verkligen titta på adapterplattorna jag tagit fram, som jag ser det så är dom nästan viktigare än vettiga dämpare, det är alltså det absolut första man bör åtgärda på bilen efter man har sänkt.
Som jag skrivit tidigare, det finns 2 inställningar, en för standard ackerman, och en inställning som är anpassad för drifting, där styrvinkeln är ställbar så man helt enkelt ökar styrvinkeln steglöst till där dom precis nuddar chassit, därmed får man även något snabbare styrning
Lite ungefärliga priser
Coilovers utan dämpare och fjädrar 5000:- paret originaldämpare och motsvarande passar
Ca 3000:- tillkommer för fjädrar, hjälpfjädrar, mallanring och topplagring osv.
Vill man åka riktigt lågt så är det 960 spindlar som gäller, hittar man begagnade för ca 1000:-
Adapterplattor 3000:- paret, 2st M14 uniball tillkommer
Bärarm och casterstag ca 3000:- med alla hylsor och bultar som behövs, en M16 och M14 uniball tillkommer per sida
Justerbar topplagring (vridbar) finns att köpa för 1500:- stycket
dannnej@hotmail.com
Nedan kommer lite bilder på hur det ser ut under byggets gång.
Coilovers fram med 960 spindel
Adaptrarna vattenskurna i verktygsstål, hålen ska fräsas och sen ska dom ytbehandlas
Justerbara momentstag med uniballs, för att ställa pinjongvinkeln
Förstärkt bakvagnbrygga med justeringsmöjlighet för infallsvinkeln på momentstagen, ett måste på mycket sänkt bil, eller om man vill ställa för max fäste (4link eller stege princip), Löser även en hel del problem med "hjulhopp"
Klämhylsor till bärarmar och länkarmar fram med justering och uniballs.
Maximal caster, ca 15 grader
Färdiga resultatet med coilovers
![Bild](http://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/854201_vf4983.jpg)