Har lite snabbt läst de sista sidorna å noterat ett generellt fel, en automat som växlar mjukt mår dåligt, de skall växla ganska hårt, att den växlar mjukt innebär ofta att den slirar lite på lamellerna innan växlen går i helt... en automatlåda får aldrig slira, det dödar dem på nolltid, däremot spelet man känner är normalt, men det sitter i momentomvandlaren...
Sköter man en automat rätt så är de relativt odödliga, sedan finns det ofta (nu vet jag inte med AW till volvo) trimkit till lådorna, så man byter till tunnare men fler lameller på de viktiga växlarna...
Jag älskade automat en gång i tiden å köpte bara automatare, men nu när jag sköt lådan i v70in (pga dålig olje skötsel) så blev det manuell för en automat till FWD va ingen billig historia...
något man bör göra med en automat (ifall den inte sitter orginal) är att montera en eller flera lättåtkommliga magneter (
gärna så stark som möjligt) för det är nog spån som ofta dödar lådorna, så va det iaf på min, kolven (jupp, det sitter en typ av hydraul kolvar i en automat som lägger i växlarna) va så full av metallspån att den inte orkade lägga i växlen längre, resultat brända å lövtunna lameller = ingen drift... orginalmagneterna i lådan (sitter 3st i aw50-42) va fulla till bredden redan, hade det suttit fler hade nog lådan levt idag)
MEN! då skall vi också tillägga att min låda (AW50-42LE) hade gått med trimmad motor i över 25k mil (bilen trimmad sedan fabrik) å det är ganska bra med tanke på 260-270 hk på en FWD automat...