Vridmoment vs AW71L

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

GL Power skrev:
760turbo_84 skrev:har bara negativa minnen av aw71 lådan ,har rasat 3 st med vanlig f motor , mitt tips.... sparka ur automaten och lägg i en m90
Laddat 1,1-1,2bar med min AW71 sen förra sommaren utan problem, det håller om man kör med huvudet. Man kan rasa vilken låda som helst om man inte vet hur man kör bil på rätt sätt....Nu är laddet dock nerställt till 0,8bar just för att inte ligga "på gränsen"...

2000mil körda med trim monterat... [thum] Bilen har i dagsläget gått 38800mil....
Håller med, kör man med omdömme så håller det. Men... Ska jag vara ärlig så är det nog inte att rekomendera en AWxx om
man är leksugen och har en "aggresiv" körstil, där misstänker jag att en manuell håller bättre. :wink:

Användarvisningsbild
ETE
Uppkörning
Inlägg: 303
Blev medlem: 11 dec 2002, 21:45
Kör: Volvo 945 Ltt -95
Ort: Norrköping

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av ETE »

In The White skrev:
GL Power skrev:
760turbo_84 skrev:har bara negativa minnen av aw71 lådan ,har rasat 3 st med vanlig f motor , mitt tips.... sparka ur automaten och lägg i en m90
Laddat 1,1-1,2bar med min AW71 sen förra sommaren utan problem, det håller om man kör med huvudet. Man kan rasa vilken låda som helst om man inte vet hur man kör bil på rätt sätt....Nu är laddet dock nerställt till 0,8bar just för att inte ligga "på gränsen"...

2000mil körda med trim monterat... [thum] Bilen har i dagsläget gått 38800mil....
Håller med, kör man med omdömme så håller det. Men... Ska jag vara ärlig så är det nog inte att rekomendera en AWxx om
man är leksugen och har en "aggresiv" körstil, där misstänker jag att en manuell håller bättre. :wink:
Jag har kört hårt med många aw71 lådor och inte rasat en ända. Men jag brukar inte bromsa upp dom. Tror dom tar väldigt mycket stryk av den värme som bildas då. Men chip, 1,2 bar och annan kam har fungerat utan problem. Kommer fortsätta köra turbo automat. Visst dom snor väldigt mycket effekt men det finns nog ingen som kan växla lika snabbt med manuell som en automat. Och sen när man står vid ett trafikljus och ska rejsa så är det bara att ge lite gas när man håller ner bromsen och bygga upp laddtryck. Sen sticker den iväg fint när det blir grönt

Användarvisningsbild
ETE
Uppkörning
Inlägg: 303
Blev medlem: 11 dec 2002, 21:45
Kör: Volvo 945 Ltt -95
Ort: Norrköping

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av ETE »

Kan tillägga också att mina turbo manuella så har jag rasat 3st växellådor och 5st bakaxlar.

Användarvisningsbild
760turbo_84
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 06 jan 2011, 21:29
Kör: volvo 760 ic 7500mil
Ort: Alingsås

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av 760turbo_84 »

automat suger
volvo 760 tic -84 volvo 945 tic -97
Bild

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2446
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hassell »

760turbo_84 skrev:automat suger
Väldigt nödvändigt och informativt inlägg...

Tur att smaken är som baken, gillar du inte automat så behöver du inte titta i tråden heller. :wink:

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av volvojohan_ »

Väcker denna lite och vill bara berätta om min ZF jag hade i min 740 turbo 88a för nåt år sen. Den bilen var utdömd hos besiktningen så vi körde lite "bana" med den och hade oss. Hur jag än gjorde, börna från stillastående, slog i D från neutral å spärra växlar när jag gjorde ringar så gick det inte att döda skiten. Det är tamefan den bästa lådan jag nånsin kört med. Hade jag haft tillfälle hade jag plockat ur den, dock vet jag inte om oljan var röd å lukta hallon, men måste vart en riktig järnlåda. Växlade lika fint när den skrotades som är den rulla av bandet i göteborg.................

För övrigt så har jag inte haft tur med automatlådor alls. Likadant med den jag har nu en AW på min 940 classic... måste justera kickdown wiren... Men en sak jag undrar om jag kan ställa den exakt som In the white dvs 1.75 mm på tomgång även fast jag har en LTT för rätta mig om jag har fel men du har väl en FTT?

Mvh Johan.
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Nepp! Jag har en ltt. Men det där är inget exakt mått, utan måste justeras in från bil till bil för att det ska stämma exakt.
Kan berätta att jag slakat på wiren nu pga av att jag blev trött på dom hårad växlingarna. Prova dig fram och slaka inte mer än 1,0
från wirestoppen om den inte växlar för hårt.

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av kmx »

Har nu läst hela tråden och känner mig lite lätt snurrig :roll:

Jag har en 940 LTT -95 med automatlåda. Antar att jag har en AW-71 då?
Den växlar lite sent, så de liksom rycker till lite på nästa växel. Men den verkar växla rätt varje gång iaf.

Bilen har varit fruktansvärt slö, men de berodde på att turbon varit urkopplad. Den beter sig dock fortfarande likadant. Den växlar inte ner lika ofta dock.

Kollade oljan för ett tag sen och den är svart. Orkar riva lite på grus, men på asfalt är det ingen ide att ens tänka tanken.
Drog en biltransport för ett tag sen (med turbon urkopplad) och det gick bra. Plågade bilen ordentligt vid backning i uppförs då bromsarna på kärran la sig på.

Bilen fick stå en stund på tomgång innan jag stängde av för att kyla lådan lite. Stog kanske en kvart.
Efter ytterligare en halvtimme ca åkte jag iväg med tom biltransport och lådan växlade perfekt. Riktigt mjukt och fint.
Dagen efter var den som vanligt igen.

Ska de va så här eller är de nåt fel? Har aldrig haft en volvo-automat innan...
Funderar på att byta olja i lådan. Vetr ej när de är gjort sist och bilen slog nyligen över till 46k mil
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hesselgren »

om oljan är svart så måste du skölja lådan.

har också varit med om en aw71l låda som blev bättre av långkörning med biltransport.. helskumt, vet inte varför..

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

En teori om att den växlar mysko med lite belastning och bra vid hård, är att gamla oljan med allt svart klet från lamellerna gör att
ventilerna inte kan jobba som dom ska vid normal temp. När oljan blir varm vid belastningen av biltransporten blir den tunnare, då
kan ventilpaketet jobba bättre trots kletet.

En teori bara...

Helt klart är en sköljning och filterbyte/tvätt att rekomendera här.

Användarvisningsbild
volvojohan_
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
Kör: 944tic, 855R
Ort: Rönninge

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av volvojohan_ »

In The White skrev:Nepp! Jag har en ltt. Men det där är inget exakt mått, utan måste justeras in från bil till bil för att det ska stämma exakt.
Kan berätta att jag slakat på wiren nu pga av att jag blev trött på dom hårad växlingarna. Prova dig fram och slaka inte mer än 1,0
från wirestoppen om den inte växlar för hårt.

Jepp tror jag fått lite kläm på det där... Ju slakare wire är destu snällare å tidigare växlar den.. Så nu är den inställd perfekt.
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

volvojohan_ skrev:
In The White skrev:Nepp! Jag har en ltt. Men det där är inget exakt mått, utan måste justeras in från bil till bil för att det ska stämma exakt.
Kan berätta att jag slakat på wiren nu pga av att jag blev trött på dom hårad växlingarna. Prova dig fram och slaka inte mer än 1,0
från wirestoppen om den inte växlar för hårt.

Jepp tror jag fått lite kläm på det där... Ju slakare wire är destu snällare å tidigare växlar den.. Så nu är den inställd perfekt.
Jepp! Så är det.
Det är dock inte bra med för slak. (Wire alltså. Haha!) :P Då kan lådan börja slira och oljan/lamellerna bränns.

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av lustgas »

hej,fortsätter å fylla denna tråd.Är glad nybliven ägare till en 740 turbo 90:a
Är automat på denna.Kör helt oskruvat(dvs standard).
Lådan växlar mycket mjukt vid lung körning.Stampar man ner så växlar han lite hårdare men inte så stor skillnad ändå.
Har planeringar på å trimma lite lätt.Tänkte lägga laddet på ca 0,7-0,9 istället för 0,48?? tror jag det var.
är min första volvoturbo,så jag har inte ngn direkt erfarenhet av detta med automatlåda+turbo.
Bara haft x antal 240:is me automat i tidigare + prövat lite andra bilar också.Kan väl sägas också att automatlådorna håller i mitt tycke ändå rätt bra.

Men jag kan återkomma i ämnet å säga hur min gillar trim.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

lustgas skrev:hej,fortsätter å fylla denna tråd.Är glad nybliven ägare till en 740 turbo 90:a
Är automat på denna.Kör helt oskruvat(dvs standard).
Lådan växlar mycket mjukt vid lung körning.Stampar man ner så växlar han lite hårdare men inte så stor skillnad ändå.
Har planeringar på å trimma lite lätt.Tänkte lägga laddet på ca 0,7-0,9 istället för 0,48?? tror jag det var.
är min första volvoturbo,så jag har inte ngn direkt erfarenhet av detta med automatlåda+turbo.
Bara haft x antal 240:is me automat i tidigare + prövat lite andra bilar också.Kan väl sägas också att automatlådorna håller i mitt tycke ändå rätt bra.

Men jag kan återkomma i ämnet å säga hur min gillar trim.
Om det inte sitter en extra oljekylare för automatlådan, förutom standard i vanliga kylaren, gör du nog klokt i att montera en.
Sedan är en sköljning av lådan och byte av filter inte fel heller, och oljebyte var 6000e mil.

Jag TROR att du gör klokt i att hålla dig närmare 0,7 än 0,9 bar om lådan ska hålla i längden faktiskt. Men det är bara ren magkänsla!

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av lustgas »

Hej, gör en liten uppdatering här då...

Har införskaffat chippad bränslebox(motsvarar bsr steg 2) och en 13g turbo(ej monterad pga byte av blockpackning å ventiltätningar.
Sitter en k-kam i å öppet filter.

Sen sitter det ju tydligen en extra oljekylare bakom kylaren monterad:)
Skall även byta oljan i lådan.Den är fortfarande rödaktig,men på gränsen ändå.

Har provat å pysa laddet på orginalturbon.Ladda 0,7. Han växlade bra ändå,men inte perfekt.Upptäckte att kickdownvajern va slappare än slappast.Justerade den lite på känn,lådan .Efter det har jag bara hunnit köra ca 10 mil med pyst ladd.Kan ju säga att jag hade inga problem alls .Funkar å växlar mjukt å fint när man gubbkör,för att sen växla hårdare när man står på lite grann.Men det skall väl vara så??Har då aldrig haft en låda som inte växlat hyfsat hårt vid mer inspirerad körning.

Ny uppdatering blir när jag fått på 13g turbon å bytt box.
mera mos

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av lustgas »

hur tror ni karaktären blir med k kam å 13g turbon
??
Har fått för mig att det riktiga vridet kommer senare.Ingen som vet??
Kanske bättre för lådan kan ja tänka.
mera mos

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hesselgren »

absolut bättre för lådan ju senare öset kommer.. men det är grymt dassigt att köra en automatbil med dåligt bottendrag kan ja lova

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av lustgas »

Har tidigare kört en gammal 240 med b23a å k kam i.
Tyckte ändå att den gick riktigt bra.Visst det är ju en förknasarmotor,hehehe men den va riktigt pigg.Särskilt över 3000 rpm.
Satt en bw55 monterad.Av en del kallad dragracelådan.

Karaktären som då blir i min ftsnurra blir nog ngt liknande skulle jag tro.

Men jag återkommer med provkörningsrapport om hur bilen funkar.
mera mos

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Xoffis »

Har lite snabbt läst de sista sidorna å noterat ett generellt fel, en automat som växlar mjukt mår dåligt, de skall växla ganska hårt, att den växlar mjukt innebär ofta att den slirar lite på lamellerna innan växlen går i helt... en automatlåda får aldrig slira, det dödar dem på nolltid, däremot spelet man känner är normalt, men det sitter i momentomvandlaren...

Sköter man en automat rätt så är de relativt odödliga, sedan finns det ofta (nu vet jag inte med AW till volvo) trimkit till lådorna, så man byter till tunnare men fler lameller på de viktiga växlarna...

Jag älskade automat en gång i tiden å köpte bara automatare, men nu när jag sköt lådan i v70in (pga dålig olje skötsel) så blev det manuell för en automat till FWD va ingen billig historia...

något man bör göra med en automat (ifall den inte sitter orginal) är att montera en eller flera lättåtkommliga magneter (gärna så stark som möjligt) för det är nog spån som ofta dödar lådorna, så va det iaf på min, kolven (jupp, det sitter en typ av hydraul kolvar i en automat som lägger i växlarna) va så full av metallspån att den inte orkade lägga i växlen längre, resultat brända å lövtunna lameller = ingen drift... orginalmagneterna i lådan (sitter 3st i aw50-42) va fulla till bredden redan, hade det suttit fler hade nog lådan levt idag)

MEN! då skall vi också tillägga att min låda (AW50-42LE) hade gått med trimmad motor i över 25k mil (bilen trimmad sedan fabrik) å det är ganska bra med tanke på 260-270 hk på en FWD automat...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Jepp! Så är det Xoffis!

Åtminstånne AW 7X lådorna ska växla ganska distingt, riktigt så man känner nästa växel "knuffa på" bilen utan att växeln för den skull känns som den
"sparkas" i! Växlar lådan mjukt och man nästan inte känner växlingarna bör man antingen justera kickdownwiren rätt eller se över filter, magneter och
oljebyte, allt efter vilket som behövs. Rätt linjetryck i lådan och rätt temperatur på oljan är A och O!

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Spanarn »

Vad tror panelen om denna olja som är specialutformad för aw-lådor? http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... Wg&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hesselgren »

xoffis. lådan ska inte "smälla i" växlarna nej. den ska kännas "bra" när den växlar.. självklart ska det inte slira när växeln går i heller det är ju inte det man menar med att den växlar mjukt.

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av 940turbo.com »

Så om aw70 (88a) med 25600 miles(41k mil) växlar tydligare än 2 andra aw71 så borde det finnas liv i lådan fastän den läcker precis överallt och kol olja? undrar hur den är skött... :roll: verkar hållt bra fastän allmänt snedknullad motor / låda och några galningar bakom ratten...
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Xoffis »

Hesselgren skrev:xoffis. lådan ska inte "smälla i" växlarna nej. den ska kännas "bra" när den växlar.. självklart ska det inte slira när växeln går i heller det är ju inte det man menar med att den växlar mjukt.
om den riktigt smäller i växlarna så är det nog snarare momentomvadlaren som har för litet spel ifall du frågar mig, lådan i sig själv mår ju bäst ju hårdare växlarna går i då det blir minst slitage på lamellerna... eller tänker jag helt fel?
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Inte helt bra för drivlinan om den riktigt smäller i växlarna. Vad jag fått lära kan faktiskt även själva lådan ta stryk av detta.
En allt för tight kickdownwire kan ge detta fenomen med "sparkande" växlar, rätt justerad wire ska ge mjuka men ändå distinkta växlingar. Den ska ju dock
inte vara så slakt justerad att den växlar så mjukt att växlarna slirar i, men det upptäcker man lätt om man kollar varvräknaren i växlingsögonblicket.

Som exempel växlade min AW71L lite för hårt enligt mitt tycke. (Hade wiren tightare än rekommenderat) Slakade sedan på wiren så den hamnade precis
innanför justerområdet mot det tightare hållet, och nu växlar lådan mjukt fast ändå snabbt och distinkt och helt utan slir givetvis.

Är lite lurigt att justera då det är så ytterst få tiondelar på wiren som skiljer bra mot dåligt om man ligger på gränsen av justerområdet. Ligger man mot
det tightare hållet har man hårdare tryck på lamellerna redan från start, vilket kan vara en fördel på trimmade bilar.

Skriv svar