Vridmoment vs AW71L

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av In The White »

Hesselgren skrev:om vi bott lite närmre så kunde du fått provköra min bil så skulle du förstå lite bättre hur dumt den verkligen beter sig..

kommer nog bli så att ja slänger upp en annan aw71L, monterar ÄNNU!!!! större automatoljekylare, elfläkt, och en tempgivare på tryckledningen till automatlådan! så ska ja försöka hålla koll på den lådan
Om du monterar tempgivare så släng gärna upp bilder på det i så fall, har nämligen själv funderingar på detta.
Har lådan varit strulig så länge du ägt bilen? :?:
Det kan ju vara så att det inte var en "expert" som preppade din låda. :roll: Finns ju liksom många självutnämda "experter". :?
Jag har märkt detta när jag ringt runt till dom flesta "automatlådeexperter" som går att få tag på, att alla inte har riktigt samma syn på hur lådan fungerar och vad den klarar i vrid. :roll:

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av In The White »

Eda skrev:[offtpoic] Hesselgren: Jag har en AW71L-låda till salu och jag ska upp till Stockholm imorgon, hojta till om det låter intressant!
Fan, dagen är räddad Hesselgren! [thum]

Ps. Jag tror inte att Hesselgren är riktigt snäll till sina AW-lådor. :wink: ................. :lol:

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av Hesselgren »

In The White skrev:
Eda skrev:[offtpoic] Hesselgren: Jag har en AW71L-låda till salu och jag ska upp till Stockholm imorgon, hojta till om det låter intressant!
Fan, dagen är räddad Hesselgren! [thum]

Ps. Jag tror inte att Hesselgren är riktigt snäll till sina AW-lådor. :wink: ................. :lol:
du har nog rätt.. jag vill att lådan ska bete sig som 700 lådan som sitter på gmcn ja kör på jobbet.. :roll:

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av In The White »

Jag tror helt enkelt, att den viktigaste parametern till att få en AW71L låda att hålla, är att inte "plåga" livet ur den. [piska]
Jag har sökt med ljus & lykta på nätet, för att få ett svar på vad den klarar i vridmoment, dock verkar det omöjligt att få ett entydigt svar på den frågan. :roll:
Somliga har rasat lådan ganska omgående efter mild trimning, medan andra fått det att hålla länge med ganska mycket trim. :?
Någon lyckas till och med rasa lådan i en vanlig original GL. :o
Det hela verkar ju till största delen bero på hur man behandlar lådan, jag menar, ökar jag effekten i t.ex min 945 Classic från 135hk/230nm till 170hk/270nm men ändå kör lugnt och försiktigt med bilen, och bara utnytjar extrakraften vid t.ex omkörningar, då måste ju detta slita mycket mindre på lådan än att ligga och dra en husvagn, tungt lastad släp eller busköra med original 135hk.!? [thum]

Detta är i alla fall min teori om mysteriet Vrid Vs AW71L. :wink:

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av Hesselgren »

min låda vart ju bättre i växlingarna efter 40 mil med 1500kilos bilsläp.. :o trodde det skulle vara sista resan för lådan men icke..

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av In The White »

Hesselgren skrev:min låda vart ju bättre i växlingarna efter 40 mil med 1500kilos bilsläp.. :o trodde det skulle vara sista resan för lådan men icke..
Ha ha! Där har du för fan lösningen för din låda då, 1500kilo släp bakom alltid. [thum] ........... [lol]

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av Hesselgren »

In The White skrev:
Hesselgren skrev:min låda vart ju bättre i växlingarna efter 40 mil med 1500kilos bilsläp.. :o trodde det skulle vara sista resan för lådan men icke..
Ha ha! Där har du för fan lösningen för din låda då, 1500kilo släp bakom alltid. [thum] ........... [lol]
tråkiga är väl att den blev lite slöare då.. [lol] inga sportiga omkörningar..

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av In The White »

Hesselgren skrev:
In The White skrev:
Hesselgren skrev:min låda vart ju bättre i växlingarna efter 40 mil med 1500kilos bilsläp.. :o trodde det skulle vara sista resan för lådan men icke..
Ha ha! Där har du för fan lösningen för din låda då, 1500kilo släp bakom alltid. [thum] ........... [lol]
tråkiga är väl att den blev lite slöare då.. [lol] inga sportiga omkörningar..
Öka laddet! 8) ......................... :lol:
Kul att se släpkärran i backspegeln, komma på omkörning i en kurva. :o

container_johan
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 jul 2009, 20:31
Kör: 745 -88
Ort: Sköllersta

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av container_johan »

In The White skrev:
container_johan skrev:Jag har en 940 turbo med ft motorn i o den lådan höll inte länge. jag hade aw72 om den heter så??? Den är chippad o högt ladd till 1.2 bar. Så nu har jag byggt om till manuell istället :)

mvh johan
Rasade lådan (AW71) när du körde med maskinen original, eller efter att du ökar effekten i den?
Rasade den vid vanlig normal körning, eller var det vid mer påfrestande körning, om man säger så? :wink:

den va chippade när ja köpte den ladda 0.9. lådan va dålig då så ja byte till en begagnad :P den höll typ två veckor körde lite blandat full gas ibland o ibland normal körning :P (dagens ungdom) :D

mvh Johan
Full gas spar tid :)

745-88 A-B bil

940 turbo-91 evighets projekt

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av Hesselgren »

container_johan skrev:
In The White skrev:
container_johan skrev:Jag har en 940 turbo med ft motorn i o den lådan höll inte länge. jag hade aw72 om den heter så??? Den är chippad o högt ladd till 1.2 bar. Så nu har jag byggt om till manuell istället :)

mvh johan
Rasade lådan (AW71) när du körde med maskinen original, eller efter att du ökar effekten i den?
Rasade den vid vanlig normal körning, eller var det vid mer påfrestande körning, om man säger så? :wink:

den va chippade när ja köpte den ladda 0.9. lådan va dålig då så ja byte till en begagnad :P den höll typ två veckor körde lite blandat full gas ibland o ibland normal körning :P (dagens ungdom) :D

mvh Johan
känner igen d där.. :roll: helt kommer hornen fram å man bara rent reflexmässigt stampar gasen i botten..

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av In The White »

Var och provkörde en 945Ltt -96 automat i går, då jag ämnar byta min 745 -89 mot något nyare med Sips och krockkudde. :roll:
Bilen hade rullat 35.000mil och oljan i både motor och automatlåda var svart. [ajbaja]
Vinylen på dörrsidorna hade givetvis korvat sig och släppt i ovankant, när bilen stod på tomgång så pös avgaserna ut genom troligtvis
en kass grenrörspackning, turboeffekten var lika med noll. :(
Men, trots miltalet och skicket i övrigt så växlade AW71an fortfarande bra....trots sin kolsvarta olja, den orkade till och med dra runt hjulen i en liten "burn" stillastående på torr asfalt, utan slir på lamellerna, och det med så pass breda däck som 205or. :o
Nu stod jag ju inte och "brände däck" så oljan i lådan blev överhettad om ni tror det, det var ju inte min bil. [rules]

Säger bara: AW71 [buga]

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2446
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av Hassell »

Väcker den här tråden nu när jag införskaffat ännu en Volvo med AW71 (5 eller 6 bilen med just AW71 [thum] ).

Det är ju en TIC -90 som laddar runt 0,5 original (mer exakt typ 0,48).

Laddet uppställt med en dawes device till 0,8 och med dawesen så blir det rätt intressant ladd, jämför gärna med hur fort man får upp laddet när man rycker slangen till WGn och kör skenladd. :lol: Helt enkelt, den smyger inte upp laddet utan det är PANG 0,8 när man trycker på. :D Rätt tidigt ladd också.

Har kört med detta i snart 200mil i varierande temperaturer, allt från +15grader på natten till +40 på dagen i gassande sol... :P

Detta klarar min låda av utan problem, utan extra oljekylare. Kollade oljan nyss och den var hallonröd och luktade ATF-olja blandat med verkstad/hydraulik, precis som den ska göra. [thum]

Mycket nöjd med tanke på att lådan gått 37300mil. :) Och dragit husvagn i mååånga mil genom åren enligt föregående ägare.

När jag ställde in laddet så råkade det bli lite högt vid ett tillfälle, strax över 1bar men då slirade lådan vid kraftigare acceleration.

Och jag ligger inte och svinkör med bilen, accar inte kraftigt från stillastående (DÅ kan jag tänka mig att det sliter något enormt med 0,8 i ladd) utan kör med vett bakom pannbenet. :)

Mycket nöjd som sagt.

Användarvisningsbild
ETE
Uppkörning
Inlägg: 303
Blev medlem: 11 dec 2002, 21:45
Kör: Volvo 945 Ltt -95
Ort: Norrköping

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av ETE »

Jag har haft 3st turbo bilar med aw71 lådor. Den första var en 945 ltt -95 med 0,7bar och den lådan funkade utmärkt. Det var en gammal taxibil med 62000 mil på mätaren. Den andra var en 945 Turbo -93 (fd polis) den hade jag annan kam, 1 bar och chip. Den ville slira mellan 1-2 ibland. Men kan tänka mig att den lådan hade nog blivit hårt körd innan av polisen. Sist hade jag en 745 turbo -90 med annan kam, sportsystem, chip och 1 bar. Den lådan funkade perfekt. Det var bakaxeln som sa upp sig innan. Slungdiffen började låsa sig och sen gick drivaxeln av. Tror lådorna håller för en hel del. Det gäller bara att ha fräsch olja i dom. Jag har bromsat upp mina och kört väldigt hårt. Men om jag körde hårt så växlade jag ner själv istället för att kicka. Vet inte om det är skonsammare för lådorna men jag tycker det känns bättre

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av Mattsson »

Har haft 2 bilar med automat, dock inga volvosar.
Lånade min storebrors gamla 945 Turbo -97 när jag skulle transportera ner min 745 TIC-90 hem, fungerade riktigt bra o dra med automaten, dock fick jag låsa lock-up nästan hela tiden, för att inte gå ner allt för mycket i varv (Lite jobbigt med 1700kg på kroken när den lägger i högsta växeln i en lätt uppförsbacke)
Enda nackdelen va att turbon rasade några veckor efteråt, vet inte om det berodde på 25mil med nästan fullt laddtryck? :lol:
Lådorna håller, om man servar och inte ska börna genom att varvstoppa på N o kasta i D :roll:
[Volvo 945 LTT-96]

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av Hesselgren »

matsson, jag har ju din gamla aw71 från "vallåkra GLTn" =) sitter i min taksänkta.... så nog har du haft volfo med automat iaf..


som bekant rasade ju min aw71L i turbon, nu har jag satt i en bättre beg låda. den fungerar bra nu iaf.. får se hur länge..

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av Mattsson »

Micke.. den bilen hade jag förträngt av vissa anledningar [thum]
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av taz »

Skummade igenom tråden lite... Spontant, tre grejer man kan göra för att få lådan att hålla bättre:

1. slutväxel, 3.73 på många bilar... 4.10 så håller det bättre och accelererar bättre. Dock högre varv vi motorvägsfart....

2. Byt kamaxel och turbo så den inte är lika bottenstark som med orginalturbo och T-kam.

3. Oljekyl, tillse att detta är dimensionerat för uppgiften.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hesselgren »

ett annat trick som jag praktiserar.

är att ha många lådor i reserv.

Japanskt skit. :lol:

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av Turbo-Mupp »

Mattsson skrev: fungerade riktigt bra o dra med automaten, dock fick jag låsa lock-up nästan hela tiden,
Du menar overdrive? Lock-up kan du inte styra över själv mer än att hålla farten antingen över eller under 90km/h.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Simonix
Färsk användare
Inlägg: 42
Blev medlem: 13 okt 2010, 20:59
Kör: Volvo 960 3.0 E
Ort: Replot, Finland

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Simonix »

Kör själv med en Volvo 745 Tic med aw71 lådan. Vi renoverad maskin där vi bytte till en större turbo borde ge cirka 20hk+ det är B230FT maskinen vi talar om så det ligger väl ca 180hk i den just nu, märker nog att lådan slirar IBLAND om man från sakta fart tynger högerfoten ut genom golvet, men det händer inte alltid, annars växlar den mycket bra och inga konstigheter. Bilen är mekörd ca 400tkm och antar lådan inte är bytt så den borde ligga på samma sträcka :D mycket nöjd med den, blir nog en automat i nästa Volvo också [thum]

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L (väcker tråden igen)

Inlägg av Mattsson »

Turbo-Mupp skrev:
Mattsson skrev: fungerade riktigt bra o dra med automaten, dock fick jag låsa lock-up nästan hela tiden,
Du menar overdrive? Lock-up kan du inte styra över själv mer än att hålla farten antingen över eller under 90km/h.
Jaja, undviker helst automatlådor så jag har ingen koll på hur vad som är vad :lol:
[Volvo 945 LTT-96]

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Jag kan nu efter en längre tid konstatera att AW71an verkar hålla bra för ca 40hk mer än vad den är avsedd för till Fk motorn. [thum]

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hesselgren »

In The White skrev:Jag kan nu efter en längre tid konstatera att AW71an verkar hålla bra för ca 40hk mer än vad den är avsedd för till Fk motorn. [thum]
jo. d borde ju vara rimligt. det är väl antagligen precis samma setup på lådorna i fulltryckarna..

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Hesselgren skrev:
In The White skrev:Jag kan nu efter en längre tid konstatera att AW71an verkar hålla bra för ca 40hk mer än vad den är avsedd för till Fk motorn. [thum]
jo. d borde ju vara rimligt. det är väl antagligen precis samma setup på lådorna i fulltryckarna..
Det trodde jag först med, men AW71an till Fk motorn har samma setup som till dom vanliga 116hk sugmotorerna, om man skall gå efter nummret på lådan.
Kollar man sedan med Volvo så har faktiskt inte lådorna till Fk samma reservdelsnummer som till Ft.
Det hade varit jäkligt kul att få reda på vad som verkligen skiljer lådorna åt rent hållbarhets mässigt, eller är det kanske bara stallvarv som skiljer???? :?

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2446
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hassell »

700mil körda med trim monterat, laddet även ökat till 1,1bar. Utan problem, lådan växlar fortfarande bra... :D

Mvh
Hasse

Skriv svar