Vridmoment vs AW71L

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
JohnnyG
Färsk användare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 20:47
Kör: Volvo 940 Turbo-95
Ort: Norrköping

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av JohnnyG »

En fråga ang.Automaten! Min bil är en -95 LTT, Lådan har ingen Lockup? Spakens knopp är träfärgad, Lägerna är uppifrån sett P/R/N/D/3/L
Är det en AW71L eller ZF? Går mjukt och distinkt känns fräsch! Skall vara bytt någon gång..men den har ngt ljud,väsande litet oljud kanske? Hörs direkt så fort man lägger i Driven,oljan ser bra ut osv. Kan det vara turbinen som är lite sliten?
Den rullade som Taxi dom första 2åren,hade dom någon speciell låda?

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hesselgren »

du ska ha lockup.

aw71L ska det sitta där.

In The White
Moderator
Inlägg: 20140
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

AW03-71L har växellägena som följer: P R N D 2 1

JohnnyG
Färsk användare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 20:47
Kör: Volvo 940 Turbo-95
Ort: Norrköping

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av JohnnyG »

Men det var jag säker på också..Men vad är det för Växellägesväljare jag har då.skumt? Som sagt ingen lockupknapp! Såvida inte knoppen är är an nyare modell? Ser orginal ut,förutom träimitationen då! Måste kolla på lådan om det står något!

In The White
Moderator
Inlägg: 20140
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Lockup styrs inte med någon knapp! Knappen på spaken är en uppväxlingsspärr.

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=24&t=30485

Enligt den länken verkar du antingen ha en 960/s/v90, eller åtminstone en låda från en?
Dessutom satt det ju träknopp, eller fanns åtminstone som tillval till dom bilarna.
Kanske helt möjligt att AW30-40/AW30-43 lådorna även hamnade i någon 940, men inget jag vet något om.

Kanske dax att göra en ordentlig sköljning av lådan och ett filterbyte i.o.m oljudet?

JohnnyG
Färsk användare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 20:47
Kör: Volvo 940 Turbo-95
Ort: Norrköping

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av JohnnyG »

Tack för bra info,kan vara möjligt..såg någon bild från en 960,ser ut som min,samma växellägen dvs. 3/L på slutet!
Jo det står Automat med tillsats i regbeviset? Börjar bli nyfiken nu (: Ska kolla på lådan vad det står...
Ja absolut,då vet jag att det är gjort iallafall! Ser o luktar bra,men som sagt...

In The White
Moderator
Inlägg: 20140
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Kommer inte ihåg var, men jag har faktiskt läst någonstans i någon instruktion över 940 att vissa hade Winter, Sport och Ecco läge på
lådan. Kanske satt det samma låda som i 960/S/V90 till någon annan marknad, alternativi Taxi då kanske? Inget jag vet dock, bara gissar!

Har du dom knapparna sidan om växelväljaren?

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Maxwell »

Skicka gärna upp ett par bilder på lådan och växelväljaren, en bild säger ju mer än tusen ord...
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

JohnnyG
Färsk användare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 20:47
Kör: Volvo 940 Turbo-95
Ort: Norrköping

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av JohnnyG »

Ok,det kanske är så,men jag har inga knappar på konsolen! Eller är det sonika ett hemplock,kanske så är lådan från 960/V90 ngt kraftigare? Vet att den har diffad bakaxel..det pratade den förra ägaren om,påstod att den var orginal,han var Volvomeck..kan inte bevisa det men..Vore kul om bilen var lite speciell..helt utom min vetskap (:
Ska köra upp den på en lyft,kika lite samt fota lite,så reder den nog ut sig! slänger upp nåt sen.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Maxwell »

JohnnyG skrev:Ok,det kanske är så,men jag har inga knappar på konsolen! Eller är det sonika ett hemplock,kanske så är lådan från 960/V90 ngt kraftigare? Vet att den har diffad bakaxel..det pratade den förra ägaren om,påstod att den var orginal,han var Volvomeck..kan inte bevisa det men..Vore kul om bilen var lite speciell..helt utom min vetskap (:
Ska köra upp den på en lyft,kika lite samt fota lite,så reder den nog ut sig! slänger upp nåt sen.
Gör så!

Men för att hålla ordning här bland trådarna så föreslår jag att du gör en ny tråd ang detta där du postar bilderna, denna tråden handlar ju om vridmoment vs AW71L och inte vilken vxl-låda man har monterad på bilen.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

lustgas
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:43
Ort: Öjebyn/piteå

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av lustgas »

Jaha då lyfter vi denna tråd lite!!

Dags för en uppdatering då....740 turbo är nu mer använd som reservdelsbil till min 940 turbo med aw71l låda årsmodell 95.
Är bytt wastegate från en lättryckare eftersom orginal troligen va sönder(fick jojo ladd).
Kör med justerbar pysventil + tryckt sopparegulator,karaktären är väldigt lik en dieselturbo tycker jag.Kan ju dock vara lådan som gör så att det känns lite segt i början för att sen brappa iväg hyffsat,men den där riktiga kicken infinner sig inte.Laddar som mest 0,9 men det sjunker snabbt till 0,7.Detta gjordes igår så är för tidigt att säga hur lådan kommer å hålla,men funderar på å justera wiren en aning för den växlar väldigt mjukt(känner inte när den gör det på dom högre växlarna).
Slapp wire?? Idiotgasar inte eller nå sånt,Har fått höra att man aldrig ska ge benet på 1:an utan först när 2:an går i..ngn som kan bekräfta detta

Oljan e nybytt i lådan
mera mos

Polisbilen84
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 jan 2013, 15:43
Kör: Volvo 945
Ort: Sjöbo

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Polisbilen84 »

Jag har en Aw71 låda i min 945 Turbo+ Polis 190Hk, Den har gått 38.000 i förra veckan, jag har bytt olja 3 gånger på den sen jag tog över den 2011. Den växlar fin fint, nackdelen är bara att överväxeln inte går under 100km/h man måste komma över 100 för att den ska gå i , har pratat med Volvo om detta och det är något dom gjort för att kunna hålla högre hastigheter. Men går att justera vajern till lådan så att den går i vid 80km/h som den ska i original. Ibland drar den lite längre på växlarna men släpper man gasen så går nästa växel i. Hade dock problem med den i början för att någon dåre spänt oljepluggen med mutterknackare så den höll inte tätt där. Men annars nöjd med hur lådan fungerar

In The White
Moderator
Inlägg: 20140
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Enligt Volvos databöcker ska överväxeln gå i vid 98km/h på alla AW03-71L

Polisbilen84
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 jan 2013, 15:43
Kör: Volvo 945
Ort: Sjöbo

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Polisbilen84 »

okej, men med dem jag pratat med på Volvo här hemma och i Malmö och Lund så ska överväxeln gå i vid 80km/h, min går inte i förräns över 100km/h

In The White
Moderator
Inlägg: 20140
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Då blandar dom ihop AW03-71L med AW70 eller ZF lådorna, eller AW03-71L till något annat motoralternativ. Alla AW03-71L till B230FK/FT har inkoppling
vid 98km/h och urkoppling vid 96km/h. Inte många på Volvo som kan dessa gamla bilar längre tryvärr...

Polisbilen84
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 jan 2013, 15:43
Kör: Volvo 945
Ort: Sjöbo

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Polisbilen84 »

Nä jag har märkt det kunskapen verkar svikta hos en hel del idag tyvärr. Men jag ska kolla på lådan i kommande vecka så ska vi se hur vajer och annat är på den se om det går att göra någon ändring. Tydligen kunde man ändra "kick down" vajern enligt Volvo för att få den att lägga i överväxeln tidigare. Så ska se om det går.

Polisbilen84
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 jan 2013, 15:43
Kör: Volvo 945
Ort: Sjöbo

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Polisbilen84 »

Sen är det lite märkligt med, enligt gamla broschyrer från Volvo så står det att Turbo+ inte får monteras på bilar med Automatlåda. Varför vet jag inte, men inget i min bil stämmer med Volvos info eller instruktionsböcker. Det är mycket ändrat eftersom det är en fd polisbil.

In The White
Moderator
Inlägg: 20140
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Kickdownwiren styr inte överväxeln, åtminstone inte när jag justerat min.

Kan tillägga att det är jäkligt känsligt med justeringen, både med kickdownwiren och länken till gasspjället.

Polisbilen84
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 jan 2013, 15:43
Kör: Volvo 945
Ort: Sjöbo

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Polisbilen84 »

Vad hände när du justerade din wire?? Märkligt att dem på Bil Bengtsson sa så till mig att det var där man skulle ändra för att få den att lägga i den tidigare. När går överväxeln i din låda i?

In The White
Moderator
Inlägg: 20140
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Växlingstiderna och trycket med vilket lamellerna läggs an ändras vid justering. Dock ändras inte överväxeln på min i alla fall.

Min går i vid 98km/h och ur vid 96km/h, precis enligt Volvos databöcker. (mätaren visar 102/100km/h vid i och urkoppling)

Polisbilen84
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 jan 2013, 15:43
Kör: Volvo 945
Ort: Sjöbo

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Polisbilen84 »

okej, märkligt att dem sa så på Volvo. Ska under och kolla wiren imorgon.

In The White
Moderator
Inlägg: 20140
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Wiren justerar du i motorrummet, inte under bilen.

Polisbilen84
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 jan 2013, 15:43
Kör: Volvo 945
Ort: Sjöbo

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Polisbilen84 »

läste någonstans att den går ner bakom motorn wiren alltså att den ska justeras på två ställen???

In The White
Moderator
Inlägg: 20140
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Jag justerar alltid bara i motorrummet. Viktigt är dock att gasspjället är rätt justerat jämtemot kickdownwiren. Trotteln ska inte börja dra i kickdownwiren
för än du hör att det knäpper till i spjälllägesgivaren. Sätten och knepen är säkert många, men så här justerar jag i alla fall.

Polisbilen84
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 jan 2013, 15:43
Kör: Volvo 945
Ort: Sjöbo

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Polisbilen84 »

Aha =) tack för tipsen =)

Skriv svar