Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Tobbe99 »

Hejsan!

Jag tänkte styva upp bakvagnen på min 944 GL lite lagom bara. Anledningen är att jag inte gillar känslan av att doppa dragkroken i backen när man kör över vägbulor med åtta matkassar i bagagen.

Jag har köpt gasdämpare, Sachs advantage, men tänkte samtidigt sätta dit lite bättre/hårdare bakfjädrar!

Jag vill absolut inte att bilen skall bli vare sig högre, eller lägre än original, bara lite hårdare! Är t.ex Micros förstärkta fjädrar från Kilen att föredra, eller skall man köpa fjädrar till 945:an istället?

Är kombins fjädrar generellt sett längre, eller är dom lika långa, men hårdare?? Jag undrar eftersom det inte brukar vara samma fjädrar som kallas förstärkta till sedan, som standard till kombi?

En annan fråga som dyker upp är ifall förstärkta fjädrar automatiskt höjer bilen? Om man i så fall måste kapa, behöver man då kapa ett "jämnt" antal varv, eller kan man kapa t. ex ett halvt varv?

Någon som har ett bra alternativ på hårdare fjäder som bara är att sätta dit, och som INTE ändrar bakvagnens höjd?? [coco]

Tobbe
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Robban67 »

Hej

945ans fjädrar kommer lyfta bilen högre oavsett om du jämför med sedanens förstärkta husvagnsfjädrar.

mvh

Robban
Bild

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Kim J »

Köp husvagnsfjädrar på Biltema.
Blir den högre än original så är det bara till att kapa ett halvvarv i taget tills du får originalstuk på grejerna.

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Tobbe99 »

Tack skall ni ha pojkar!!

Tobbe
Bild

Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Amders »

Kanske hi-jackers våre något för dig.
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV

Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Tobbe99 »

Mja, jag gillar inte Hi-jackers! Tycker dom har dålig dämpning vid normal körning. Jag har haft sådana tidigare (fast Monroes) Tänkte dessutom använda de Sachs-dämpare jag köpt.

Tack i alla fall!

Tobbe
Bild

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Clossa »

Volvos Nivåmatdämpare strävar ju att hålla bilen i originalläge.Dom arbetar ihop med ett par klenare fjädrar.
Standardfjädrar tillsammans med Nivåmater kanske är är något för dig.
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Tobbe99 »

Hej igen!

Ja, det är möjligt! Men egentligen vill jag bara ha lite hårdare fjädrar och använda de Sachs Advantage-dämpare jag har liggandes. Jag har kört med förstärkta fjädrar i kombination med gasdämpare på tidigare bilar och varit helnöjd med detta. Jag hade en Kadett -73 med förstärkta fjädrar ihop med Sachs gasdämpare bak. Har även åkt SAAB 99 -82 med 900-fjädrar ihop med KYB gasdämpare. Båda bilarna blev i mitt tycke perfekta, men en aning högre därbak. Av det skälet vill jag ha en bil som är originalhög bak, men med mer lasttålighet, och samtidigt förbättrad väghållning.

Sedan skall det inte kosta skjortan heller. Dämparna har jag ju redan, och ett par förstärkta fjädrar är ju inte så dyrt! MEN, jag vill inte stå där på GDS:en och ha bytt prylarna, och sedan köra ut ur hallen med en bil som är stukad som en 80-tals rod, och med halvljuset lysande två decimeter framför stötfångaren!! Jag skulle ju såklart kunna jämföra två fjädrar -original och förstärkt på t. ex Biltema. Men är dom lika långa, blir ju bilen ändå högre, eftersom den förstärkta är just..förstärkt. Utan att känna till hårdheten och karaktäristiken blir det ju bara en vild gissning.

Omvänt vill jag inte köpa en förstärkt fjäder och kapa den på måfå! Då kan den ju bli lägre än jag tänkt mig. Fast just nu lutar det ändå mot att kontrollera en ny originalfjäder mot en förstärkt. Är de då lika långa, så kapar jag ett halvt varv, och ber till högre makter att det blir bra.
Bild

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Clossa »

Det är väl så att alla gasdämpare har en lite höjande effekt.(lyfter bilen)
Kombifjädrar är väl tänkta att inte pressas ihop vid högre belastning då bakvagnen är tyngre än sedanen och lastar mer.Det finns ju husvagnsfjädrar.((Biltema ))
Jag hade trasiga nivåmater på 745GLTn och bytte till vanliga dämpare och husvagnsfjädrar.Den blev inte högre,men inte lika "komfortabel" som med nivåmaterna,då fjädrarna är klenare till dessa .
Jämför dom olika med tumstock innan du monterar.original mot original.
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Tobbe99 »

Gasdämpare i sig skall inte höja bilen. Om man pressar ihop den för hand mot golvet, så putter den ju inte tillbaka nämnvärt. Just det där att kombi brukar ha hårdare fjädrar är ju sant, men det är olika beroende på bilmodell om den förstärktatill sedan är samma som kombi. Ta Saab 99 till exempel: Där används den förstärkta fjädern till sedanen, som standard till Combi Coupen. Jag trodde därför att Volvos kombifjädrar skulle funka som förstärkta till sedanen. Så är det dock inte på Biltema. Jag skall kolla runt lite på Mekonomen och Micro också.

Minns du var du köpte dina husvagnsfjädrar till din bil, och var det en sedan du hade??

Ha det gott!!

Tobbe
Bild

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Clossa »

Tobbe99,
1.Mät med eller utan gasdämpare med tumstock och ge mig svaret sedan är du snäll.
Jag kan garantera dig att Gasdämparna har en lyftande effekt om det så bara är någon halv sentimeter eller mer vi talar om.
2.Om du smygläser mitt förra inlägg så har jag skrivit 745GLT,och med tanke på hur mycket bråte jag lastade i den så hoppas jag att det är en kombi.ha ha ha.
3.När jag köpte mina fjädrar och dämpare på Biltema fö ca 7år sedan så fanns valet till 740 serien.Sedan,Kombi och husvagnsfjädrar (förtärkta).Stötdämparna var vanliga "tråkiga"oljedämpare,typ standard..
4.Volvos Nivåmatdämpare arbetar för att hamna på ett förutbestämt "höjdläge" .
Om du tar bort dämparna men behåller dom fjädrarna som hör till så kommer bilen att sätta sig på rumpan för dom är vekare.
5.Hur Saab har det med sitt har jag ingen aning om men jag tror att om du gör bilen för hård baktill så kommer den att kännas som en EPAtraktor.
//
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Tobbe99 »

Jaja, ok då! Säg att du ställer 20-25 kilo på en gasdämpare, så kanske den fortfarande inte har gett sig. Blir ungefär samma skillnad som att plocka bort en brud ur baksätet :D. Men det är ju inte heller så att bilen ställer sig på näsan efter att varit parkerad i fem minuter :D Bilens tyngd pressar ju ihop även en gasdämpare.

Men nu har jag i alla fall surfat runt och kollat utbudet! Micro säljer förstärkta Kilen för lite drygt femhundringen styck. Mekonomens är lika dyra, men här fanns en intressant sidinfo!: De förstärkta är ca 30 mm kortare än standardfjädern, men har en halv millimeter grövre tråd, och det lovar ju gott!!

Sedan har vi Biltema som säljer förstärkta för 229:- styck, och då är frågan varför deras är hälften så dyra? Är dom bara hälften så bra??

Men jag undrar en annan sak i sammanhanget: Det har förts diskussioner om att korta sänkningsfjädrar skulle kunna ramla ur vid full utfjädring. Men visst är bakfjädrarna fastskruvade med mutter och bricka i ovankant? Ser så ut på min när jag bligar upp i bakfjädrarna!

Jaja, vanliga förstärkta fjädrar ihop med "sportiga" Sachsdämpare kan nog inte bli för hårt i alla fall. Är ju i sammanhanget en ganska snäll kombination.

Tobbe
Bild

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av JE Jr »

Mina Konidämpare är enrörs "högtrycksgas" till bakaxeln, och de höjde nog bilen ca 1cm. Fram var det "lågtrycksgas" och där blev den nog bara en halv centimeter högre jämfört med olja fram och Sachs Advantage "lågtrycksgas" bak.

Det är i underkant fjädrarna kan ramla ur vid full utfjädring.

Tycker du ska prova med Biltemas bakfjädrar. Funkar de inte, så kapa något halvvarv eller så. Men kör en stund med bilen sedan du monterat, de kan sätta sig lite.

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Clossa »

Vi hade 745 i flera år med Biltemas husvagns fjädrar men dom sjönk inte ihop.
Sedan är det ju så att alla tycker olika.
Hårt för mig kanske är löst för dig.
Om du är osäker och vill exprimentera så är ju Biltema ett billigt alternativ.
Man kan faktiskt "korta" en fjäder genom att värma med gassvetsen så att den säckar ihop.Då slipper man plocka isär bilen vid varjeförsök.Värm INTE i mitten bara utan i nära ytterändan.
När man är nära slutresultatet kan man plocka loss fjädern och kapa av det som är för mycket.
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Re: Hårdare bakfjädrar med bibehållen höjd?

Inlägg av Tobbe99 »

Haha, sådär sänkte dom Epa-Duetterna på 70-talet! En huggkubb på varje sida under stötfångaren fram, och sedan på med svetsen till den sjönk ihop och landade på kubbarna. Sedan en tiolitershink med kallt vatten på fjädrarna för att få tillbaka härdningen [thum] [thum]

Nä, det får bli förstärkta + Advantage. Blir den bara någon cm högre så är det ok!

Tobbe
Bild

Skriv svar