M90 lådan

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Pekkaa
Övningskörning
Inlägg: 265
Blev medlem: 19 aug 2008, 17:03

M90 lådan

Inlägg av Pekkaa »

Tjenare.

Vad är bäst att ha på en 940 om man vill ner i förbrukning?

M90 Hög
M90 Hög 2
M90 Låg
M90 Låg 2

med låg så är den väl snabbare att komma upp i fart och lite klenare.
Med hög så är den saktare i början men kommer upp i högre topphastighet?

på 5an växel så skiljer det 0.09.

det som skiljer mellan lådorna är ettans växel tvåans och femans. dock vet jag inget över backen.
Jag har även hört att det ska finns någon M90låda som backen ska kunnas läggas in dirext från 5an nerdåt. dock inget jag har sett iaf.

Var någonstans står det på Lådan om Det är hög eller låg versionen? I FAQ står som sagt bara utväxlingen men det saknas även för back.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: M90 lådan

Inlägg av ThaSaint »

backen ska INTE gå att lägga i rakt från femman utan att man först centrerar spaken, då är något fel i växelkulissen.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Hedlund
Uppkörning
Inlägg: 685
Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
Kör: 3st 740, 1st V70nR
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: M90 lådan

Inlägg av Hedlund »

Låg utväxling är ju givetvis bäst, men inte för låg utväxling heller. Den ska ju orka med utan problem.
Pekkaa skrev:Var någonstans står det på Lådan om Det är hög eller låg versionen? I FAQ står som sagt bara utväxlingen men det saknas även för back.
Detta undrar jag med! Är på jakt efter M90 låda, men vågar inte köpa nån riktigt än förrns jag tagit reda på lite info. Som detta t ex.
Projekt:
740 Turbo -90 [Nördig originalbil]
740 Turbo -88 [Avstannat pga brandskada..]

bennyktm89
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:54

Re: M90 lådan

Inlägg av bennyktm89 »

Håller alla M90 lika bra?

Pekkaa
Övningskörning
Inlägg: 265
Blev medlem: 19 aug 2008, 17:03

Re: M90 lådan

Inlägg av Pekkaa »

Eftersom det bara brukar va 3an som inte går att lägga i och det abra skiljer på utväxlingen på de anvdra växlarna . då 3an har amma utväxling på alal 4 lådorna så tycker jag det bör vara samma kvalite dock kan det ju ha någon med att göra att man har mindre /större utväcling mellan 2-3-4an vilket synkringen inte pallar kasnek?

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: M90 lådan

Inlägg av jdrotz »

Har hört att M90-lådorna är betydligt känsligare än M46/M47. Ska du skaffa en M90 så kolla upp den noga. Bla så brukar 3:ans växel ha en benägenhet att rasa.....
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Pekkaa
Övningskörning
Inlägg: 265
Blev medlem: 19 aug 2008, 17:03

Re: M90 lådan

Inlägg av Pekkaa »

Det är väl inte så att lådan rasar utan snarare så att 3an inte ligger kvar när cynklringen hamnar ur läge,. löses ju som sagt att flytta ringen några cm upp och svetsa fast den. då bör väl lådan vara frisk igen?

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: M90 lådan

Inlägg av jdrotz »

Pekkaa skrev:Det är väl inte så att lådan rasar utan snarare så att 3an inte ligger kvar när cynklringen hamnar ur läge,. löses ju som sagt att flytta ringen några cm upp och svetsa fast den. då bör väl lådan vara frisk igen?
Jag vet inte om jag ska vara ärlig faktiskt. Jag har bara hört att dessa lådor skall vara klenare generellt. Har aldrig ägt en M90 själv, men jag vet av erfarenhet att M46/M47 håller i evigheter...
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: M90 lådan

Inlägg av Marcus_89 »

M46 och M47 är klenare än m90 och tål inte så mycket effekt eller vrid. Klenast är m47 vad jag har fattat det som. Visst håller dom länge om man kör orginal, men med lite mer krut i motorn så blir det värre!

M90 ska väl tåla mest, men 3:an tar stryk vid mycket effekt och till följd av detta så kan ju hela lådan rasa. Supra låda eller bmw-getrag istheshit.
Bild

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: M90 lådan

Inlägg av jdrotz »

Marcus_89 skrev:M46 och M47 är klenare än m90 och tål inte så mycket effekt eller vrid. Klenast är m47 vad jag har fattat det som. Visst håller dom länge om man kör orginal, men med lite mer krut i motorn så blir det värre!

M90 ska väl tåla mest, men 3:an tar stryk vid mycket effekt och till följd av detta så kan ju hela lådan rasa. Supra låda eller bmw-getrag istheshit.
Jag har hört precis tvärt om. M46:an tex är ju beprövad och satt väl på 70-talet redan i 260-serien som var avsedd för en V8-motor från början....
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: M90 lådan

Inlägg av Marcus_89 »

Jo, men de tål ju inga högre effekter. M90 har jag hört ska vara tåligare, förutom 3:an. Men jag har ingen egen erfarenhet att köra med flera hundra hk med dessa lådorna, så jag ska inte säga mer.
Bild

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: M90 lådan

Inlägg av jdrotz »

Marcus_89 skrev:Jo, men de tål ju inga högre effekter. M90 har jag hört ska vara tåligare, förutom 3:an. Men jag har ingen egen erfarenhet att köra med flera hundra hk med dessa lådorna, så jag ska inte säga mer.
Det verkar ju råda delade meningar vad gäller M46/47 vs. M90.... :wink: Som slutsats kan man ju ändå säga att dessa lådor är mycket slitstarka allihopa.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: M90 lådan

Inlägg av Marcus_89 »

Vi har det som slutsats då :)
Bild

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Re: M90 lådan

Inlägg av silverräven »

Vet att de tidiga M90 lådorna är klenare vid treans synkring. Tyvärr jättevanligt att de lådorna som säljs är kassa. Någongång under -96 ändrades synkringen till betydligt hållbarare variant. Jag vet tyvärr inte fr.o.m vilken månad i tillverkningen som de bättre lådorna började hängas på bilarna. däremot VET jag att min -97 uttagen november -96 HAR den förbättrade lådan. :mrgreen:

För övrigt lär det ju vara getrag som tillverkade m90 lådorna. Tycker jag talar för sig självt. :wink:

Pekkaa
Övningskörning
Inlägg: 265
Blev medlem: 19 aug 2008, 17:03

Re: M90 lådan

Inlägg av Pekkaa »

så Lådorna på 97 och 98 bör vara de bästa?

Btw 3an har 3.00 / 1 i utväxling dock vet jag inte vikken mellan de fyra olika modellerna men det bör vara samma tycker jag.

Pekkaa
Övningskörning
Inlägg: 265
Blev medlem: 19 aug 2008, 17:03

Re: M90 lådan

Inlägg av Pekkaa »

Pekkaa skrev:så Lådorna på 97 och 98 bör vara de bästa?

Btw backen har 3.00 / 1 i utväxling dock vet jag inte vikken mellan de fyra olika modellerna men det bör vara samma tycker jag.

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Re: M90 lådan

Inlägg av silverräven »

Japp Kika gärna på denna sidan. Allt man vill veta finns på nätet!

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_M90

Användarvisningsbild
lilleskutt
Övningskörning
Inlägg: 168
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:25
Kör: 945 v8 tic Bmw
Ort: ljungby
Kontakt:

Re: M90 lådan

Inlägg av lilleskutt »

jdrotz, inte för att vara taskig, men vilket knark går du på eftersom du tror att m4x lådorna pallar mer tryck än m90? jag personligen har lyckats rasa 13st m46or, 3 m47or men bara en m90 å ja har en ruskigt stygg körstil... dom 2 sista m46orna rasade på 2an då ja bara drog på, inge kopplingshugg bara ren jävla kraft!!

sluta med att lovtala dessa skitlådor då de finns en anledning till att man byter till m90 i första drivlineuppgraderings-steget innan man går vidare till ännu värre grejjer!

sen så e de inte synkringen som ger med sig på 3an på m90 utan de e stoppringen bakomden som dör, därför svetsar man fast den så att synkringen kan röra sig så mycket som de orginal e tänkt.. :roll:
Leksaker är till för att dödas, det är så evolutionen går vidare!

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: M90 lådan

Inlägg av jdrotz »

lilleskutt skrev:jdrotz, inte för att vara taskig, men vilket knark går du på eftersom du tror att m4x lådorna pallar mer tryck än m90? jag personligen har lyckats rasa 13st m46or, 3 m47or men bara en m90 å ja har en ruskigt stygg körstil... dom 2 sista m46orna rasade på 2an då ja bara drog på, inge kopplingshugg bara ren jävla kraft!!

sluta med att lovtala dessa skitlådor då de finns en anledning till att man byter till m90 i första drivlineuppgraderings-steget innan man går vidare till ännu värre grejjer!

sen så e de inte synkringen som ger med sig på 3an på m90 utan de e stoppringen bakomden som dör, därför svetsar man fast den så att synkringen kan röra sig så mycket som de orginal e tänkt.. :roll:
Som sagt, jag skriver bara vad jag själv har hört och upplevt. Har pratat med många som haft strul med M90-lådor, har träffat färre som haft problem med M46/47. Kan ju iofs hålla med om att M47:an kanske inte håller så bra. Men faktum kvarstår ju fortfarande att M46:an är i princip samma som M45 fast med en överväxel. M45:orna är kända för att hålla otroligt bra och lovordas högt av många VOC-åkare och 240-trimmare. Sedan är ju faktiskt M46:an från början anpassad för V8...

Men som sagt, det är MIN uppfattning. Det inget som säger att jag har rätt eller är allsmäktig på nåt sätt. Om du vill börja prata om droger så, visst...fine...då får du väl göra det. Min M46:a har gått 33500mil och är fortfarande som ny. Det är möjligt att M90:n ÄR bättre. Vad vet jag? M46 är då absolut ingen "skitlåda" iallafall. Spelar ingen roll vad du eller nån annan säger, som läget är just nu litar jag ändå hellre på en M46:a än en M90. Jag respekterar dock din och alla andras åsikter här på forumet utan att vara ohövlig. [la]
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Moon_Walk
Uppkörning
Inlägg: 628
Blev medlem: 26 aug 2003, 09:54
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: M90 lådan

Inlägg av Moon_Walk »

kan med erfarenheter från min bror 940 studs här på forumet säga att m90 tål duktigt med stryk . iaf lådorna från 97-98 som har omdesignad stoppring och synkring på 3an


däremot är de många som får problem med vitblocks m90 som sitter på 960

anledningen till det är att 6orna har ganska duktigt vrid därav att 960 aldrig såldes med 204hk å manuell just på grund av hållbarheten på lådorna

men med svetsad stoppring på 3an eller 97/98 på lådorna så håller dom för de mesta man kan göra med en rödblock

pratar vi 6a turbo eller duktigt skrämd 5a så går de inte lika bra pga högre vridmoment

/mvh micke
För att se mitt 960 T6 bygge så kika vidare på http://www.garaget.org/?car=100532

Användarvisningsbild
lilleskutt
Övningskörning
Inlägg: 168
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:25
Kör: 945 v8 tic Bmw
Ort: ljungby
Kontakt:

Re: M90 lådan

Inlägg av lilleskutt »

jdrotz skrev:
lilleskutt skrev:jdrotz, inte för att vara taskig, men vilket knark går du på eftersom du tror att m4x lådorna pallar mer tryck än m90? jag personligen har lyckats rasa 13st m46or, 3 m47or men bara en m90 å ja har en ruskigt stygg körstil... dom 2 sista m46orna rasade på 2an då ja bara drog på, inge kopplingshugg bara ren jävla kraft!!

sluta med att lovtala dessa skitlådor då de finns en anledning till att man byter till m90 i första drivlineuppgraderings-steget innan man går vidare till ännu värre grejjer!

sen så e de inte synkringen som ger med sig på 3an på m90 utan de e stoppringen bakomden som dör, därför svetsar man fast den så att synkringen kan röra sig så mycket som de orginal e tänkt.. :roll:
Som sagt, jag skriver bara vad jag själv har hört och upplevt. Har pratat med många som haft strul med M90-lådor, har träffat färre som haft problem med M46/47. Kan ju iofs hålla med om att M47:an kanske inte håller så bra. Men faktum kvarstår ju fortfarande att M46:an är i princip samma som M45 fast med en överväxel. M45:orna är kända för att hålla otroligt bra och lovordas högt av många VOC-åkare och 240-trimmare. Sedan är ju faktiskt M46:an från början anpassad för V8...

Men som sagt, det är MIN uppfattning. Det inget som säger att jag har rätt eller är allsmäktig på nåt sätt. Om du vill börja prata om droger så, visst...fine...då får du väl göra det. Min M46:a har gått 33500mil och är fortfarande som ny. Det är möjligt att M90:n ÄR bättre. Vad vet jag? M46 är då absolut ingen "skitlåda" iallafall. Spelar ingen roll vad du eller nån annan säger, som läget är just nu litar jag ändå hellre på en M46:a än en M90. Jag respekterar dock din och alla andras åsikter här på forumet utan att vara ohövlig. [la]
hmm, får faktiskt ta å be om ursäkt för mitt duktigt saltade inlägg och mitt personliga påhopp SORRY :oops: , måste haft en sån dag där ja käkat taggtråd till frukost å allt gått åt helvete på jobbet!

men anledningen till att VOC åkare lovordar m45 e att dom har inge vrid i sina bilar, som max kanske 220nm, medans på en turbobil så kommer du me lätthet upp i över 400nm, å då sviktar bottenstocken i m45/46/47 lådorna såpass mycket att derven har bar ca halva kuggingreppet, medans m90 rödblock e uppbyggd på ett annat sätt och tål därmed vridet MYCKET bättre!

därav byter man som regel till m90 i första uppgraderingen [banana]
Leksaker är till för att dödas, det är så evolutionen går vidare!

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: M90 lådan

Inlägg av jdrotz »

lilleskutt skrev:
jdrotz skrev:
lilleskutt skrev:jdrotz, inte för att vara taskig, men vilket knark går du på eftersom du tror att m4x lådorna pallar mer tryck än m90? jag personligen har lyckats rasa 13st m46or, 3 m47or men bara en m90 å ja har en ruskigt stygg körstil... dom 2 sista m46orna rasade på 2an då ja bara drog på, inge kopplingshugg bara ren jävla kraft!!

sluta med att lovtala dessa skitlådor då de finns en anledning till att man byter till m90 i första drivlineuppgraderings-steget innan man går vidare till ännu värre grejjer!

sen så e de inte synkringen som ger med sig på 3an på m90 utan de e stoppringen bakomden som dör, därför svetsar man fast den så att synkringen kan röra sig så mycket som de orginal e tänkt.. :roll:
Som sagt, jag skriver bara vad jag själv har hört och upplevt. Har pratat med många som haft strul med M90-lådor, har träffat färre som haft problem med M46/47. Kan ju iofs hålla med om att M47:an kanske inte håller så bra. Men faktum kvarstår ju fortfarande att M46:an är i princip samma som M45 fast med en överväxel. M45:orna är kända för att hålla otroligt bra och lovordas högt av många VOC-åkare och 240-trimmare. Sedan är ju faktiskt M46:an från början anpassad för V8...

Men som sagt, det är MIN uppfattning. Det inget som säger att jag har rätt eller är allsmäktig på nåt sätt. Om du vill börja prata om droger så, visst...fine...då får du väl göra det. Min M46:a har gått 33500mil och är fortfarande som ny. Det är möjligt att M90:n ÄR bättre. Vad vet jag? M46 är då absolut ingen "skitlåda" iallafall. Spelar ingen roll vad du eller nån annan säger, som läget är just nu litar jag ändå hellre på en M46:a än en M90. Jag respekterar dock din och alla andras åsikter här på forumet utan att vara ohövlig. [la]
hmm, får faktiskt ta å be om ursäkt för mitt duktigt saltade inlägg och mitt personliga påhopp SORRY :oops: , måste haft en sån dag där ja käkat taggtråd till frukost å allt gått åt helvete på jobbet!

men anledningen till att VOC åkare lovordar m45 e att dom har inge vrid i sina bilar, som max kanske 220nm, medans på en turbobil så kommer du me lätthet upp i över 400nm, å då sviktar bottenstocken i m45/46/47 lådorna såpass mycket att derven har bar ca halva kuggingreppet, medans m90 rödblock e uppbyggd på ett annat sätt och tål därmed vridet MYCKET bättre!

därav byter man som regel till m90 i första uppgraderingen [banana]
Det e lugnt....... :wink:
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: M90 lådan

Inlägg av schnauz »

Precis, M90-lådan tål bra med stryk, det som är kinkigt är växlingen till 3an på de tidigare lådorna.
Känner till flera som kör runt 500 häst genom M90-lådor och det håller.
Har skrivit detta i nån liknande tråd innan, men den enda bil jag känner till som rasat en M90 "på riktigt" (alltså rensat drev) är Bilsports TurboContainer, när man gjorde en Kamikazestart med värmda slicks på klistrad stripp med cirka 550 hk i motorn.
Så under normala förhållanden (gatdäck på allmän väg) så lär det krävas en hel del för att rensa kugg. Troligen tappar däcken fäste långt innan kuggarna är i riskzonen.
Min erfarenhet är att de flesta lådor dör av misshandel och felväxlingar, inte ren effekt.
Bild

940 studs
Färsk användare
Inlägg: 68
Blev medlem: 21 jan 2003, 18:59
Ort: Götborg
Kontakt:

Re: M90 lådan

Inlägg av 940 studs »

helt riktigt det där :) som ni flera på denna sidan känner till både min bil samt körsätt :)

har nu kört samma m90 har för mig att detta är en 97:a sedan ca 4 år tillbaks med väldigt god hållbarighet

har själv lyckats rasa 6-7 st m46 lådor genom vrid på 3:ans växel då svikten i axlarna gjort att jag rensat drev

detta med en ganska potent rödblock på ca 400hk och ca 500nm


någon som har frågor ? ta detta på pm :)

mvh Daniel

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Re: M90 lådan

Inlägg av Duvan »

M90 är helt OK! Jag har en 96 (97) med svetsad stoppring och Red Line MTN olja för snabba växlingar.
Jag tycker originalspaken gör att det blir för långa växlingslägen mellan 2:an och 3:an så man
hinner släppa upp kopplingen för snabbt ibland. Då är det bra att förlänga spaken nere vid kulan
för att få snabbare växlingar.

Mvh
Duvan
Duvan - Still going strong!

Skriv svar