Väghållningstråden

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Sjöbovolvo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1197
Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
Ort: Skåne så klart

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Sjöbovolvo »

Någon som har pejl på om det går att använda 960 fjäderben från 95 o framåt på en 940 så man kan använda den krängningshämmar konfigurationen??
Mvh Patrick.
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Väghållningstråden

Inlägg av einar- »

Finns ambulansstagen fortfarande att köpa?
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Kvaser
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 nov 2011, 00:28

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Kvaser »

Jag har tröttnat på min krängande 940 -98 och funderar över om jag ska satsa på väghållningskit eller på tjockare krängningshämmare. Priset ligger ju ungefär samma på båda alternativen.

Grejerna ska hålla för "inspirerad gatkörning" till enstaka gånger på bana.

Har kollat på:

Väghållningskit. http://www.l-m-r.se/p/volvo/740760/vagh ... 40-mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Krängningshämmare. http://www.kgtrimning.com/rollbar.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tacksam för svar! [thum]

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Väghållningstråden

Inlägg av EkF »

Kommer bli bra set där, sen om du vill så byt ut alla bussningar till polybussningar (LMR har färdiga kit för hela bilen)
Och ett fjäderbensstag skulle inte skada heller :D

Kan tillägga att LMR har samma krängningshämmare som KG och Bakaxel har (IPD's egentligen) för 98 kr extra, kan vara värt att ta det i samma veva med tanke på frakt osv.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Kvaser
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 nov 2011, 00:28

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Kvaser »

EkF skrev:Kommer bli bra set där, sen om du vill så byt ut alla bussningar till polybussningar (LMR har färdiga kit för hela bilen)
Och ett fjäderbensstag skulle inte skada heller :D

Kan tillägga att LMR har samma krängningshämmare som KG och Bakaxel har (IPD's egentligen) för 98 kr extra, kan vara värt att ta det i samma veva med tanke på frakt osv.
Tack för ett fint svar!

Hur skulle bilen beté sig om jag endast köper väghållningskit eller endast krängningshämmare? Och vad är bäst att satsa på till en början? (Är en fattig student) :wink:

Jag har fått för mig att polybussningar är lite overkill men många brukar tipsa om det, hur påverkar dom bilen?

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Moto-XXX »

Börja med väghållningskittet.

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Väghållningstråden

Inlägg av EkF »

Kvaser skrev:
EkF skrev:Kommer bli bra set där, sen om du vill så byt ut alla bussningar till polybussningar (LMR har färdiga kit för hela bilen)
Och ett fjäderbensstag skulle inte skada heller :D

Kan tillägga att LMR har samma krängningshämmare som KG och Bakaxel har (IPD's egentligen) för 98 kr extra, kan vara värt att ta det i samma veva med tanke på frakt osv.
Tack för ett fint svar!

Hur skulle bilen beté sig om jag endast köper väghållningskit eller endast krängningshämmare? Och vad är bäst att satsa på till en början? (Är en fattig student) :wink:

Jag har fått för mig att polybussningar är lite overkill men många brukar tipsa om det, hur påverkar dom bilen?
Väghållningskitet kommer nog att göra mest märkbar skillnad, speciellt eftersom både fjäder och dämpare har en tendens att bli lite mjuka med åren.
Bilen kommer inte "lägga sig" i kurvorna lika mycket utan kommer hålla sig plan med backen.

Resten av uppgraderingarna är lite mer åt "finlir"-hållet, typ bussningar osv.
Folk säger dock att krängningshämmarna från IPD gör en märkbar skillnad när man ska in i kurvor, bilen vill mer dit du vrider ratten.
Du kan ju kolla in vad folk på IPD säger under Product Reviews. Ännu fler kommentarer finns här

Och när du ändå är igång kan du lägga dig på backen och kolla hur bussningarna mår.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Kvaser
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 nov 2011, 00:28

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Kvaser »

Okej, men då börjar jag nog med nya dämpare och fjädrar så får jag ner bilen lite också på köpet. Trevliga länkar till recensionerna föresten, det hade jag inte tänkt på.

Tack för svaren!

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Har tänkt se över väghållningsbiten på 945 Classicen nu, tänkte börja med lite bussningsbyten och så...
Ingen "banracingbil" jag är ute efter, utan lite bättre väghållning än original bara.

Satt och kollade på lite bussningar till framvagnen och såg då dom här ställbara stabilisatorstagen.
Länk:http://www.l-m-r.se/p/modellanpassande- ... -7900.html
Såg att dom varit på tapeten tidigare i tråden, och undrar om dom är bra och om man är hjälpt av dom?
Eller är det kanske vettigare att skaffa nya original eller hårdare bussningar till originalstagen som sitter?

Har även tänkt skaffa "väghållningssats" med Bilstein Sport/Sprint och någon sänkfjäder som inte sänker för mycket. (max 40mm, men helst bara runt 20mm)
Tar gärna emot tips på BRA sänkfjädrar som sänker 20-40mm max.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Väghållningstråden

Inlägg av einar- »

Nu är jag inte säker men jag skulle med största sannolikhet tro att jag har lesjöforsfjädrar på min bil. Efter 10 år och 20k mil så är dom fortfarande fräscha :)
Sitter även Bilsteindämpare på (vet ej modell) och dom är också i toppskick. Blir en aning stötigt men lite kostar det att kunna svänga också ;)
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Väghållningstråden

Inlägg av EkF »

LMR har ett mjukare väghållningskit för folk som inte vill ha fullt lika stötig bil men fortfarande hårdare än org.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Jo, jag har ju också fått för mig att Lesjöfors/Kilen ska vara bra fjädrar, så det lutar väl mycket åt sådana.

LMR har ju en del att välja på ja. Bilstein är ju ett känt och bra märke, men hur är dom här GM dämparna som finns med i deras andra sänksater?
Sedan är det tydligen Jamex sänkfjädrar i satserna från LMR, hur står dom sig mot Lesjöfors/Kilen?

Många frågor blir det! :P
Har varit ifrån det här med väghållningsbiten alldeles för länge märker jag, det har hänt en del dom senaste 15 åren...

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av JE Jr »

Kan nog tänka att du kommer trivas bättre med Koni sport istället för Bilstein. Har iofs inte kört Bilstein på en 740, men de Bilstein sport jag har på min S70 är så jäkla stenhårda...

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Hmm..
Jasså, det blir så stötigt med Bilstein sport, så vill jag ju inte ha det!

Undrar vad det var för dämpare och fjädrar som ingick i Volvos egen sänksats till 940?
Vet ju att Volvos egna "väghållnings" dämpare, åtminstone till 240, var hårdare utan att vara stötiga.

Någon som vet hur dom här GM dämparna i sänksaterna från LMR är? Mjukare/hårdare, bättre/sämre än Bilstein?
Står ingenting om vilka fjädrar som ingår i satsen dock...
http://www.l-m-r.se/p/volvo/940960/vagh ... 40-mm.html

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Ni som bytt till Bilstein Sport/Sprint dämpare, hur upplever ni dom? Stötiga eller med acceptabel komfort? Värda sitt pris osv...
Vet att många anser dom som väl "stötiga".

Alla åsikter mottages tacksamt! :D

Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Tobbe99 »

När det gäller dämparna i Volvos chassisats, så verkar det enl bilderna i broschyrerna vara de blå gasdämparna, åtminstone bak. På dom står det både Volvo och Sachs. Jag har både sådana, och helsvarta gasdämpare -Sachs advantage, och det verkar vara exakt samma! Tror att tidiga turbobilar hade dessa blå dämpare och 20 mm lägre fjädrar, (alltså deras egna sänkningssats), monterade från fabrik.

Jag har själv köpt Lesjöfors/Kilen-fjädrar och Sachs Advantage-dämpare, men ej monterat ännu! Jag köpte mina fjädrar hos Autoexperten för runt 1300:- förra året, men vissa firmor tar över 1000:- mer för samma prylar, så var vaksam på detta. Gott rykte har dom i alla fall!
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Jo, har också för mig att det var sachs-dämpare i Volvos väghållnings/sänksatser till 7/940.

Har också märkt att priset kan skilja en del, men det brukar ändå gå att pruta rätt! :wink:

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Någon som har en susning om varför det sitter 16mm krängningshämmare bak på 945,
men 19mm på 944? :?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av JE Jr »

Troligen för att det sitter hårdare fjädrar bak på kombi än sedan. många 745 hade inte ens kränghämmare bak, verkar vara lika på vissa 855.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Jo, det är också den enda anledningen jag också har kommit fram till.
Men då undrar man ju VARFÖR man inte satte 19mm även på kombi, med tanke på att dom brukar lastas ganska tungt?
Då hade man ju troligen kompenserat ändå bättre för den tunga lasten kan man tycka...

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av JE Jr »

Man är väl rädd för överstyrning kan jag tänka. Nja, bilen säckar ju ihop mer med mjukare fjädrar/hårdare krängare och det blir bland annat kortare fjädringsväg inåt.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Möjligt att det var därför, det enda vettiga tänkbara i alla fall!

Nja, jag menade att behålla dom hårdare fjädrarna bak och komplettera med 19mm K-hämmare. Men det var ju det här med överstyrningen ju...

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Jaha! I stället för att själv "prata sönder" min biltråd angående väghållning så tar jag detta här!

Står ju i valet och kvalet angående Lesjöfors eller Jamex sänkfjädrar på min 945 Classic.
Tydligen är många missnöjda med Lesjöfors då dom sänker mer bak än fram på 944, men hur är
då deras sänksats till 945, den är ju hårdare bak? På bilder jag sett ser det mycket bättre ut
med deras sänksats på 945 än 944 i alla fall.

Erfarenhet av det någon?

Har varit i kontakt med Lesjöfors, och dom är medvetna om "problemet" med satsen till 944.
Däremot har dom inte haft några direkta klagomål på den till 945.
Det konstiga är, att INGEN av alla återförsäljare jag ringt till har någonsin hört talas om att det
blir lägre bak än fram på 944! Konstigt!?

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Väghållningstråden

Inlägg av qubert »

Saxar citat från In The Whites projekttråd, så vi fortsätter de mer ingående diskussionerna här:
In The White skrev:Jag ringde Din rallyboutique som säljer VOC fjädrarna, och dom ska tydligen sänka bilen en liten aning jämfört mot original. Sedan är dom 16,3mm i tråden,
så det är ordentliga doningar.
Jo, det är en djungel! Sedan har jag långt i från upfattat alla som säljer sänksatser som seriösa och sanningsenliga faktiskt, eller så är dom bara okunniga?

Ja, man får nog solla lite bland dom här polybussningarna på marknaden. Dom som finns till 7/900 är ju troligen inget som tillverkats just för dessa, utan är
"universal" och passar på flera modeller med kanske bristfällig passform på somliga som följd. Så fick jag berättat för mig i alla fall.
Då är det bara priset som hindrar en från att köpa de fjädrarna på fläcken :mrgreen: Jämfört med nåt år gamla originalfjädrar borde de inte sänka nämnvärt, om det bara är "en liten aning" :) Hur är det med bakfjädrar? VOC-fjädrarna med 16.3mm gods verkar väl bara vara framfjädrar? Så vilka bakfjädrar ska man ha för att matcha hårdheten?

Sänkfjädrar är väl just för sänkningens skull, och har mycket sällan nåt att göra med själva väghållningen. Gemene man uppfattar en lägre, stötigare bil som att den har bättre väghållning, oavsett de verkliga vägegenskaperna. Så det är ganska lätt för en handlare att sälja sänkfjädrar och samtidigt hävda bättre väghållning utan att kunderna blir missnöjda. Vilket förstås borgar för en hel del oseriösa/okunniga handlare, som främst vänder sig till den stora stylingskaran.



Passar även på att svara på detta, som jag undersökt!
In The White skrev:Nja, jag menade att behålla dom hårdare fjädrarna bak och komplettera med 19mm K-hämmare. Men det var ju det här med överstyrningen ju...
När jag är osäker över vad olika chassisetups verkligen skulle göra för bilens beteende brukar jag mata in lite olika data i bilsimulatorn LFS och testa hur bilen känns on the limit och se vilka varvtider jag får. Först tyckte jag att det var uppfriskande att byta till lika stark krängningshämmare bak som fram, men efter ännu mer tester på både grus och asfalt kom jag fram till att det är vettigare att köra en svagare krängningshämmare bak när man har lite för hårda bakfjädrar. Den totala krängningshämningseffekten blir densamma som svagare fjädrar+starkare k-hämmare och resulterar i en mer välbalanserad, mycket mycket mer lättkörd bil.¨

Varvtiderna var lika snabba, men med hårdare krängningshämmare fick jag arbeta mycket mer intensivt för att hålla kontroll på bilen. Överstyrningen var faktiskt lite kraftigare med mjuk krängningshämmare, MEN med för hård krängningshämmare kunde inte bilen bestämma sig mellan under- och överstyrning ibland, och det är riktigt farligt.

Så mitt råd är att behålla balansen och köra en något svagare krängningshämmare bak än fram :)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av ThaSaint »

skärmkanterna går ju högre fram än bak, så bilen ser ut att hänga med häcken fast den inte gör det på 7/900-modellerna, mät tröskeln mot marken på en sänkt bil så ser du att den står rakt ändå.

vid bankörning är det brukligt att ha hård hämmare fram och klen bak, Man vill Inte att bilen lyfter inre drivhjul (bakhjulsdrift) vid skarp kurvtagning.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar