Väghållningstråden

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
TurboAPC
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 okt 2012, 13:22

Re: Väghållningstråden

Inlägg av TurboAPC »

JE Jr skrev:Menar inte att vara elak, men hur kan du vara säker på att den var orörd?

Fanns en lagom sänkningssats från Volvo förut, kanske den var monterad?
Två ägare, en gubbe på 70-80år med damen bredvid.
Känslan säger att det inte varit mycket ungdom där.

Det är ju möjligt, men turbon i sig bör ju vara lägre än en GL.

Jag är inne på att montera sänkningssats istället. Är det något som kan dra ner på värdet eller göra bilen svårsåld?
Tänkte att den får "ungdomskörd" stämpel.

börnman
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 03 jan 2007, 21:31
Kör: volvo 242, duett
Ort: vimmerby

Re: Väghållningstråden

Inlägg av börnman »

Tjena är det någon här på forumet som testat väghållnings kittet till volvo 960/v90. Från l-m-r ? Finns ju ett med bilstein o en lite billigare för runt 4000 kr som jag vart lite intresserad av. Mina framdämpare och även nivomaterna börjar bli dåliga så bilen känns som en amerikanare :P gungar fram. Vore kanon om nån här prövat så man vet om det är prisvärt.// Rickard

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Väghållningstråden

Inlägg av qubert »

Jag tror man tjänar på att vara kräsen med dämpare. Sam Stefansson körde ett specialerbjudande med bilsteindämpare och sänkfjädrar för klubbmedlemmar för ett tag sen, så det borde finnas en del här som kan säga hur Bilsteinkittet känns.

Edit: visstfan, 960 var det kanske inte till...
Senast redigerad av 1 qubert, redigerad totalt 12 gånger.

frasp
Färsk användare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 mar 2012, 22:32

Re: Sv: Väghållningstråden

Inlägg av frasp »

Är ju lite kass på sånt här, men om det klapprar ordentligt fram när man kör över smågupp, typ gatsten och liknande, är det krängningshämmare man ska byta?

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Väghållningstråden

Inlägg av EkF »

Letar du fjäder och dämp till 960 så har Myranes coilovers fram å bak för 10k.
Är bilsteindämp så det är nog värt priset.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

börnman
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 03 jan 2007, 21:31
Kör: volvo 242, duett
Ort: vimmerby

Re: Väghållningstråden

Inlägg av börnman »

Ok fast 10 tusen är lite mkt tkr jag. Tänkte mest ifall det kittet på L-M-R var nått o ha det var visst GE stötdämpare tror jag dom heter. Komplett med fjädrar fram och ersättnings dämpare bak istället för nivomat. Så 4000 kr är mer lagom för min ekonomi just nu. Vad är fördelen med coilovers ? Istället för riktiga gasdämpare?

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Väghållningstråden

Inlägg av EkF »

Coils har också gasdämpare.

Fördelen är väl att hela paketet är mindre, du kan byta fjäder och dämp hur du vill, ställa höjd och hårdhet på fjädrarna utan att byta osv.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

börnman
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 03 jan 2007, 21:31
Kör: volvo 242, duett
Ort: vimmerby

Re: Väghållningstråden

Inlägg av börnman »

Ok men tål sånt året runt bruk? Lr är det mer för sommar bil ? Jag ska ju inte köra banracing mä v90in direkt men vore roligt och köpa fräsha grejer som inte gungar o gör att bilen känns allmänt slapp o som en 70-tals amerikanare :P så därför kolla ja på den chassi satsen. Sen vet jag att man får vad man betalar för också.. men dom kan ju inte va jättedåliga för 4 tusen tkr jag.

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Väghållningstråden

Inlägg av EkF »

Du får ju som sagt vad du betalar för, coils är mer gjort för bankörning så man ska kunna ställa in hårdhet, höjd osv när man är ute och provkör.
Men kör du den på brukisen så kommer du få mycket bätte känsla i hela bilen, du kan ju ställa in så du får en sänkt japs eller en gammal jänk.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Hesselgren »

jag skulle inte rekomendera coils på en bruksbil. onödigt mycke grejer att sätta sig in i och justera. och man måste ju ändå spruta underredsmassa på så det inte rostar ihop efter 20 mil vinterväg.

GE kittet ska vara ok, har kompisar som kört med sånt. bilen blir stötigare än orginal dock. jag gillar mer original på bruks, om man nu inte vill sänka såklart.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Sv: Väghållningstråden

Inlägg av Hesselgren »

frasp skrev:Är ju lite kass på sånt här, men om det klapprar ordentligt fram när man kör över smågupp, typ gatsten och liknande, är det krängningshämmare man ska byta?
kanske.. du får krypa på marken och känna å rycka i grejerna. eller hissa upp bilen å ställ framhjulen på ett par fäljar. hissar du upp bilen så hjulen är i luften så hamnar k-hämmaren i spänn och det är svårt att avgöra om det är glapp eller ej.

frasp
Färsk användare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 mar 2012, 22:32

Re: Sv: Väghållningstråden

Inlägg av frasp »

Kikade på dom i samband med däckbytet, såg ganska trötta ut. Det där med att hamna i spänn, då kan man alltså byta dom när bilen står på backen utan att nåt sprätter iväg så man inte får dit dom nya?

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Väghållningstråden

Inlägg av qubert »

Om bilen står helt plant eller med bägge framhjulen upphissade kommer krängningshämmaren inte göra nåt farligt när du lossar på den. Hissar du däremot upp bilen på ena sidan kommer det vara risk för ivägsprättning, för då försöker ju krängningshämmaren fjädra emot och räta upp bilen.

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Notuned »

Skiljer det något mellan fjädrar på en 940GL, 940 turbo, och en 940 LTT 1995->?

dannnee
Uppkörning
Inlägg: 345
Blev medlem: 13 aug 2010, 09:58

Re: Väghållningstråden

Inlägg av dannnee »

Kollat igen tråden lite lätt, men hittar inte på nåt riktigt svar.
Det jag undrar är asså om det går att montera stötdämpare från 240 på en 7/940??
Dom ska ju vara 2cm kortare än en 940 stötdämpare!

Jag ska bygga coilovers så fjädrtallriken ska kapas bort, å tänkte i samband med de korta fjäderbenet 2cm å skicka i 240stötdämpare.

Måste man göra nå större modifieringar för att kunna köra med 240 dämpare??
Passar dom med 7/940 fjäderbenslagring osv osv???

///MVH dannnee

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Råda »

dannnee skrev:Kollat igen tråden lite lätt, men hittar inte på nåt riktigt svar.
Det jag undrar är asså om det går att montera stötdämpare från 240 på en 7/940??
Dom ska ju vara 2cm kortare än en 940 stötdämpare!

Jag ska bygga coilovers så fjädrtallriken ska kapas bort, å tänkte i samband med de korta fjäderbenet 2cm å skicka i 240stötdämpare.

Måste man göra nå större modifieringar för att kunna köra med 240 dämpare??
Passar dom med 7/940 fjäderbenslagring osv osv???

///MVH dannnee
Jag har monterat 240 dämpare fram på min 740. Jag kortade benen 20mm och använde 240ns mutter som håller stötdämparn på plats. Uppe i topplagringen passar det rakt av. Dock sticker 240 dämparen upp liiite för lite så nylonmuttern låser inte. Men kör man loctite eller håller koll på muttern är det inga problem.

dannnee
Uppkörning
Inlägg: 345
Blev medlem: 13 aug 2010, 09:58

Re: Väghållningstråden

Inlägg av dannnee »

Råda skrev:
dannnee skrev:Kollat igen tråden lite lätt, men hittar inte på nåt riktigt svar.
Det jag undrar är asså om det går att montera stötdämpare från 240 på en 7/940??
Dom ska ju vara 2cm kortare än en 940 stötdämpare!

Jag ska bygga coilovers så fjädrtallriken ska kapas bort, å tänkte i samband med de korta fjäderbenet 2cm å skicka i 240stötdämpare.

Måste man göra nå större modifieringar för att kunna köra med 240 dämpare??
Passar dom med 7/940 fjäderbenslagring osv osv???

///MVH dannnee
Jag har monterat 240 dämpare fram på min 740. Jag kortade benen 20mm och använde 240ns mutter som håller stötdämparn på plats. Uppe i topplagringen passar det rakt av. Dock sticker 240 dämparen upp liiite för lite så nylonmuttern låser inte. Men kör man loctite eller håller koll på muttern är det inga problem.
jaha oki, kanon du Råda! Men då provar jag med de när dom åker på bilen då [thum] Tusen tack för de snabba svaret!! :D

bosabengt
Övningskörning
Inlägg: 119
Blev medlem: 08 jan 2013, 21:11

Re: Väghållningstråden

Inlägg av bosabengt »

Jag bytte mina krängningshämmarstag, tror det heter så. Iaf ett kort stag som sitter mellan krängningshämmare och länkarm.

Kan inte 100 säkert säga om mitt fenomen kom efter bytet men mina hjul fram har en positiv camber och däcken är helt blankslitna på ytterkanten utåt sidorna då.

Hur justerar jag detta? Behöver ju nya däck och vill inte att dem nya ska bli så slitna.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Dom stagen har inget med cambern att göra alls! Det finns ingen camberjustering på 7/900 om ingen varit och filat i hålen i fjädertornet?

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Väghållningstråden

Inlägg av qubert »

bosabengt skrev:Jag bytte mina krängningshämmarstag, tror det heter så. Iaf ett kort stag som sitter mellan krängningshämmare och länkarm.

Kan inte 100 säkert säga om mitt fenomen kom efter bytet men mina hjul fram har en positiv camber och däcken är helt blankslitna på ytterkanten utåt sidorna då.

Hur justerar jag detta? Behöver ju nya däck och vill inte att dem nya ska bli så slitna.
Är du helt säker att du har positiv cambervinkel? Även om någon filat hålen till flädertallriken skulle man aldrig uppnå så stora cambervinklar. Jag har justerbara topplattor och kör med -2,5 graders camber fram nu på prov, och när jag mäter med digitalt djupmått ser jag inget överdrivet slitage på insidan efter några hundra mil.

Slitna ytterkanter kan bero på felaktig toevinkel, om du åker och plogar är det ju ytterkanterna som slits. Från fabrik är toevinkeln den enda justerbara på 7/900.

bosabengt
Övningskörning
Inlägg: 119
Blev medlem: 08 jan 2013, 21:11

Re: Väghållningstråden

Inlägg av bosabengt »

Jag har iaf inte filat på hålen i fjädertornet.

Dem stagen jag bytte går ju att dra ihop "steglöst" så gummit kläms ihop olika mycket. Sitter ju med en M8 lås.

Iaf höger fram ser ut att stå för "rakt" för på vänster sida är det inte så.

Det sitter 40 mm sänkningsfjädrar runt om, om det nu har nån inverkan på vinklar på däcken?

Även om mitt problem kanske inte beror på det lilla krängningshämmarstaget så undrar jag hur mycket man ska dra åt muttern på staget? Jag har nu dragit åt ca 10 mm (mätt mellan låsning och toppen på stången)

Men vad kan det bero på att däcket blir så snedslitet? Jag kör inte särskilt hårt, men upplever ibland att den liksom överstyr, lr "plogar" vid större rattutslag.

mvh

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Om du mäter mellan yttersidorna på brickorna som håller bussningarna ska där vara 42mm.




En tafflig bild i paint!
Bild

bosabengt
Övningskörning
Inlägg: 119
Blev medlem: 08 jan 2013, 21:11

Re: Väghållningstråden

Inlägg av bosabengt »

Tack! Va bra, då ska jag ut å mäta det idag. Kan bilen bete sig annorlunda på nåt sätt om det är mer eller mindre avstånd?

Å vad kan vara fel angående slitaget på däcket?

Med vänlig hälsning!

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Tror inte att några mm hit eller dit har någon inverkan på vägegenskaperna faktiskt.

Jag skulle tro att du har för mycket toe in.

bosabengt
Övningskörning
Inlägg: 119
Blev medlem: 08 jan 2013, 21:11

Re: Väghållningstråden

Inlägg av bosabengt »

In The White skrev:Tror inte att några mm hit eller dit har någon inverkan på vägegenskaperna faktiskt.

Jag skulle tro att du har för mycket toe in.

Bara att göra en hjulinställning då? =)

Skriv svar