Tänkte bara flika in att jag kör med J-specs coilovers på min 740, å det är för det mesta dämparna fram det är fel på.
Jag va lite less på stum fjädring så jag testa å bara ställa dit mjuka fjädrar fram, men det va precis lika hårt. Plus att en av mina topplagringar gick sönder å stötdämparn for som ett skott upp i huven… Jag måste använda nästan hela min kroppsvikt för å trycka ihop dämparna fram när jag ska ha ut dom ur hjulhuset… Fjädrarna är dessutom väldigt hård dom å, ha för mig konstanten är typ 10kg per mm2 eller nåt sånt, vilket är jävligt hårt.
Personligen skulle jag ju hellre haft mjukare dämpare, sen få man väl justera hårdheten med fjädrarna istället. Hårda fjädrar å mjuka dämpare bli ju studsigt men ska man köra stenlågt ha man inte mycket å välja på om man vill ha spiralfjädrar.
Väghållningstråden
- Noling
- Färsk användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 16 jul 2021, 13:27
- Kör: 740 D24T
- Ort: Langt borte pompsote
Re: Väghållningstråden
E ä ent na å onnjär sã över, vörnt jag opp dã.
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Väghållningstråden
Gäller att anpassa dämpare och fjädrar mot varandra. Kör man mjuka fjädrar ochNoling skrev: ↑18 jul 2021, 07:15Tänkte bara flika in att jag kör med J-specs coilovers på min 740, å det är för det mesta dämparna fram det är fel på.
Jag va lite less på stum fjädring så jag testa å bara ställa dit mjuka fjädrar fram, men det va precis lika hårt. Plus att en av mina topplagringar gick sönder å stötdämparn for som ett skott upp i huven… Jag måste använda nästan hela min kroppsvikt för å trycka ihop dämparna fram när jag ska ha ut dom ur hjulhuset… Fjädrarna är dessutom väldigt hård dom å, ha för mig konstanten är typ 10kg per mm2 eller nåt sånt, vilket är jävligt hårt.
Personligen skulle jag ju hellre haft mjukare dämpare, sen få man väl justera hårdheten med fjädrarna istället. Hårda fjädrar å mjuka dämpare bli ju studsigt men ska man köra stenlågt ha man inte mycket å välja på om man vill ha spiralfjädrar.
tuffa dämpare tar man död på dämparna ganska fort.
Efter mycket efterforskning valde jag Lesjöfors Sport fjädrar som sänker ca 25mm
och Bilstein B8 Sprint dämpare som har något kortad kolvstång jämfört med B6 Sport.
Detta funkar kanon och grejerna lirar kanon ihop.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2712
- Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
- Kör: Volvo 744 T5 -90
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Väghållningstråden
Jag kör nu med Bilstein B8 och 60/40 fjädrarna och det fungerar kanon. Fick dock kapa 2.5 varv på nedre ringarna på fjädrarna bak för att det ska matcha fram bättre.
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Väghållningstråden
Ja det blir lite väl mycket frammåtlut annars tycker jag med.
- Noling
- Färsk användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 16 jul 2021, 13:27
- Kör: 740 D24T
- Ort: Langt borte pompsote
Re: Väghållningstråden
Jaså, ja. Framöver när jag ska köra låga bilar komma jag ta hydrauler från nån Citroën. Tänkte fixa så man kan stänga av gasklockorna på en knapp så kan man köra superlågt på en cruising exempelvis, utan att skärmarna far in i hjulena. Ja vi få se va det bli.In The White skrev: ↑18 jul 2021, 11:22Gäller att anpassa dämpare och fjädrar mot varandra. Kör man mjuka fjädrar ochNoling skrev: ↑18 jul 2021, 07:15Tänkte bara flika in att jag kör med J-specs coilovers på min 740, å det är för det mesta dämparna fram det är fel på.
Jag va lite less på stum fjädring så jag testa å bara ställa dit mjuka fjädrar fram, men det va precis lika hårt. Plus att en av mina topplagringar gick sönder å stötdämparn for som ett skott upp i huven… Jag måste använda nästan hela min kroppsvikt för å trycka ihop dämparna fram när jag ska ha ut dom ur hjulhuset… Fjädrarna är dessutom väldigt hård dom å, ha för mig konstanten är typ 10kg per mm2 eller nåt sånt, vilket är jävligt hårt.
Personligen skulle jag ju hellre haft mjukare dämpare, sen få man väl justera hårdheten med fjädrarna istället. Hårda fjädrar å mjuka dämpare bli ju studsigt men ska man köra stenlågt ha man inte mycket å välja på om man vill ha spiralfjädrar.
tuffa dämpare tar man död på dämparna ganska fort.
Efter mycket efterforskning valde jag Lesjöfors Sport fjädrar som sänker ca 25mm
och Bilstein B8 Sprint dämpare som har något kortad kolvstång jämfört med B6 Sport.
Detta funkar kanon och grejerna lirar kanon ihop.
E ä ent na å onnjär sã över, vörnt jag opp dã.