Väghållningstråden

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
Noling
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 jul 2021, 13:27
Kör: 740 D24T
Ort: Langt borte pompsote

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Noling »

Tänkte bara flika in att jag kör med J-specs coilovers på min 740, å det är för det mesta dämparna fram det är fel på.
Jag va lite less på stum fjädring så jag testa å bara ställa dit mjuka fjädrar fram, men det va precis lika hårt. Plus att en av mina topplagringar gick sönder å stötdämparn for som ett skott upp i huven… Jag måste använda nästan hela min kroppsvikt för å trycka ihop dämparna fram när jag ska ha ut dom ur hjulhuset… Fjädrarna är dessutom väldigt hård dom å, ha för mig konstanten är typ 10kg per mm2 eller nåt sånt, vilket är jävligt hårt.
Personligen skulle jag ju hellre haft mjukare dämpare, sen få man väl justera hårdheten med fjädrarna istället. Hårda fjädrar å mjuka dämpare bli ju studsigt men ska man köra stenlågt ha man inte mycket å välja på om man vill ha spiralfjädrar.
E ä ent na å onnjär sã över, vörnt jag opp dã. :D

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Noling skrev:
18 jul 2021, 07:15
Tänkte bara flika in att jag kör med J-specs coilovers på min 740, å det är för det mesta dämparna fram det är fel på.
Jag va lite less på stum fjädring så jag testa å bara ställa dit mjuka fjädrar fram, men det va precis lika hårt. Plus att en av mina topplagringar gick sönder å stötdämparn for som ett skott upp i huven… Jag måste använda nästan hela min kroppsvikt för å trycka ihop dämparna fram när jag ska ha ut dom ur hjulhuset… Fjädrarna är dessutom väldigt hård dom å, ha för mig konstanten är typ 10kg per mm2 eller nåt sånt, vilket är jävligt hårt.
Personligen skulle jag ju hellre haft mjukare dämpare, sen få man väl justera hårdheten med fjädrarna istället. Hårda fjädrar å mjuka dämpare bli ju studsigt men ska man köra stenlågt ha man inte mycket å välja på om man vill ha spiralfjädrar.
Gäller att anpassa dämpare och fjädrar mot varandra. Kör man mjuka fjädrar och
tuffa dämpare tar man död på dämparna ganska fort.

Efter mycket efterforskning valde jag Lesjöfors Sport fjädrar som sänker ca 25mm
och Bilstein B8 Sprint dämpare som har något kortad kolvstång jämfört med B6 Sport.
Detta funkar kanon och grejerna lirar kanon ihop.

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Denesfay »

Jag kör nu med Bilstein B8 och 60/40 fjädrarna och det fungerar kanon. Fick dock kapa 2.5 varv på nedre ringarna på fjädrarna bak för att det ska matcha fram bättre.
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Denesfay skrev:
18 jul 2021, 12:13
Jag kör nu med Bilstein B8 och 60/40 fjädrarna och det fungerar kanon. Fick dock kapa 2.5 varv på nedre ringarna på fjädrarna bak för att det ska matcha fram bättre.
Ja det blir lite väl mycket frammåtlut annars tycker jag med. :)

Användarvisningsbild
Noling
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 jul 2021, 13:27
Kör: 740 D24T
Ort: Langt borte pompsote

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Noling »

In The White skrev:
18 jul 2021, 11:22
Noling skrev:
18 jul 2021, 07:15
Tänkte bara flika in att jag kör med J-specs coilovers på min 740, å det är för det mesta dämparna fram det är fel på.
Jag va lite less på stum fjädring så jag testa å bara ställa dit mjuka fjädrar fram, men det va precis lika hårt. Plus att en av mina topplagringar gick sönder å stötdämparn for som ett skott upp i huven… Jag måste använda nästan hela min kroppsvikt för å trycka ihop dämparna fram när jag ska ha ut dom ur hjulhuset… Fjädrarna är dessutom väldigt hård dom å, ha för mig konstanten är typ 10kg per mm2 eller nåt sånt, vilket är jävligt hårt.
Personligen skulle jag ju hellre haft mjukare dämpare, sen få man väl justera hårdheten med fjädrarna istället. Hårda fjädrar å mjuka dämpare bli ju studsigt men ska man köra stenlågt ha man inte mycket å välja på om man vill ha spiralfjädrar.
Gäller att anpassa dämpare och fjädrar mot varandra. Kör man mjuka fjädrar och
tuffa dämpare tar man död på dämparna ganska fort.

Efter mycket efterforskning valde jag Lesjöfors Sport fjädrar som sänker ca 25mm
och Bilstein B8 Sprint dämpare som har något kortad kolvstång jämfört med B6 Sport.
Detta funkar kanon och grejerna lirar kanon ihop.
Jaså, ja. Framöver när jag ska köra låga bilar komma jag ta hydrauler från nån Citroën. Tänkte fixa så man kan stänga av gasklockorna på en knapp så kan man köra superlågt på en cruising exempelvis, utan att skärmarna far in i hjulena. Ja vi få se va det bli. :D
E ä ent na å onnjär sã över, vörnt jag opp dã. :D

Skriv svar