Byte av multilink på 960 -91

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Byte av multilink på 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Nu har jag fått tag i nästan allt inför mitt byte av hela multilinken på min ena 960.
Det klonkar och låter och jag ser att många av bussningarna är torra och i riktigt dåligt skick.
Bytet planerat till i höst och förhoppningsvis klart i vår. (Inkluderar en del andra jobb med elsystem, AC och motor)

Bakvagnen kommer bytas i sin helhet och jag är lite nyfiken om det finns någon med erfarenhet som rivit ner hela och satt tillbaka, så man kan få lite av vad man kan förvänta sig råka på under processen.
Kardan och tank ska ner, så det blir en del jobb.

Jag har en nästan flång ny multilink, som bara behöver lackas om på de delar som Volvo lämnat olackerade av någon anledning.
Men jag tro en del i utmaningen blir att få bort den gamla bakvagnen.
Så jag kommer dränka alla bultar i rostlösande olja veckor i förväg för att underlätta, då det inte blir så bråttom med jobbet.

Jag byter även bränslerören och slangar som är rejält rostiga och har kapats en bit då de läckt.
Handbromsvajrarna tas i samma veva och rost ska så klart åtgärdas där det hittas.

Den andra utmaningen blir nog hjulinställningarna.
Vart gör man det i dagsläget?
Klarar Volvo sådant fortfarande, eller finns det andra i Västeråsområdet man borde anlita för detta?
960 Olle

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Byte av multilink på 960 -91

Inlägg av jonte_malmö »

Hjullagren sitter nått jävulskt, låsringen kan vara helt ihoprostad med det övriga. Men antar att det är det lilla problemet om man tänker byta hela bakvagnen ;)
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Byte av multilink på 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

jonte_malmö skrev:
05 maj 2021, 00:45
Hjullagren sitter nått jävulskt, låsringen kan vara helt ihoprostad med det övriga. Men antar att det är det lilla problemet om man tänker byta hela bakvagnen ;)
Ja, det fick jag hjälp att pressa i och ur av en polare på Volvo när det gjordes på denna bil.
Nu fick jag tag i en komplett bakvagn som är i princip från en ny bil.
Så jag behöver inte göra något, förutom att förbättra ytskiktet, som Volvo verkat helt struntat i på vissa delar som t ex övre bärarmen och klumpen som sitter runt ingående axel på bakaxelklumpen.
Dessutom ska ramen få en Temadurbehandling för bättre finish.

Rätt jäkla dyrt har det blivit ska erkännas, men nu tror jag att jag har allt så jag kan börja.
960 Olle

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Byte av multilink på 960 -91

Inlägg av Eda »

Tidigare ordförande, taz här på forumet har gjort i ordning en MKI mulitlink för massa år sedan, men jag hittar inte tråden längre.

Han målade om den och det höll inte så länge, vilket förmodligen är varför du tycker de ser lite slitna ut, för de slits.

Hjulinställning kan nog de flesta göra som har utrustningen, om du ser till att sakerna inte sitter fast vill säga.

RollE2k
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå

Re: Byte av multilink på 960 -91

Inlägg av RollE2k »

Varmgalva istället för att måla, då håller det :-)

Skriv svar