Nippel på bromsslang för lång för oket

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Nippel på bromsslang för lång för oket

Inlägg av Nils Ö »

Jag har stött på problem vid byte av bromsok bak (940).

Eftersom slangen ser bra ut och gick lätt (nåja...) att lossa från oket tänkte jag behålla den. Men konstigt nog är nippeln på slangen, den gängade delen, för lång. Eller anslutningshålet i oket för grunt. Hursomhelst tar den i botten innan den är helt nere, om ni förstår. Det är inte gängorna som är dåliga och kärvar – jag har mätt och det är verkligen så.

En tänkbar lösning är ju att lägga något emellan. Kopparbrickor är kandidater, för där ska ju vara en, och lägger jag sammanlagt två eller tre blir det ganska lagom.

Men är det en acceptabel lösning, eller kommer det att läcka/lossna? Jag vet för lite om hur en sådan anslutning "fungerar", tror jag. Man brukar ju bara sätta ihop dem och så är det bra. Tacksam för svar.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3716
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Nippel på bromsslang för lång för oket

Inlägg av einar- »

Den ska väl ändå täta i botten?
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Nippel på bromsslang för lång för oket

Inlägg av Olle Bull »

Ja, tätningen sker mot botten på oket om den är som jag minns.
Är inte "nippeln" på slangen konisk i änden?
Eller på det gamla montaget, var det kopparpackning på den delen som du menar ska få kontakt och täta mot oket?
960 Olle

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Nippel på bromsslang för lång för oket

Inlägg av Nils Ö »

Hmm.

Nya oket kom med kopparpackning. I "botten" är materialet grovt och obearbetat, så det ser inte ut som att det är tänkt att det ska täta där.

Nippeln på slangen såg å andra sidan ut som att den skulle passa i någon sorts kona, och jag vet faktiskt inte om det satt någon kopparbricka där på det gamla oket. (Jag bara förutsatte att det gjorde det, och att den satt kvar med rosten runtomkring.) Ska ta en närmre titt på de gamla oken.

Så det kanske kan vara olika typer av anslutningar på de nya och de gamla oken? Som sagt, jag kan inte mycket om hydraulik och sådant... :?

Oken som satt är vad jag vet original. Åtminstone den ena slangen är utbytt. De nya oken är från Autoexperten, verkar inte ha något särskilt namn...

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Nippel på bromsslang för lång för oket

Inlägg av Olle Bull »

Det låter som att antingen har har du fått fel del.

Eller så de bytt ut reservdelen
Då måste du byta till tillhörande slang också
960 Olle

Thunberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
Kör: Volvo :)
Ort: Tidaholm

Re: Nippel på bromsslang för lång för oket

Inlägg av Thunberg »

Köpt på biltema ?
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Nippel på bromsslang för lång för oket

Inlägg av Nils Ö »

Nej, på Autoexperten.

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Nippel på bromsslang för lång för oket

Inlägg av StefanM »

jag har också sett kopparbrickor på volvo ok från en del firmor. Antar att det är ren felaktighet från leverantören för ingen volvo har haft brickor på det här viset som tätning. De har allihop kona på slangen och den ska täta i botten. Ibland slinker det igenom ok som haft nippel urborrad av tid klåpare och det mesta är då skadat så ts får ju kolla så konan verkligen finns där. (detta gäller då renoverade ok)

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Nippel på bromsslang för lång för oket

Inlägg av Nils Ö »

Tack för det matnyttiga svaret. Jag ska kolla närmre på saken när jag får tid efter helgen.

Men förutsatt att man har rätt ok (med rätt anslutningar) så spelar det då alltså ingen roll om den gängade delen på nippeln är aningen för lång, om jag förstår saken rätt? Här rörde det sig om kanske två varv.

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Nippel på bromsslang för lång för oket

Inlägg av StefanM »

nej det har ingen betydelse men jag har å andra sidan även sett ok som varit borrade för djupt så sexkanten på slangen bottnar innan konan gör det. Kanske är därför dom garderar upp sig med en bricka som tätning..........ifall att typ.

Skriv svar