Hallå! Snart är det dags för besiktning och förra året fick jag en muntlig påpekan om att bromsslangarna fram behövde bytas inom några besiktningar. Tänkte få det gjort redan till nästa nu i vår, så hur går man lättast till väga? Har jag förstått det rätt så bör man börja med att lossa slangen vid röret och sedan vid oket och att dessa brukar sitta fast nå grymt.
Men hur gör man för att minimera slabbet med bromsvätskan? Ska ändå byta direkt efter men vill slippa få in luft i huvudbromscylindern. Tar också gärna emot tips gällande allmän uppsmörjning av bromsar.
Vänlig hälsningar önskar denne glade amatör tar gärna emot tips från er veteraner
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan
som du säger lossar man normalt sett vid röret först. just för att du då inte snurrar sönder slangen, det är kopplingen på röret som snurras.
jag brukar lägga ut mycke papper, sen klippa slangarna jämns med kopplingarna. sen är d bara vänta tills d runnit klart och sen kan du få på en ringnyckel över kopplingarna, och det underlättar enormt mycke. det bästa är en kort ringnyckel och knacka loss med en hammare.
värma på oket precis där kopplingen sitter är ett tips med ifall det verkar sitta för hårt.
Viktigt är att inte värma slangnipplarna om slangen är hel,utan man måste klippa av den innan man börjar värma. Annars kan slangen explodera med en massa bromsvätska som kan fara i ögonen. Hände mig själv förra året när jag bytte bromsslangar på en 945a.
Det ringde i öronen så pass länge efteråt att jag trodde hörseln försvann nästan,så tänk på det
Och sen som sagt,innan du lossar nånting så ta ett rör eller planka eller liknande och kila fast mellan sätet och bromspedalen så att pedalen håller sig nertryckt,då kommer det inte rinna så mycket och så suger den inte i sig massa luft heller.
w300i skrev:Viktigt är att inte värma slangnipplarna om slangen är hel,utan man måste klippa av den innan man börjar värma. Annars kan slangen explodera med en massa bromsvätska som kan fara i ögonen. Hände mig själv förra året när jag bytte bromsslangar på en 945a.
Det ringde i öronen så pass länge efteråt att jag trodde hörseln försvann nästan,så tänk på det
Och sen som sagt,innan du lossar nånting så ta ett rör eller planka eller liknande och kila fast mellan sätet och bromspedalen så att pedalen håller sig nertryckt,då kommer det inte rinna så mycket och så suger den inte i sig massa luft heller.
hänt mig med =P det kan spotta å fräsa en del även fast slangen är klippt med.
att klippa den spelar ingen roll, det är gummit i pressdelen som skjuts loss och det oavsett om den är klippt eller inte. Nu har ju inte alla gassvets och kanske inte värmer så mycket men jag tar alltid rondellen och kapar slangen i pressningen precis ovanför sexkanten, då får man bort hela pressdelen och kvar blir bara metall och man kan värma hur mycket man vill. Då får man dessutom isär det utan att förstöra nipplarna. Jag byter alltid båda slangarna på de som har två på varje sida.
Klippte slangen och värmde samt använde mig av enkom öppna ringnucklar. Högersidan gick kanon, dock inte vänster, nippeln delade sig precis vid gängan. Fick kapa röret för att få bort slangen, och självklart gick det inte att kapa nära nog med verktyget. Får inte på en ny nippel tillräckligt långt för att kunna kona om änden. Skarva röret eller byta hela? Vad rekomenderas?
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan