Rörtång/pappegojtång, gärna med värme innan för att den ska släppa enklare. Rostflash brukar också hjälpa.
Har du tillgång till svets kan du svetsa på en mutter och hoppas att värmen hjälpte skruven att lossna.
Vinkelslip/roterande fil för att ta bort huvudet så du kan enklare ta bort skruven från oket när oket inte sitter på bilen.
Värme, värme och mera värme! En vanlig liten gasolbrännare är bra, en MAP/Progas cyklonbrännare bättre och en acetylen+oxygen bäst!
Varva uppvärmning med avkylning några gånger. Sen ska det släppa om du bara får grepp.. Jättebra tips här ovan!
Jag brukar använda mig av tum-hylsor (12-kants) som knackas fast på skruvskallen... Greppar bra och släpper för det mesta!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
VE-75746 Hos Swedol
En sån + en massa värme kan funka, annars så är stora rörtången att föredra.
Ta i så det smakar skit i käften!
Den fick jag nytta av nu när jag har tagit ner bakre kofångaren men det ville sig inte helt på ena sidan så då blev det acetylen och syrgas.
Så den kan jag rekommendera.
Rörtång och sprayolja på blottade gängor brukar jag köra med. Se till att vända rörtången åt rätt håll när du ska lossa bulten - en rörtång greppar av sig själv när den används rätt. För framtida besvärliga bultar kan jag rekommendera att du börjar med ledskaft och sexkantshylsa. Tolvkantshylsor, blocknycklar osv runddrar man med för jämnan, sexkants är mycket mer pålitliga.
Du ser Jag kan verkligen rekommendera att du köper en uppsätting sexkantshylsor om du inte redan har, det kan rädda en från att runddra bultar från första början. Prova alla tips här i tråden så får du säkert ur bulten
Bäst vore ändå att du försöker får bort skruven medan oket sitter på plats, som sagt så kan det bli svårt att kunna få bort oket om du kapar skallen på skruven.
Jag har lycktas få loss bulten, det gick att komma åt med hylsa med lång förlängare och spärrskaft. Har lärt mej att det underlättar om man använder riktiga verktyg
det som verkligen suger är väl att de använt 13mm skalle.................det är väl nån modell som man inte får dit nån hylsa överhuvudtaget om jag inte minns fel och ibland är de rejält runddragna och fastrostade för man ska ju inte inbilla sig att de köper nya skruvar när de väl fått bort de gamla utan då drar de dit dem igen så får nästa person lika problem om inte värre.
På det viset är det bra med volvo original skivor för då får man nya skruvar med i kartongen..............