Knäppande ljud från styrningen

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Knäppande ljud från styrningen

Inlägg av NAD »

Har idag uppmärksammat ett fenomen jag inte varit med om tidigare.

När man vrider ratten över mittläget avges ett tydligt, hörbart och kännbart, knäppljud. Ljudet hörs bäst då man står lutad över motorn från förarsidan så det tycks komma från styrväxeln eller rattstången.
Det behövs inga stora rattutslag, utan endast fram och tillbaka över mittläget, låter exakt lika oberoende om motorn är igång eller inte.
Vrider man sakta avger det även ett knarrande ljud samtidigt som knäppet, ungefär som att nåt har gått torrt någonstans.

Jag har smörjt knutarna till rattstången utan resultat.

Vad kan det vara som låter? Och behöver jag vara orolig?
Pendlar med bilen varje dag så har inte möjlighet att plocka isär den i garaget över någon längre tid, kl 6 på morgonen måste den vara funktionsduglig :wink:
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

volvokicker
Färsk användare
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 jan 2012, 07:16
Kör: volvo 945
Ort: veddige

Re: Knäppande ljud från styrningen

Inlägg av volvokicker »

Hej har inte svar på detta. Men ja har likadant fel på min 945 96a. Bilen är nybesiktiad. Och ja frågade dom vart om det va glapp nånstans i Framvagnen. Nej sa bes mannen. ??

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Knäppande ljud från styrningen

Inlägg av Hesselgren »

kolla så styrväxeln sitter fast ordentligt, kan bli korrosion i infästningarna ibland..

kolla så inte någon av kardanknutarna är glappa mellan rattstången och styrväxeln.

edit kolla så ratstången sitter fast ordentligt med.

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Re: Knäppande ljud från styrningen

Inlägg av NAD »

Nu har jag och en kompis hjälpts åt att leta var ljudet kommer ifrån.
Det tycks komma från den nedre kardanknuten på rattstången. Att byta ett lager i en sådan kardanknut känns lite överkurs, brukar bilskrotarna spara dessa knutar? Känns lättare att få tag på hela knuten begagnad och byta den isåfall.

Och vad händer om lagret rasar helt, kan ratten fastna då?
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Knäppande ljud från styrningen

Inlägg av Hesselgren »

ja blir det tillräckligt slitet så kan d säkert låsa sig men det känns verkligen inte som det kan hända, isåfall märker du nog att bilen är i det närmaste okörbar pga rattglappet. :razz:

ja skulle byta hela "rattkardanen" till en bättre beg

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Re: Knäppande ljud från styrningen

Inlägg av NAD »

Blir till att ringa runt till bildemonteringar nudå och höra om någon har en sådan inne :)

Om jag får tag på en kardanknut, är de svåra att byta? Ser ju lite trångt och minst sagt "oergonomiskt" ut.
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Knäppande ljud från styrningen

Inlägg av Hesselgren »

jag vet faktiskt inte hur svårt det är att byta. enda gånger jag tagit loss såna är när framvagnsbalk har tagits ner.

Användarvisningsbild
Maxen
Övningskörning
Inlägg: 234
Blev medlem: 02 sep 2003, 23:50
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Knäppande ljud från styrningen

Inlägg av Maxen »

Har varit med om liknande symptom. Bilen blev trögstyrd och det knäppte ordentligt från ratten.

Var en utav polhemsknutarna på rattstången som beckat ihop. Knuten var helt styv.
Bytte den delen av rattstången och problemet var ur världen.

Är knappast någon idé att prova byta knutkors eller dyl. om man har detta problem. Bättre att byta hela biten som krånglar isf.

Skriv svar