Mina rallystag :)

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Mina rallystag :)

Inlägg av qubert »

Tjenare! Tänkte inviga mitt medlemsskap här med att visa lite bilder på mina stag i framvagnen.
WP_000335.jpg
WP_000335.jpg (289.37 KiB) Visad 7418 gånger
WP_000360.jpg
WP_000360.jpg (182.02 KiB) Visad 7418 gånger
Närbild på infästningen av det bakre staget.
WP_000390.jpg
WP_000390.jpg (204.4 KiB) Visad 7418 gånger
Den lite speciella böjen jag gjorde till främre staget. Blev kraftigt som tusan!


Det främre staget gjorde helt klart störst skillnad. Bilen känns mycket mer "i kontakt" med vägen, styrresponsen är skarpare. Jag får mycket bättre känsla i ratten av vad som händer nere vid hjulen. Bilen känns inte lika orolig/floppig vid snabb kurvtagning och det känns tydligare när det börjar understyra på torr asfalt nu.

Bägge stagen är gjorda av 25mm aluminiumrör. Verktygen jag använt är en kapskiva, en sliprondell, borrmaskin och ett skruvstycke - inget avancerat överhuvudtaget. Att ha tillgång till en smörjgrop var ett stort plus också, hade varit väldigt mycket bökigare att göra detta på infarten.

Jag hade redan aluminiumrören så detta var ett gratisbygge. Ska du göra egna - köp stål! Aluminiumrör brukar inte gilla att bli klämt och böjt och spricker gärna, så stålrören kommer hålla mycket bättre.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av taz »

Kul, sånt här gillar jag! Finns ingen anledning att köpa ambulans-stag och 960 stag för en tusenlapp om man kan göra själv!

Det finns ju originalstag som gör båda delarna.

Skall du "apa efter" originalstaget fram så pressar du alu-staget uppåt vid de två bultarna som håller domkraftsfästesplattan.

"960-stagen" som de kallas sitter under plattan och bultas med de 2 M8 orna.

Hoppas alu-stagen håller för dig.

Mvh. // Taz
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av qubert »

Vilken respons, skoj!

Ja där sa du nåt, ska kika på möjligheterna att bygga om främre staget för att fästa det i domkraftsplattan också. Nästa stag jag har tänkt bygga är det klassiska fjädertornsstaget under huven. Något klurigare att få ihop men det ska nog gå!

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av EkF »

Så här ser IPD's undre stag ut, tänkte som idébilder eller nått :)

Bild
Bild
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av qubert »

Ja det där såg inte så illa ut :) Största bristen i mitt bakre stag är ju att det inte är svetsat "längs" plattjärnen sådär. Mitt stag har alltså fortfarande en del flex i sig, för det är lite som ett gångjärn där det är skruvat mot plattjärnen. Borde göra ett nytt i stål, kröka det och svetsa fast det sådär.

Är det din bil btw? Jäkligt fräscht oljetråg, ny plugg o allt!


Jag har funderingar på att göra om bägge stagen i stål framöver, och svetsa dit ett kryss för att helt eliminera flex. Nåt sånt här:
WP_000335r.jpg
WP_000335r.jpg (285.81 KiB) Visad 7385 gånger
Vad jag önskar motverka är dessa rörelser:
WP_000335t.jpg
WP_000335t.jpg (285.2 KiB) Visad 7385 gånger

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av EkF »

Tyvärr inte min bil, snodde bilderna från IPD's hemsida :)

Här så har du en design till 240

Är helt 100 på att IPD hade fler grejer till 740, men kan inte hitta dom.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3717
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av einar- »

Måste nog bygga ett jag med. Vore ju dum annars när jag har rostfria rör och bockmaskiner på jobbet :)
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av qubert »

Gör så :) Lägg gärna upp bilder på hur det blev sen!

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av Snusarn »

Detta va intressant 8)
här finnes en köpare om d tillverkas flera.. :wink:
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av qubert »

Jag ska se vad jag kommer fram till, antagligen blir den kryssade stålvarianten mycket starkare och absolut säljbar :) Och i min mening bättre än allt jag sett som säljs just nu.

In The White
Moderator
Inlägg: 20268
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av In The White »

Hmm... Det här var intressant!
Man skulle kanske ta och tillverka ett främre stag, och X-svetsa stag bak till befintliga "ambulansstaget" som du är inne på...

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av qubert »

Ja det hade säkert blivit skitbra, och klart enklare än att även tillverka "ambulansstaget" själv.

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av steifan »

Nice!

IPD har ju sålt ett sånt här stag ett tag (från "Cherry Turbos'")

Bild

Som alternativ till IPDs vanliga stag och Volvos original :)
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

In The White
Moderator
Inlägg: 20268
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av In The White »

Tyvärr verkar inte IPD sälja sådan "A-frame" längre?

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av EkF »

In The White skrev:Tyvärr verkar inte IPD sälja sådan "A-frame" längre?
Njäe... finns gör dom, men finns dock inga i lager :|
http://www.ipdusa.com/products/7872/105 ... ce-700-940
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20268
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av In The White »

Citerar direkt från deras hemsida om den produkten "This item is no longer available. We will not be getting more stock"

Verkar tyvärr inte som att dom kommer få hem fler heller? Synd!

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av EkF »

Tyvärr inte, men det hindrar dig inte från att köpa liknande från qubert eller svetsa om IPD's egna.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20268
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av In The White »

Borde ju gå lätt att göra alldeles egna annars. Bara två bockade och borrade plattjärn med en bit rundstång mellan, ser det ut som.

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av qubert »

Ja den där A-framen såg definitivt ut som en enkel grej att göra hemma :) Tillsammans med de där plåtförstärkningarna volvo har (de som taz kallar "960-stagen" i början av tråden) blir det en fullgod förstärkning, helt i linje med vad jag har i tankarna. Inte helt hundra i styvhet jämfört med mina planer, men A-framen är ett av de enklaste, smartaste stagen jag sett på länge.

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av dannej »

Bra idé, det gör nog mycket på chassits stabilitet, men inte med originalbussningarna för dom är riktigt mjuka, men med hårdare bussningar eller uniballs så lär det bli riktigt hårt

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av qubert »

Uniballs vore ju riktigt trevligt, men polybussningar kanske är mer realistiskt. Jag har faktiskt inte känt på originalbussningarna, är dom verkligen så mjuka? Hörde nånstans att många bussningar redan är så hårda att polybussningar knappt gör nån skillnad, bara att de är mer långlivade, men det kan mycket väl varit någon annan bil de snackade om då.

Jag beställde två M10 uniballs häromdan som jag tänkte använda till främre krängningshämmaren, kan säkert göra framvagnen ännu lite tightare.

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av qubert »

Såg nu att du har uniballs nästan överallt i framvagnen, ser ju riktigt intressant ut. Har du känt några problem med glapp? Tycker vissa uniballs kan tappa toleranserna rätt snabbt.

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av qubert »

Nu i dag när jag tänkte montera mina uniballs till krängningshämmaren fram märkte jag att det är M12 som gäller, inte M10.. Jag skulle ha skruvat ur fästbulten som går in i länkarmen istället för att bara kolla hylsstorleken - 17mm brukar ju vara m10 ;) Kanske sätter i en insatsgänga för att passa M10, eller så ser jag bara till att köpa M12 uniballs. Jag monterade tillbaks originalpinnen mellan länkarm och krängningshämmare men pillade dit nya bussningar uppe i krängningshämmarfästet. Blev inte något original och inte heller köpevarianten av polybussning, utan en sorts semiflexibel polyuretandistans vi använder flitigt inom kartingen.

Resultatet då? Blev ju mycket hårdare bussningar, så krängningshämmaren ger starkare effekt tidigare i kurvan. Vinkeln som bilen lutar vid hård kurvtagning är säkert exakt likadan, men själva övergången - när bilen tippar i sidled i ingången av kurvan och "sätter sig" i mitten av kurvan - är mycket mer kontrollerad nu. Jag misstänker att de gamla mjuka bussningarna gjorde att krängningshämmaren uppförde sig som om den vore glapp, alltså att det krävdes lite för mycket lut i kurvan innan krängningshämmaren klämt ihop bussningarna och kunde leverera full kraft till framhjulen.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av Hesselgren »

inte så att "tippa över effekten" försvinner med nya dämpare då?

dom gamla dämpare man känner på har ju ofta ett "glapp" i dämpningen innan det börjar dämpa..

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Mina rallystag :)

Inlägg av qubert »

Jo, det blir säkert ännu bättre med nya dämpare :) är det nån som känner till dämpare som är lite hårdare och som passar bra till en originalhög bil?

Skriv svar