Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
Pendulum
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
Kör: Volvo 940 Turbo -97
Ort: Göteborg

Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Pendulum »

Hej!
Har en 940 -97 som jag haft i 2-3 månader nu. Vid köp noterade jag att den måste vara sänkt på något sätt, förmodligen kapade fjädrar. När jag kom hem och undersökte saken närmare upptäckte jag dock att bilen inte var sänkt utan att den sackade såpass mycket pga att originalfjädrarna var helt slut.

Beställde en 40/40 sats från VPARTS. Står Kilen Sport Springs på paketet. Monterade dessa runtom i förra veckan och noterade att bilen är 1-2 centimeter lägre vänster fram. Syns även på bilen om man kollar framifrån. Jag märkte inte av att den var sne innan sänkning, isåfall inte mycket för då hade jag märkt det. Stötdämparna verkar hyfsade, bilen känns iallafall helt okej när man kör nu. Går att trycka ihop dem för hand och även att få ut dem för hand, men då är det trögt. En annan sak jag noterat är att fjäderbenen har olika lägen uppe i fjäderbenstornen. Finns ett par millimeters justermån i bilens färdriktning där men det vänstra benet är i mitten av tornet och det högra är uppe i högra hörnet om ni förstår vad jag menar. Kan inte förstå hur detta kan komma sig eftersom det inte finns någon justermån där!

Har haft nere fjäderbenen och kollat så att gummin etc sitter där de ska och de gör de. De är inte i nyskick men bör funka bra. Begriper mig inte på detta så jag är mycket tacksam för hjälp.


Mvh Christian

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Snusarn »

När du bytade fjädrar märkte du upp exakt som fjäderbenen va på tornet i motorrummet ?
Har du vid återmonering ev vridit ett av fjäderbena ett halvvarv fel ? (menar topplagringen)
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
Pendulum
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
Kör: Volvo 940 Turbo -97
Ort: Göteborg

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Pendulum »

snusarn skrev:När du bytade fjädrar märkte du upp exakt som fjäderbenen va på tornet i motorrummet ?
Har du vid återmonering ev vridit ett av fjäderbena ett halvvarv fel ? (menar topplagringen)
Jag förstår vad du menar och funderade lite på detdär. Men GÅR det överhuvudtaget att montera den ett halvt varv fel? De är ju inte helt symmetriska. Men det är klart att man inte vet innan man provat.

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Snusarn »

Pendulum skrev:
snusarn skrev:När du bytade fjädrar märkte du upp exakt som fjäderbenen va på tornet i motorrummet ?
Har du vid återmonering ev vridit ett av fjäderbena ett halvvarv fel ? (menar topplagringen)
Jag förstår vad du menar och funderade lite på detdär. Men GÅR det överhuvudtaget att montera den ett halvt varv fel? De är ju inte helt symmetriska. Men det är klart att man inte vet innan man provat.
Du lär märka om den e fel om du gör en hjulinställning, och jag tror faktiskt att d går att sätta ett halvvarv fel.
om jag inte e helt ute å cyklar så ska väl benen va mer upp mot rutan , mer uppåt än centrerade iaf.
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av taz »

Topplagringen går att montera 180 grader fel.... *vissla lite*.....
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Pendulum
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
Kör: Volvo 940 Turbo -97
Ort: Göteborg

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Pendulum »

Jaha, då får jag väl "Göra om och göra rätt". ;) Får bara kika på någon annan 740/940 så jag vet vilket håll de SKA sitta åt. :P

Tack ska ni ha!

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Snusarn »

så här såg d ut på min 940 jag hadde

Bild
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av taz »

snusarn skrev:så här såg d ut på min 940 jag hadde

[ http://i248.photobucket.com/albums/gg190/snusarn67/940gl/200910161083Medium.jpg ]
Ser bra ut... :)
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Pendulum
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
Kör: Volvo 940 Turbo -97
Ort: Göteborg

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Pendulum »

Sådär ser mitt vänstra torn ut (i färdriktningen) och det är där bilen är lägre. Högersidan av bilen är ungefär originalhög för tillfället så det är ju mest logiskt att det skulle vara höger som sitter fel med så det stämmer ju isåfall.

Springer ut i garaget och ser om det löser sig nu. :)

Användarvisningsbild
Pendulum
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
Kör: Volvo 940 Turbo -97
Ort: Göteborg

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Pendulum »

Tjena, nu har jag haft nere fjäderbenet igen. Det gick att snurra fjäderbenslagringen 180 grader men som jag misstänkte så hamnade den helt åt helvete så det var bättre innan. Upptäckte däremot en annan sak. Brevid den främre gängtappen sitter ett hål till. Tappen satt med en typ av splines så den gick bra att knacka ur och banka i det andra hålet och det nu sitter fjäderbenet likadant som på andra sidan! Bilen sänktes något efter detta men det skiljer fortfarande 1cm i höjd fram. 37cm från skärmkant till nav på höger och 36 cm på vänster så får fortsätta leta.

Bild på fjäderbenet när jag flyttat över tappen till det "riktiga" stället. Hålet som sitter precis brevid är där den satt innan.
Bild

Hur kan detta komma sig? :p

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av dannej »

Det är förmodligen någon som gjort en hjulställning, och eftersom det inte är justerbar camber eller caster på 940 så brukar man göra så för att ändra vinklarna.

Hur det sen kan skilja på sidorna kan man bara spekulera i, men förmodligen så är bilen "krokig" vilket inte alls är ovanligt på gamla bilar

In The White
Moderator
Inlägg: 20268
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av In The White »

dannej skrev:Det är förmodligen någon som gjort en hjulställning, och eftersom det inte är justerbar camber eller caster på 940 så brukar man göra så för att ändra vinklarna.

Hur det sen kan skilja på sidorna kan man bara spekulera i, men förmodligen så är bilen "krokig" vilket inte alls är ovanligt på gamla bilar
Menar du att bilarna är snea från fabrik, eller dom har blivit det med åren?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av JE Jr »

Jag har för mig det kom nya fjäderben 97 som ska ha lite annorlunda placering på fjädertallriken för att få bilen något lägre fram. Kanske någon monterat ett äldre fjäderben på ena sidan?

Cadillac123
Övningskörning
Inlägg: 135
Blev medlem: 26 aug 2010, 15:33
Kör: Volvo 740 GRAND LUX

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Cadillac123 »

In The White skrev:
dannej skrev:Det är förmodligen någon som gjort en hjulställning, och eftersom det inte är justerbar camber eller caster på 940 så brukar man göra så för att ändra vinklarna.

Hur det sen kan skilja på sidorna kan man bara spekulera i, men förmodligen så är bilen "krokig" vilket inte alls är ovanligt på gamla bilar
Menar du att bilarna är snea från fabrik, eller dom har blivit det med åren?
På ~20år har nog bilen fått smaka en och annan trottoarkant vid ev. parkeringar och liknande. Höger sidan brukar man märka sånt på när man gör hjulinställningar.
Grand lux, rondellernas okrönte kung

Användarvisningsbild
Pendulum
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
Kör: Volvo 940 Turbo -97
Ort: Göteborg

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Pendulum »

dannej skrev:Det är förmodligen någon som gjort en hjulställning, och eftersom det inte är justerbar camber eller caster på 940 så brukar man göra så för att ändra vinklarna.

Hur det sen kan skilja på sidorna kan man bara spekulera i, men förmodligen så är bilen "krokig" vilket inte alls är ovanligt på gamla bilar
Låter inte helt orimligt det du sa om hjulinställning. Hoppas inte den är "krokig" eller skev på annat sätt.

Användarvisningsbild
Pendulum
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
Kör: Volvo 940 Turbo -97
Ort: Göteborg

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Pendulum »

JE Jr skrev:Jag har för mig det kom nya fjäderben 97 som ska ha lite annorlunda placering på fjädertallriken för att få bilen något lägre fram. Kanske någon monterat ett äldre fjäderben på ena sidan?
Detta låter ju intressant. Vet du om det finns något sätt att se skillnad på benen? För isåfall är det ju enkelt att svänga förbi en skrot snart och ordna saken. För tillfället kör jag runt med bilen som den är. Ca 1 cm skillnad mellan vänster och höger fram.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Hesselgren »

Pendulum skrev:
JE Jr skrev:Jag har för mig det kom nya fjäderben 97 som ska ha lite annorlunda placering på fjädertallriken för att få bilen något lägre fram. Kanske någon monterat ett äldre fjäderben på ena sidan?
Detta låter ju intressant. Vet du om det finns något sätt att se skillnad på benen? För isåfall är det ju enkelt att svänga förbi en skrot snart och ordna saken. För tillfället kör jag runt med bilen som den är. Ca 1 cm skillnad mellan vänster och höger fram.
det kan mycke väl ligga något i det där. isåfall borde det vara så att toppen på dämpapren hamnar längre bak mot torpedväggen. jag monterade nämligen 97ans tallrikar på min 85a. och då hade jag stora problem att få i dom i fjäderbenstornen. den uppstickande delen med gummibussning tog nämligen i kanten när den skulle upp.. det slutade med att jag vek upp kanten lite i tornet så den gick i..

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av Kim J »

samtliga av mina 7/900 bilar jag haft så har höjden alltid diffat någon centimeter på antingen det ena eller andra sättet,
detta oavsett riktig sänkningssats eller om fjädrarna varit kapade...

Det är nog bara leva med det :wink: .

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20268
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97

Inlägg av In The White »

Tanken som rymmer 75 liter sitter i vänster sida av bilen, väger till en del.
Alla mina tre bilar (en 745 och två 945) är lägre i vänstersidan. Kanske därför dom ändrade till sadeltank på 960?

Skriv svar