Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
- Pendulum
- Färsk användare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
- Kör: Volvo 940 Turbo -97
- Ort: Göteborg
Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Hej!
Har en 940 -97 som jag haft i 2-3 månader nu. Vid köp noterade jag att den måste vara sänkt på något sätt, förmodligen kapade fjädrar. När jag kom hem och undersökte saken närmare upptäckte jag dock att bilen inte var sänkt utan att den sackade såpass mycket pga att originalfjädrarna var helt slut.
Beställde en 40/40 sats från VPARTS. Står Kilen Sport Springs på paketet. Monterade dessa runtom i förra veckan och noterade att bilen är 1-2 centimeter lägre vänster fram. Syns även på bilen om man kollar framifrån. Jag märkte inte av att den var sne innan sänkning, isåfall inte mycket för då hade jag märkt det. Stötdämparna verkar hyfsade, bilen känns iallafall helt okej när man kör nu. Går att trycka ihop dem för hand och även att få ut dem för hand, men då är det trögt. En annan sak jag noterat är att fjäderbenen har olika lägen uppe i fjäderbenstornen. Finns ett par millimeters justermån i bilens färdriktning där men det vänstra benet är i mitten av tornet och det högra är uppe i högra hörnet om ni förstår vad jag menar. Kan inte förstå hur detta kan komma sig eftersom det inte finns någon justermån där!
Har haft nere fjäderbenen och kollat så att gummin etc sitter där de ska och de gör de. De är inte i nyskick men bör funka bra. Begriper mig inte på detta så jag är mycket tacksam för hjälp.
Mvh Christian
Har en 940 -97 som jag haft i 2-3 månader nu. Vid köp noterade jag att den måste vara sänkt på något sätt, förmodligen kapade fjädrar. När jag kom hem och undersökte saken närmare upptäckte jag dock att bilen inte var sänkt utan att den sackade såpass mycket pga att originalfjädrarna var helt slut.
Beställde en 40/40 sats från VPARTS. Står Kilen Sport Springs på paketet. Monterade dessa runtom i förra veckan och noterade att bilen är 1-2 centimeter lägre vänster fram. Syns även på bilen om man kollar framifrån. Jag märkte inte av att den var sne innan sänkning, isåfall inte mycket för då hade jag märkt det. Stötdämparna verkar hyfsade, bilen känns iallafall helt okej när man kör nu. Går att trycka ihop dem för hand och även att få ut dem för hand, men då är det trögt. En annan sak jag noterat är att fjäderbenen har olika lägen uppe i fjäderbenstornen. Finns ett par millimeters justermån i bilens färdriktning där men det vänstra benet är i mitten av tornet och det högra är uppe i högra hörnet om ni förstår vad jag menar. Kan inte förstå hur detta kan komma sig eftersom det inte finns någon justermån där!
Har haft nere fjäderbenen och kollat så att gummin etc sitter där de ska och de gör de. De är inte i nyskick men bör funka bra. Begriper mig inte på detta så jag är mycket tacksam för hjälp.
Mvh Christian
- Snusarn
- Expert
- Inlägg: 8508
- Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
- Kör: säkert..
- Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
När du bytade fjädrar märkte du upp exakt som fjäderbenen va på tornet i motorrummet ?
Har du vid återmonering ev vridit ett av fjäderbena ett halvvarv fel ? (menar topplagringen)
Har du vid återmonering ev vridit ett av fjäderbena ett halvvarv fel ? (menar topplagringen)
Jobbar på volvo.. dock bussar ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Pendulum
- Färsk användare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
- Kör: Volvo 940 Turbo -97
- Ort: Göteborg
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Jag förstår vad du menar och funderade lite på detdär. Men GÅR det överhuvudtaget att montera den ett halvt varv fel? De är ju inte helt symmetriska. Men det är klart att man inte vet innan man provat.snusarn skrev:När du bytade fjädrar märkte du upp exakt som fjäderbenen va på tornet i motorrummet ?
Har du vid återmonering ev vridit ett av fjäderbena ett halvvarv fel ? (menar topplagringen)
- Snusarn
- Expert
- Inlägg: 8508
- Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
- Kör: säkert..
- Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Du lär märka om den e fel om du gör en hjulinställning, och jag tror faktiskt att d går att sätta ett halvvarv fel.Pendulum skrev:Jag förstår vad du menar och funderade lite på detdär. Men GÅR det överhuvudtaget att montera den ett halvt varv fel? De är ju inte helt symmetriska. Men det är klart att man inte vet innan man provat.snusarn skrev:När du bytade fjädrar märkte du upp exakt som fjäderbenen va på tornet i motorrummet ?
Har du vid återmonering ev vridit ett av fjäderbena ett halvvarv fel ? (menar topplagringen)
om jag inte e helt ute å cyklar så ska väl benen va mer upp mot rutan , mer uppåt än centrerade iaf.
Jobbar på volvo.. dock bussar ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Topplagringen går att montera 180 grader fel.... *vissla lite*.....
![Bild](http://www.taznet.se/bilder/signatur.jpg)
Only YOU can prevent forest fires.
- Pendulum
- Färsk användare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
- Kör: Volvo 940 Turbo -97
- Ort: Göteborg
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Jaha, då får jag väl "Göra om och göra rätt".
Får bara kika på någon annan 740/940 så jag vet vilket håll de SKA sitta åt. ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Tack ska ni ha!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Tack ska ni ha!
- Snusarn
- Expert
- Inlägg: 8508
- Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
- Kör: säkert..
- Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
så här såg d ut på min 940 jag hadde
![Bild](http://i248.photobucket.com/albums/gg190/snusarn67/940gl/200910161083Medium.jpg)
![Bild](http://i248.photobucket.com/albums/gg190/snusarn67/940gl/200910161083Medium.jpg)
Jobbar på volvo.. dock bussar ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Ser bra ut...snusarn skrev:så här såg d ut på min 940 jag hadde
[ http://i248.photobucket.com/albums/gg190/snusarn67/940gl/200910161083Medium.jpg ]
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Bild](http://www.taznet.se/bilder/signatur.jpg)
Only YOU can prevent forest fires.
- Pendulum
- Färsk användare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
- Kör: Volvo 940 Turbo -97
- Ort: Göteborg
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Sådär ser mitt vänstra torn ut (i färdriktningen) och det är där bilen är lägre. Högersidan av bilen är ungefär originalhög för tillfället så det är ju mest logiskt att det skulle vara höger som sitter fel med så det stämmer ju isåfall.
Springer ut i garaget och ser om det löser sig nu.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Springer ut i garaget och ser om det löser sig nu.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Pendulum
- Färsk användare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
- Kör: Volvo 940 Turbo -97
- Ort: Göteborg
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Tjena, nu har jag haft nere fjäderbenet igen. Det gick att snurra fjäderbenslagringen 180 grader men som jag misstänkte så hamnade den helt åt helvete så det var bättre innan. Upptäckte däremot en annan sak. Brevid den främre gängtappen sitter ett hål till. Tappen satt med en typ av splines så den gick bra att knacka ur och banka i det andra hålet och det nu sitter fjäderbenet likadant som på andra sidan! Bilen sänktes något efter detta men det skiljer fortfarande 1cm i höjd fram. 37cm från skärmkant till nav på höger och 36 cm på vänster så får fortsätta leta.
Bild på fjäderbenet när jag flyttat över tappen till det "riktiga" stället. Hålet som sitter precis brevid är där den satt innan.
![Bild](http://img836.imageshack.us/img836/294/dsc00169xc.jpg)
Hur kan detta komma sig? :p
Bild på fjäderbenet när jag flyttat över tappen till det "riktiga" stället. Hålet som sitter precis brevid är där den satt innan.
![Bild](http://img836.imageshack.us/img836/294/dsc00169xc.jpg)
Hur kan detta komma sig? :p
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Det är förmodligen någon som gjort en hjulställning, och eftersom det inte är justerbar camber eller caster på 940 så brukar man göra så för att ändra vinklarna.
Hur det sen kan skilja på sidorna kan man bara spekulera i, men förmodligen så är bilen "krokig" vilket inte alls är ovanligt på gamla bilar
Hur det sen kan skilja på sidorna kan man bara spekulera i, men förmodligen så är bilen "krokig" vilket inte alls är ovanligt på gamla bilar
-
- Moderator
- Inlägg: 20268
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Menar du att bilarna är snea från fabrik, eller dom har blivit det med åren?dannej skrev:Det är förmodligen någon som gjort en hjulställning, och eftersom det inte är justerbar camber eller caster på 940 så brukar man göra så för att ändra vinklarna.
Hur det sen kan skilja på sidorna kan man bara spekulera i, men förmodligen så är bilen "krokig" vilket inte alls är ovanligt på gamla bilar
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Jag har för mig det kom nya fjäderben 97 som ska ha lite annorlunda placering på fjädertallriken för att få bilen något lägre fram. Kanske någon monterat ett äldre fjäderben på ena sidan?
-
- Övningskörning
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 26 aug 2010, 15:33
- Kör: Volvo 740 GRAND LUX
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
På ~20år har nog bilen fått smaka en och annan trottoarkant vid ev. parkeringar och liknande. Höger sidan brukar man märka sånt på när man gör hjulinställningar.In The White skrev:Menar du att bilarna är snea från fabrik, eller dom har blivit det med åren?dannej skrev:Det är förmodligen någon som gjort en hjulställning, och eftersom det inte är justerbar camber eller caster på 940 så brukar man göra så för att ändra vinklarna.
Hur det sen kan skilja på sidorna kan man bara spekulera i, men förmodligen så är bilen "krokig" vilket inte alls är ovanligt på gamla bilar
Grand lux, rondellernas okrönte kung
- Pendulum
- Färsk användare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
- Kör: Volvo 940 Turbo -97
- Ort: Göteborg
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Låter inte helt orimligt det du sa om hjulinställning. Hoppas inte den är "krokig" eller skev på annat sätt.dannej skrev:Det är förmodligen någon som gjort en hjulställning, och eftersom det inte är justerbar camber eller caster på 940 så brukar man göra så för att ändra vinklarna.
Hur det sen kan skilja på sidorna kan man bara spekulera i, men förmodligen så är bilen "krokig" vilket inte alls är ovanligt på gamla bilar
- Pendulum
- Färsk användare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 04 dec 2011, 15:44
- Kör: Volvo 940 Turbo -97
- Ort: Göteborg
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Detta låter ju intressant. Vet du om det finns något sätt att se skillnad på benen? För isåfall är det ju enkelt att svänga förbi en skrot snart och ordna saken. För tillfället kör jag runt med bilen som den är. Ca 1 cm skillnad mellan vänster och höger fram.JE Jr skrev:Jag har för mig det kom nya fjäderben 97 som ska ha lite annorlunda placering på fjädertallriken för att få bilen något lägre fram. Kanske någon monterat ett äldre fjäderben på ena sidan?
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
det kan mycke väl ligga något i det där. isåfall borde det vara så att toppen på dämpapren hamnar längre bak mot torpedväggen. jag monterade nämligen 97ans tallrikar på min 85a. och då hade jag stora problem att få i dom i fjäderbenstornen. den uppstickande delen med gummibussning tog nämligen i kanten när den skulle upp.. det slutade med att jag vek upp kanten lite i tornet så den gick i..Pendulum skrev:Detta låter ju intressant. Vet du om det finns något sätt att se skillnad på benen? För isåfall är det ju enkelt att svänga förbi en skrot snart och ordna saken. För tillfället kör jag runt med bilen som den är. Ca 1 cm skillnad mellan vänster och höger fram.JE Jr skrev:Jag har för mig det kom nya fjäderben 97 som ska ha lite annorlunda placering på fjädertallriken för att få bilen något lägre fram. Kanske någon monterat ett äldre fjäderben på ena sidan?
- Kim J
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
- Kör: 264 Turbo -77
- Ort: Göteborg!
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
På samtliga av mina 7/900 bilar jag haft så har höjden alltid diffat någon centimeter på antingen det ena eller andra sättet,
detta oavsett riktig sänkningssats eller om fjädrarna varit kapade...
Det är nog bara leva med det
.
Med vänliga hälsningar Kim
detta oavsett riktig sänkningssats eller om fjädrarna varit kapade...
Det är nog bara leva med det
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Med vänliga hälsningar Kim
![Bild](http://forumbilder.se/images/cd2011110148P0551.jpg)
-
- Moderator
- Inlägg: 20268
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Bilen är sne fram efter sänkning, Volvo 940 Turbo -97
Tanken som rymmer 75 liter sitter i vänster sida av bilen, väger till en del.
Alla mina tre bilar (en 745 och två 945) är lägre i vänstersidan. Kanske därför dom ändrade till sadeltank på 960?
Alla mina tre bilar (en 745 och två 945) är lägre i vänstersidan. Kanske därför dom ändrade till sadeltank på 960?