740 bakaxel -85:a med 12-trigger vilka axlar kom med 48:a?

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

740 bakaxel -85:a med 12-trigger vilka axlar kom med 48:a?

Inlägg av load3d »

Söker en ny axel åt 740in men vilka axlar började dom ha andra triggerhjul på i bakaxeln för hastighetssignal? jag har ju den äldre med 12 öppningar.

Är det så att alla med lh2.4 har 48? eller beror det på om bilen har abs eller ej? Om jag nu köper en med 48 öppningar ska det gå att skifta triggerhjulet utan att måsta chimsa om något eller skiljer det mycket på uppbyggnaden?

Och visst är det 1031:er som sitter i 740 ?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: 740 bakaxel -85:a med 12-trigger vilka axlar kom med 48:

Inlägg av ThaSaint »

1031 blev standard först efter 88 om jag inte minns fel, innan kan det lika väl vara 1030, om det inte är turbo.
Gamla ABS-axlarna har 96 triggers per varv, nyare 48, som på 940 t.ex.
940 och endel nyare har alukåpa på bakaxeln, de äldre har plåt ochdå kan man behöva schimsa givaren mot kransen så den får ren signal.
Tror det står i bakaxel-FAQ om detta

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: 740 bakaxel -85:a med 12-trigger vilka axlar kom med 48:

Inlägg av dannej »

1030 och 1031 har inte med saken att göra.
nya hastighetsgivaren kom -88 och man sen skillnad enkelt, den gamla har tunn plåt kåpa, och den nya har en tjock (ca 10mm) alu kåpa

kransen går förövrigt att flytta över och det är inte hemska mycket jobb, sen använder man bara rätt kåpa så funkar det.

load3d
Övningskörning
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 nov 2010, 16:21

Re: 740 bakaxel -85:a med 12-trigger vilka axlar kom med 48:

Inlägg av load3d »

tack för svaren!

Skriv svar