Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
Hedlund
Uppkörning
Inlägg: 685
Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
Kör: 3st 740, 1st V70nR
Ort: Värmland
Kontakt:

Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av Hedlund »

Hej.

Börjar fundera på nästa upgradering.. Bromsar!

Kör nu nya original skivor och ok med Carbotech belägg. Men kommer aldrig palla hårdkörning med r-däck och min effekt.

Fram finns färdiga kit att köpa och mycket enklare att knåpa ihop. Sellholm bellhouse med valfria skivor, wilwood ok m.m så kommer man undan "ganska" billigt.


Bromsbalansen med häftigare bromsar fram och original bak kommer ju inte fungera bra så kommer ju behöva upgradera bak med.

Bak är det ju dock jävligare om man vill behålla handbromsen för besiktningens skull? Kör hydraulisk handbroms men den är inte godkänd att endast ha för bes.. Finns det någon större skiva från typ 960, eller v70 som passar och har samma sorts invändiga handbroms?
Projekt:
740 Turbo -90 [Nördig originalbil]
740 Turbo -88 [Avstannat pga brandskada..]

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av Hesselgren »

kolla annars runt bland andra bilmodeller efter bakre ok med separat mekaniskt påverkad handbroms. sett såna på biltema vet jag.. inte vilken bilmodell dom hör till dock..




en annan dum idé jag har är att man kan sätta dubbla ok, bak.. eller orginal främre ok, där bak.. dock lär man ju behöva kylning som heter duga då..

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av ThaSaint »

Gamla s/V70 har typ samma belägg så tror storleken är samma på dom.
går ju få bättre och TÅLIGARE nyp med att bara ha bättre klossar och uppgradera skivorna med slitzat elelr hålborrat.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av JE Jr »

Har läst om nåt sånt där hyffsat nyligen. Tror det var på tpc... Har för mig man gjorde så att man använde 850 bakskivor och dessa backarna påsvetsade på originalbackarna.

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av JE Jr »

hittade tråden:

http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 3&start=50" onclick="window.open(this.href);return false;

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av dannej »

Går det verkligen att köra skiten ur bakbromsarna? Alltså få dom överhettade.

Jag tror isåfall problemet är bromskraften, alltså fördelningen mellan fram och bak är problemet när man uppgraderar bara frambromsarna.

Jag skulle nog först prova koppla om bromsarna så det är samma tryck fram och bak, och sen reglera bakbromsarna med en ventil inne i bilen.

Jag menar själva bromskraften på bakbromsarna är minimal, det märker man ju när man burnar, och även när man backar och bromsar hårt, framhjulen låser upp och hur hårt man än bromsar så käns det som att bakbromsarna knappt tar.

-MS-V-
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jan 2009, 19:00

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av -MS-V- »

Nån som vet om det är som Dannej säger?

Eller är det lönt och uppgradera bak?

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 537
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av Moto-XXX »

Lyfter denna tråd lite med en följdfråga...
Jag är inne på Dannes teori att det är för lite bromskraft bak, skivorna är ju 281mm bak mot 280mm fram om jag inte minns fel.

Finns det nåt sätt att öka bromskraften bak på ett permanent sätt på en 945? Det är min vardagsbil det gäller så manuell reglering via ventil inne i bilen känns inte aktuellt.

Edit:
I tråden nedan skriver JE att äldre bilar inte ens hade nån reduceringsventil till bakbromsarna. Då borde man ju kunna koppla förbi den helt enkelt?
Jag planerar dessutom att byta till 302mm bromsar fram så det borde ju kunna bli en lagom balans med oreducerad kraft till bakbromsarna...?
http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... 12&t=64392" onclick="window.open(this.href);return false;

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av JE Jr »

Det finns olika storlekar på kolvarna till oken bak. 40mm är det största. Antar att du har några mindre nu?

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 537
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av Moto-XXX »

JE Jr skrev:Det finns olika storlekar på kolvarna till oken bak. 40mm är det största. Antar att du har några mindre nu?
Om du syftar på mig så har jag ingen aning om vad jag har just nu, original 945 -98 bromsar.
Gör kolvstorleken verkligen någon märkbar skillnad?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av JE Jr »

Mellan 36 och 40 är det klart märkbar skillnad. Det är den lättaste "uppgraderingen" du kan göra för bakbromsarna. Vill du göra mer blir det genast mycket krångligare, men åandra sidan kanske det är större förändring du är ute efter?.

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 537
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av Moto-XXX »

Jag är inte ute efter att göra några större förändringar utan snarare tvärtom, jag tycker bara att det verkar som bakbromsarna knappt jobbar trots att de är i perfekt skick.
Jag får kolla vilken kolvstorlek jag har vid läge, 40mm är att föredra antar jag...?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel

Inlägg av JE Jr »

Men helst inte om du har standard fram ,det kan nog bli lite för mycket bakbroms då.

Skriv svar