Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
- Hedlund
- Uppkörning
- Inlägg: 685
- Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
- Kör: 3st 740, 1st V70nR
- Ort: Värmland
- Kontakt:
Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
Hej.
Börjar fundera på nästa upgradering.. Bromsar!
Kör nu nya original skivor och ok med Carbotech belägg. Men kommer aldrig palla hårdkörning med r-däck och min effekt.
Fram finns färdiga kit att köpa och mycket enklare att knåpa ihop. Sellholm bellhouse med valfria skivor, wilwood ok m.m så kommer man undan "ganska" billigt.
Bromsbalansen med häftigare bromsar fram och original bak kommer ju inte fungera bra så kommer ju behöva upgradera bak med.
Bak är det ju dock jävligare om man vill behålla handbromsen för besiktningens skull? Kör hydraulisk handbroms men den är inte godkänd att endast ha för bes.. Finns det någon större skiva från typ 960, eller v70 som passar och har samma sorts invändiga handbroms?
Börjar fundera på nästa upgradering.. Bromsar!
Kör nu nya original skivor och ok med Carbotech belägg. Men kommer aldrig palla hårdkörning med r-däck och min effekt.
Fram finns färdiga kit att köpa och mycket enklare att knåpa ihop. Sellholm bellhouse med valfria skivor, wilwood ok m.m så kommer man undan "ganska" billigt.
Bromsbalansen med häftigare bromsar fram och original bak kommer ju inte fungera bra så kommer ju behöva upgradera bak med.
Bak är det ju dock jävligare om man vill behålla handbromsen för besiktningens skull? Kör hydraulisk handbroms men den är inte godkänd att endast ha för bes.. Finns det någon större skiva från typ 960, eller v70 som passar och har samma sorts invändiga handbroms?
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
kolla annars runt bland andra bilmodeller efter bakre ok med separat mekaniskt påverkad handbroms. sett såna på biltema vet jag.. inte vilken bilmodell dom hör till dock..
en annan dum idé jag har är att man kan sätta dubbla ok, bak.. eller orginal främre ok, där bak.. dock lär man ju behöva kylning som heter duga då..
en annan dum idé jag har är att man kan sätta dubbla ok, bak.. eller orginal främre ok, där bak.. dock lär man ju behöva kylning som heter duga då..
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
Gamla s/V70 har typ samma belägg så tror storleken är samma på dom.
går ju få bättre och TÅLIGARE nyp med att bara ha bättre klossar och uppgradera skivorna med slitzat elelr hålborrat.
//Erik
går ju få bättre och TÅLIGARE nyp med att bara ha bättre klossar och uppgradera skivorna med slitzat elelr hålborrat.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
Har läst om nåt sånt där hyffsat nyligen. Tror det var på tpc... Har för mig man gjorde så att man använde 850 bakskivor och dessa backarna påsvetsade på originalbackarna.
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
hittade tråden:
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 3&start=50" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 3&start=50" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
Går det verkligen att köra skiten ur bakbromsarna? Alltså få dom överhettade.
Jag tror isåfall problemet är bromskraften, alltså fördelningen mellan fram och bak är problemet när man uppgraderar bara frambromsarna.
Jag skulle nog först prova koppla om bromsarna så det är samma tryck fram och bak, och sen reglera bakbromsarna med en ventil inne i bilen.
Jag menar själva bromskraften på bakbromsarna är minimal, det märker man ju när man burnar, och även när man backar och bromsar hårt, framhjulen låser upp och hur hårt man än bromsar så käns det som att bakbromsarna knappt tar.
Jag tror isåfall problemet är bromskraften, alltså fördelningen mellan fram och bak är problemet när man uppgraderar bara frambromsarna.
Jag skulle nog först prova koppla om bromsarna så det är samma tryck fram och bak, och sen reglera bakbromsarna med en ventil inne i bilen.
Jag menar själva bromskraften på bakbromsarna är minimal, det märker man ju när man burnar, och även när man backar och bromsar hårt, framhjulen låser upp och hur hårt man än bromsar så käns det som att bakbromsarna knappt tar.
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
Nån som vet om det är som Dannej säger?
Eller är det lönt och uppgradera bak?
Eller är det lönt och uppgradera bak?
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
Lyfter denna tråd lite med en följdfråga...
Jag är inne på Dannes teori att det är för lite bromskraft bak, skivorna är ju 281mm bak mot 280mm fram om jag inte minns fel.
Finns det nåt sätt att öka bromskraften bak på ett permanent sätt på en 945? Det är min vardagsbil det gäller så manuell reglering via ventil inne i bilen känns inte aktuellt.
Edit:
I tråden nedan skriver JE att äldre bilar inte ens hade nån reduceringsventil till bakbromsarna. Då borde man ju kunna koppla förbi den helt enkelt?
Jag planerar dessutom att byta till 302mm bromsar fram så det borde ju kunna bli en lagom balans med oreducerad kraft till bakbromsarna...?
http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... 12&t=64392" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inne på Dannes teori att det är för lite bromskraft bak, skivorna är ju 281mm bak mot 280mm fram om jag inte minns fel.
Finns det nåt sätt att öka bromskraften bak på ett permanent sätt på en 945? Det är min vardagsbil det gäller så manuell reglering via ventil inne i bilen känns inte aktuellt.
Edit:
I tråden nedan skriver JE att äldre bilar inte ens hade nån reduceringsventil till bakbromsarna. Då borde man ju kunna koppla förbi den helt enkelt?
Jag planerar dessutom att byta till 302mm bromsar fram så det borde ju kunna bli en lagom balans med oreducerad kraft till bakbromsarna...?
http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... 12&t=64392" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
Det finns olika storlekar på kolvarna till oken bak. 40mm är det största. Antar att du har några mindre nu?
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
Om du syftar på mig så har jag ingen aning om vad jag har just nu, original 945 -98 bromsar.JE Jr skrev:Det finns olika storlekar på kolvarna till oken bak. 40mm är det största. Antar att du har några mindre nu?
Gör kolvstorleken verkligen någon märkbar skillnad?
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
Mellan 36 och 40 är det klart märkbar skillnad. Det är den lättaste "uppgraderingen" du kan göra för bakbromsarna. Vill du göra mer blir det genast mycket krångligare, men åandra sidan kanske det är större förändring du är ute efter?.
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
Jag är inte ute efter att göra några större förändringar utan snarare tvärtom, jag tycker bara att det verkar som bakbromsarna knappt jobbar trots att de är i perfekt skick.
Jag får kolla vilken kolvstorlek jag har vid läge, 40mm är att föredra antar jag...?
Jag får kolla vilken kolvstorlek jag har vid läge, 40mm är att föredra antar jag...?
Re: Större skivor bak med bibehållen handbroms 740/940 axel
Men helst inte om du har standard fram ,det kan nog bli lite för mycket bakbroms då.