Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av John »

Styrstångsutväxling 2:1
http://www.flatoutperformance.se/shop/i ... uctId=3487" onclick="window.open(this.href);return false;

googlade fram den så vet inte mycket mer, men en det är väl den funktionen Taz är ute efter i topic.

Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av Amders »

Brukar vara annons i Bilsportbörsen
Citat: Jag bygger om din servostyrväxel till kort. Bosses växellådsservice
Har ingen aning om pris och hemsida verkar saknas.
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av dannej »

Nu finns grejerna jag skrivit om, se: http://www.garaget.org/annonser/prylar/ ... kel_287766" onclick="window.open(this.href);return false;

V760
Uppkörning
Inlägg: 858
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:45
Ort: Hufvudstaden
Kontakt:

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av V760 »

740_ägare skrev:Så uniballs är godkänt av besiktingen?
Eller vad säger Sbp om bärarmkittet?
Bild

760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av dannej »

V760 skrev:
740_ägare skrev:Så uniballs är godkänt av besiktingen?
Eller vad säger Sbp om bärarmkittet?
När jag besiktigade så sa dom ingenting, sfro godkänner uniballs med dammskudd

In The White
Moderator
Inlägg: 20268
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av In The White »

dannej skrev:Nu finns grejerna jag skrivit om, se: http://www.garaget.org/annonser/prylar/ ... kel_287766" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser onekligen bra ut.
Vad är det för material i detaljerna? "Vanligt" 2172 eller?

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av dannej »

SS1412 konstruktionsstål.

duraluminium hade varit finast, men jag tror det blir alldeles för dyrt..

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av Hesselgren »

är du verkligen säker på att det skulle bli dyrare i alu? jag som jobbar med skärande bearbetning föredrar ju alla gånger alu därför att det går så många gånger fortare och enklare att bearbeta i.. och även om kilopriset kanske är lite högre så väger det endel mindre med. det + kortare maskintid borde bli billigare.

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av dannej »

Jo det är sant, dock är det svårt att veta hållbarheten med alu.

Att dom skulle knäckas av styrkraften är ingen risk, men det är mycket belastning på bultarna, jag drar dom med 120nm, och det blir ganska mycket brytkraft på bultarna och plattornas kanter, så det måste vara hårt så det inte kan tryckas ihop.

In The White
Moderator
Inlägg: 20268
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av In The White »

Ett material jag tror hade varit ypperligt för ändamålet är UDDEHOLM IMPAX® SUPREME.
Funkar givetvis säkert bra med materialet som används nu med.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av Hesselgren »

dannej skrev:Jo det är sant, dock är det svårt att veta hållbarheten med alu.

Att dom skulle knäckas av styrkraften är ingen risk, men det är mycket belastning på bultarna, jag drar dom med 120nm, och det blir ganska mycket brytkraft på bultarna och plattornas kanter, så det måste vara hårt så det inte kan tryckas ihop.
ja jag skulle inte heller göra dom i alu utan att testa ritningen i ett hållfasthetsprogram.. dom ser stadiga ut dom på bilden iaf!

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av dannej »

Hesselgren skrev:
dannej skrev:Jo det är sant, dock är det svårt att veta hållbarheten med alu.

Att dom skulle knäckas av styrkraften är ingen risk, men det är mycket belastning på bultarna, jag drar dom med 120nm, och det blir ganska mycket brytkraft på bultarna och plattornas kanter, så det måste vara hårt så det inte kan tryckas ihop.
ja jag skulle inte heller göra dom i alu utan att testa ritningen i ett hållfasthetsprogram.. dom ser stadiga ut dom på bilden iaf!
Något jag lärt mig är att hållfasthetsberäkningars fysiska regler inte gäller på bilar eller fordon, det är omöjligt att beräkna vilka krafter som upstår, förmodligen då krafterna inte är så stora däremot tillfälliga stötar och slag och vibrationer kan belasta grejerna med 10 gånger mer än vad man kan beräkna

Men jag förstår vad du menar, man hittar ju konstruktionens svagaste ställe...

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Styrväxel med annan utväxling till 7/900 ?

Inlägg av Hesselgren »

nä jag tror du tjänar på att hålla på stål å inte laborera mer på det.. var bara en fundering om det verkligen skulle vara dyrare som spann ut lite..

som sagt. kötta ner i ett potthål å knäcka nått i framvagnen är man ju inte så sugen på

Skriv svar