Polarn körde i ett stort hål i vägen! Vibrerar vid bromsning

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Polarn körde i ett stort hål i vägen! Vibrerar vid bromsning

Inlägg av Fogel »

För några veckor sedan var min polare på väg hem från jobbet mitt i natten i sin 745:a och får till sin förskräckelse se att någon skojare tagit loss ett brunnslock mitt i vägen! :o Som väl var hann han reagera så pass att han svängde undan och undvek träffa med hjulet mitt i hålet men tog lite på sidan så det blev ändå en hyfsad smäll.. Vi har inte kunnat se nått uppenbart och framvagnen verkar ju helt ok.. drar inte åt nåt håll eller så när man kör. Men bromsar man i hastigheter över 60-70 vibrerar det något så in i...

Nån som vart med om liknande grej och har nån bra idé om vart man ska kolla? Styrleder, bussningar..?

mvh jocke
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
eXtrinity
Uppkörning
Inlägg: 756
Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
Kör: Volvo 744
Ort: Karlstad/Skoghall

Re: Polarn körde i ett stort hål i vägen! Vibrerar vid broms

Inlägg av eXtrinity »

Bussningarna brukar klara sig men kolla spindel- och styrleder för dom brukar vara lite känsliga för att sopa i stora håligheter. Men prova lyfta och känn efter glapp. Om det viberar nåt så in i... så är det nog inte helt omöjligt att fälgen blivit lite skev.

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Polarn körde i ett stort hål i vägen! Vibrerar vid broms

Inlägg av Fogel »

eXtrinity skrev:Bussningarna brukar klara sig men kolla spindel- och styrleder för dom brukar vara lite känsliga för att sopa i stora håligheter. Men prova lyfta och känn efter glapp. Om det viberar nåt så in i... så är det nog inte helt omöjligt att fälgen blivit lite skev.
OK, ska kolla detta! Tackar så mkt.. Vore iofs himla osis om de är styr & spindelleder som gått då de var bytta 2 veckor innan :(
Men om fälgen blivit skev, borde de inte vibrera hela tiden? Nya skivor & ok på annars (ditsatt efter hål-incidenten) så det bör ju inte va nåt med bromsarna iaf..
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Re: Polarn körde i ett stort hål i vägen! Vibrerar vid broms

Inlägg av tommy34 »

vad har han för rims då?
Bild
744 gle b230e -88

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Polarn körde i ett stort hål i vägen! Vibrerar vid broms

Inlägg av Fogel »

tommy34 skrev:vad har han för rims då?
Några alu-fälgar som satt på farsans 245:a en gång i tiden..
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Skriv svar