Vad kör ni med för diff??

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
NordstromJ
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
Kör: 945 Turbo
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av NordstromJ »

Kör med original slungdiff i 945an nu, riktigt mycket roligare än att enhjula. Dock har jag inte prövat mycket "drifting" med den ännu, men helt klat roligare att börna med.

Hade svetsdiffat i gamla 740in ett tag, tills det rasade, dock berodde det på alldeles för dålig svetsning. Men det var kul så länge det höll, dock var detta vintertid.

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av dannej »

Morst skrev:Det här var i sanning en intressant tråd måste jag säga! Mycket intressant att läsa här!
Det skulle vara intressant med mer tankar och förklaringar om funktionen och "beteendet" hos en Torsendiff för den verkar vara ett bra alternativ om man har en motor med relativt moderat effekt, hyfsat mycket vridmoment, oftast kör "som folk" men vill ha en diff som är ganska användbar i daglig trafik, rätt hållbar och underhållsfri och förmedlar kraften till så många bakhjul som möjligt! :wink:

Är jag ute och snurrar eller kan man vänta sig detta av en Torsendiff av anständig kvalitet?
Då hade jag valt torsen, inga missljud eller oönskade egenskaper.

NordstromJ skrev:Kör med original slungdiff i 945an nu, riktigt mycket roligare än att enhjula. Dock har jag inte prövat mycket "drifting" med den ännu, men helt klat roligare att börna med.

Hade svetsdiffat i gamla 740in ett tag, tills det rasade, dock berodde det på alldeles för dålig svetsning. Men det var kul så länge det höll, dock var detta vintertid.
En svetsdiff är det kraftigaste man kan ha, håller det inte så har man gjort någonting fel, tillexempel svetsat fel, eller inte rengjort ordentligt samt bytt olja tätt efter svetsning, svetsar man med drivaxlarna på plats så går dom av välldigt snabbt efter.

Gör man som man ska så funkar svetsdiff kanon.

Fredrik Eriksson
Uppkörning
Inlägg: 344
Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
Kör: 945 LTT -97
Ort: Strömsund

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av Fredrik Eriksson »

dannej skrev:Detroit locker är i princip samma sak som aussie, med skillnaden att man byter hela diffen, inte bara dreven, alltså får man en kraftig konstruktion.

Att den beter sig konstigt på landsväg är ganska självklart eftersom den bara har 2 lägen, låst och öppen, ingen mjuk övergång. ligger man i en kurva och gasar lite så låser diffen upp, och då vill bilen gå rakt fram och man får styra lite mera, det blir egentligen samma sak som med svetsdiff, förutom att lockern växlar mellan låst och öppen beroende på hur man kör, därav att den blir orolig när man kör lugnt

En spole är samma sak som svetsdiff, helt låst, alltid, det är det enklaste som finns, i princip samma sak som bakaxeln på en gokart
Okey så en detroit e alltså samma som en aussie men i ett komplett diffhus. Kan du bekräfta om detroiten har samma beteende som aussin? Rycker och lever om så man höll på att bli knäpp? Men det kanske försvinner då det är ett komplett hus? Antar att det som jag upplevde var för att aussin glappade emot stora sprinten som sitter i original diff-huset!

Jag skulle inte vilja lägga ut pengar på något som betedde sig som aussie lockern för att sen tro att det skall gå att köra med det på gata. För jag vet inte hur många gånger jag höll på att riva håret av mig själv då jag körde med aussin.


Med spole antar jah att du menar en sådan som på bilden?
Bild
dannej skrev:
Morst skrev:Det här var i sanning en intressant tråd måste jag säga! Mycket intressant att läsa här!
Det skulle vara intressant med mer tankar och förklaringar om funktionen och "beteendet" hos en Torsendiff för den verkar vara ett bra alternativ om man har en motor med relativt moderat effekt, hyfsat mycket vridmoment, oftast kör "som folk" men vill ha en diff som är ganska användbar i daglig trafik, rätt hållbar och underhållsfri och förmedlar kraften till så många bakhjul som möjligt! :wink:

Är jag ute och snurrar eller kan man vänta sig detta av en Torsendiff av anständig kvalitet?
Då hade jag valt torsen, inga missljud eller oönskade egenskaper.
Håller med här, har aldrigt testat en torsen. Men jag skulle gissa på att den har det mest humana beteendet, och ändå låser bakhjulen då man vill busa lite. Som det skrivits om tidigare så kan den möjligtvis ha problem med att låsa om ett hjul har för klent fäste eller är i luften. Men.... vem kör så då? Och kör man så hårt/eller på bana så får man väl ta den smällen eller helt enkelt byta diff.

Kommer troligtvis testa en torsen den här sommaren eller nästa. Men tror det är den bästa lösningen om man ska "använda" bilen som en vanlig brukis också.
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av MASS »

dannej skrev:Jag har med hört att vissa rallyåkare har problem med torsen när dom kör hårt och får hjullyft, om diffen inte har något motstånd på ena hjulet så klarar den inte att låsa upp, och hjulet som är i luften spinner.
Vänta lite... Om vi pratar asfalt istället. Det är väl det som är grejen med torsen, typ på bana man kör i en sväng och kör på curbsen rödvita (se bild) ena framhjulet lyfter, och pågrund av stel bakaxel med eller utan krängningshämmare så lyfter ena bakhjulet (hjullyft) också lite men yttersta hjulet har god traction (grepp) och torsen överför mer kraft till det bakhjulet som har mest grepp vilket får till följd att du inte spinner med innerhjulet någonting när hjulet väl kommer i backen igen.

Bild

Det är så jag har fattat det, är det helt fel nu :? :o

ps. Om jag har fel, så förstår jag varför många kör utan k-hämmare bak, för att se till att ha så mycket traction de kan i alla situationer.
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Eriksson
Uppkörning
Inlägg: 344
Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
Kör: 945 LTT -97
Ort: Strömsund

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av Fredrik Eriksson »

MASS skrev:
Det är så jag har fattat det, är det helt fel nu :? :o

ps. Om jag har fel, så förstår jag varför många kör utan k-hämmare bak, för att se till att ha så mycket traction de kan i alla situationer.

Jadu jag har inte en aning iallafall. Då jag aldrig testat torsen :? Men det borde ju finnas någon annan som kört så pass mkt med torsen som vet om det är så att den har svårt att låsa när ett hjul är i luften/har dåligt grepp...
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av dannej »

MASS skrev:
dannej skrev:Jag har med hört att vissa rallyåkare har problem med torsen när dom kör hårt och får hjullyft, om diffen inte har något motstånd på ena hjulet så klarar den inte att låsa upp, och hjulet som är i luften spinner.
Vänta lite... Om vi pratar asfalt istället. Det är väl det som är grejen med torsen, typ på bana man kör i en sväng och kör på curbsen rödvita (se bild) ena framhjulet lyfter, och pågrund av stel bakaxel med eller utan krängningshämmare så lyfter ena bakhjulet (hjullyft) också lite men yttersta hjulet har god traction (grepp) och torsen överför mer kraft till det bakhjulet som har mest grepp vilket får till följd att du inte spinner med innerhjulet någonting när hjulet väl kommer i backen igen.

Bild

Det är så jag har fattat det, är det helt fel nu :? :o

ps. Om jag har fel, så förstår jag varför många kör utan k-hämmare bak, för att se till att ha så mycket traction de kan i alla situationer.

Rent praktiskt så skulle jag påstå att om man får hjullyft på ena bakhjulet så har man på tok för kraftig krängare bak i förhållande till fram.
Och för det andra så med en bakhjulsdriven bil som gör hjullyft i kurvorna kommer absolut att överstyra kraftigt och få sladd innan hjulen lättar från marken

Jag hade lagom krängare fram och bak på min bil, och där kom baken om jag bara knyckte till kraftigt i ratten, utan gaspådrag, och den gjorde absolut inte hjullyft.

kardanknuten
Övningskörning
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 jan 2010, 21:36
Kör: Utavbara helvete.
Ort: Gävle

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av kardanknuten »

svetsad 1031a på 240 epan :D det är inte bilen som är inne på sin 3 bakaxel utan bakaxeln som är inne på sin 3 bil [thum] :lol:
Opel Ascona B-80
Hesselgren skrev:jag vart sugen på vanlijglass

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av Morst »

Volvo_Real_Power skrev:
dannej skrev:Detroit locker är i princip samma sak som aussie, med skillnaden att man byter hela diffen, inte bara dreven, alltså får man en kraftig konstruktion.

Att den beter sig konstigt på landsväg är ganska självklart eftersom den bara har 2 lägen, låst och öppen, ingen mjuk övergång. ligger man i en kurva och gasar lite så låser diffen upp, och då vill bilen gå rakt fram och man får styra lite mera, det blir egentligen samma sak som med svetsdiff, förutom att lockern växlar mellan låst och öppen beroende på hur man kör, därav att den blir orolig när man kör lugnt

En spole är samma sak som svetsdiff, helt låst, alltid, det är det enklaste som finns, i princip samma sak som bakaxeln på en gokart
Okey så en detroit e alltså samma som en aussie men i ett komplett diffhus. Kan du bekräfta om detroiten har samma beteende som aussin? Rycker och lever om så man höll på att bli knäpp? Men det kanske försvinner då det är ett komplett hus? Antar att det som jag upplevde var för att aussin glappade emot stora sprinten som sitter i original diff-huset!

Jag skulle inte vilja lägga ut pengar på något som betedde sig som aussie lockern för att sen tro att det skall gå att köra med det på gata. För jag vet inte hur många gånger jag höll på att riva håret av mig själv då jag körde med aussin.


Med spole antar jah att du menar en sådan som på bilden?
Bild
dannej skrev:
Morst skrev:Det här var i sanning en intressant tråd måste jag säga! Mycket intressant att läsa här!
Det skulle vara intressant med mer tankar och förklaringar om funktionen och "beteendet" hos en Torsendiff för den verkar vara ett bra alternativ om man har en motor med relativt moderat effekt, hyfsat mycket vridmoment, oftast kör "som folk" men vill ha en diff som är ganska användbar i daglig trafik, rätt hållbar och underhållsfri och förmedlar kraften till så många bakhjul som möjligt! :wink:

Är jag ute och snurrar eller kan man vänta sig detta av en Torsendiff av anständig kvalitet?
Då hade jag valt torsen, inga missljud eller oönskade egenskaper.
Håller med här, har aldrigt testat en torsen. Men jag skulle gissa på att den har det mest humana beteendet, och ändå låser bakhjulen då man vill busa lite. Som det skrivits om tidigare så kan den möjligtvis ha problem med att låsa om ett hjul har för klent fäste eller är i luften. Men.... vem kör så då? Och kör man så hårt/eller på bana så får man väl ta den smällen eller helt enkelt byta diff.

Kommer troligtvis testa en torsen den här sommaren eller nästa. Men tror det är den bästa lösningen om man ska "använda" bilen som en vanlig brukis också.
Toppen, gubbar!
Det är precis som ni säger fråga om en bil som pga. vridet kräver en diff som är betydligt tåligare än originalet, ev. även värre drivaxlar också men främst själva diffen är viktigast att byta.
Dessutom kommer den att användas till lite allt möjligt från däckeldning nattetid till att bruksa med på dagarna.

Det blir ganska säkert en Torsen-diff om detta bygge blir av, nu är det bestämt! :wink:

Tusen tack för era synpunkter och åsikter!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Fredrik Eriksson
Uppkörning
Inlägg: 344
Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
Kör: 945 LTT -97
Ort: Strömsund

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Morst skrev:Toppen, gubbar!
Det är precis som ni säger fråga om en bil som pga. vridet kräver en diff som är betydligt tåligare än originalet, ev. även värre drivaxlar också men främst själva diffen är viktigast att byta.
Dessutom kommer den att användas till lite allt möjligt från däckeldning nattetid till att bruksa med på dagarna.

Det blir ganska säkert en Torsen-diff om detta bygge blir av, nu är det bestämt! :wink:

Tusen tack för era synpunkter och åsikter!

Hoppas du blir nöjd med valet :D



En annan sak jag är lite brydd på är att det verkar finnas lite olika varianter av torsen-diff??

Som typ den bakaxel.se säljer
Bild

Och sen en annan variant av torsen som man kan hitta på lite olika ställen
Bild


Sen verkar det ju även finnas den här:
Quaife ATB Diff
Bild

Någon som vet något om den här två sista.. tycker båda e lika torsen.
Senast redigerad av 1 Fredrik Eriksson, redigerad totalt 26 gånger.
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av MASS »

Volvo_Real_Power skrev:
En annan sak jag är lite brydd på är att det verkar finnas lite olika varianter av torsen-diff??

Som typ den bakaxel.se säljer
Bild

Och sen en annan variant av torsen som man kan hitta på lite olika ställen
Bild


Sen verkar det ju även finnas den här:
Quaife ATB Diff Bild

Någon som vet något om den här två sista.. tycker båda e lika torsen.
Quaife ATB (automatic torque biasing) diffar som fördelar mest kraft till det hjul som har BÄST fäste.
Jepp, skall vara precis som torsen. ex. 50/50 eller 80/20

Det intressanta är att Quaife är närmst dubbelt så dyr som Torsen ?

11 papp på LMR.

Någon som kör med Quaife ? Den klarar mer stryk ?
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Eriksson
Uppkörning
Inlägg: 344
Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
Kör: 945 LTT -97
Ort: Strömsund

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Hittade en annan sida också om torsen, men där med lite andra utföranden.

http://www.torsen.com/products/products.htm

Verkar finnas en torsen-djungel. Så jag undrar vart bakaxel.se har hittat den modell som dom säljer? Och hur den är i jämnförelse med dom alla andra varianterna som finns. Måste ju finnas någon nämnvärd skillnad på dom iallafall :)
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av Morst »

Mmm, jag tycker också det. Nu har jag inte letat så mycket efter bilder på just "bakaxels" diff men jag undrar lite över varför det inte står lite mer specifikationer att läsa om den, t.ex. tillverkare, material, hållfasthet, uppbyggnad eller några utlåtanden från kunder.

Quaife, Sellholm, Eaton, Dana, Currie m.fl. är ju stora kända tillverkare vars namn ofta står med stora tydliga bokstäver. Nu är det ju inte aktuellt för mig på många år än att inhandla någon diff men det bästa vore ju om någon kunde ringa till Jonas på bakaxeldelar och fråga honom vad det är för torsendiffar som de saluför. Något bör det ju vara som motiverar ett ungefär dubbelt så högt pris jämfört med L-M-R:s Quaife-diff.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av MASS »

Precis, dåligt att det inte står vilket vridmoment de klarar :(
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredrik Eriksson
Uppkörning
Inlägg: 344
Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
Kör: 945 LTT -97
Ort: Strömsund

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Morst skrev:Mmm, jag tycker också det. Nu har jag inte letat så mycket efter bilder på just "bakaxels" diff men jag undrar lite över varför det inte står lite mer specifikationer att läsa om den, t.ex. tillverkare, material, hållfasthet, uppbyggnad eller några utlåtanden från kunder.

Quaife, Sellholm, Eaton, Dana, Currie m.fl. är ju stora kända tillverkare vars namn ofta står med stora tydliga bokstäver. Nu är det ju inte aktuellt för mig på många år än att inhandla någon diff men det bästa vore ju om någon kunde ringa till Jonas på bakaxeldelar och fråga honom vad det är för torsendiffar som de saluför. Något bör det ju vara som motiverar ett ungefär dubbelt så högt pris jämfört med L-M-R:s Quaife-diff.

Jadu lite konstigt är det... Jag har iallafall lessna på att prata med jonas på bakaxel.. Tycker det känns som om att varje gång man pratar med han undahåller han något... Fattar igentligen inte varför jag känner så men har tappat intresset för att handla på bakaxel.se iallafall.


Men det kanske finns någon som vill ringa han eller varför inte skicka ett mail till honom???
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Vad kör ni med för diff??

Inlägg av Morst »

Sedan finns ju dessa herrar också: http://www.axleandparts.se" onclick="window.open(this.href);return false;
I produktlistan har de till Dana 30 ett par olika locker-diffar men de kan säkert ordna både lamelldiffar och torsendiffar om man frågar.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar