Är så fundersam på vad jag ska ha för diff i min 740... Lamell, torsen, eller svetsa den... Finns ju fler alternativ också..
Har testat med en aussie locker, men det var då f*n det sämsta jag någonsin testat... Bläää för den
Det e klart att svetsa den vore ju enklast men det är varken bekvämt, skönt eller något i komfort väg att åka med det.
Men när man väl ska gasa så vore det ju skönt om det drog på båda hjulen
Just nu..öppen diff på 240n
På min 940 så testade jag 3 varianter.
Öppen diff, inte speciellt kul.
Slungdiff, rättså kul, dock lite klen kunde jag tycka och låste inte alltid som man ville.
Torsen, helt underbar i alla lägen, låser precis som den ska och är förutsägbar.
Svetsat har jag också testat, det suger stenhårt om man ska kunna köra normalt med bilen.
Lockerdiff har jag inte haft möjlighet att testa ännu, men skulle vara kul att få den erfarenheten.
John skrev:Just nu..öppen diff på 240n
På min 940 så testade jag 3 varianter.
Öppen diff, inte speciellt kul.
Slungdiff, rättså kul, dock lite klen kunde jag tycka och låste inte alltid som man ville.
Torsen, helt underbar i alla lägen, låser precis som den ska och är förutsägbar.
Svetsat har jag också testat, det suger stenhårt om man ska kunna köra normalt med bilen.
Lockerdiff har jag inte haft möjlighet att testa ännu, men skulle vara kul att få den erfarenheten.
Kan hålla med dig om hur du beskriver, öppen, slung diff och svetsat. Torsen har jag ingen erfarenhet alls av... Vet att det finns olika varianter av den, finns någon som heter true-lock eller nått också. Skulle vara intressant att få höra lite mer av den.
Minns att jag läste på TPC i Mats Ivarssons projekt-tråd om 242an hans, att han hade testat någon typ av diff som var en av torsen konstruktion. Men det var något med den diffen som gjorde att den inte drog fullt ut på båda hjulen om man kom med lite kraft igenom en kurva/sväng.
John skrev:Just nu..öppen diff på 240n
På min 940 så testade jag 3 varianter.
Öppen diff, inte speciellt kul.
Slungdiff, rättså kul, dock lite klen kunde jag tycka och låste inte alltid som man ville.
Torsen, helt underbar i alla lägen, låser precis som den ska och är förutsägbar.
Svetsat har jag också testat, det suger stenhårt om man ska kunna köra normalt med bilen.
Lockerdiff har jag inte haft möjlighet att testa ännu, men skulle vara kul att få den erfarenheten.
Kan hålla med dig om hur du beskriver, öppen, slung diff och svetsat. Torsen har jag ingen erfarenhet alls av... Vet att det finns olika varianter av den, finns någon som heter true-lock eller nått också. Skulle vara intressant att få höra lite mer av den.
Minns att jag läste på TPC i Mats Ivarssons projekt-tråd om 242an hans, att han hade testat någon typ av diff som var en av torsen konstruktion. Men det var något med den diffen som gjorde att den inte drog fullt ut på båda hjulen om man kom med lite kraft igenom en kurva/sväng.
Någon som känner till/igen det???
Torsen fungerar på det sättet att den ger mest kraft till det hjulet som har mest fäste och kanske därför kan bete sig på nåt konstigt sätt.
Dock körde ju Ivarsson med dryga 600hk vad jag kan minnas, det kanske spelar in lite då?
Jag hade väl troligen runt 250hk i min 940, kände aldrig att jag saknade driv nångång.
John skrev:
Torsen fungerar på det sättet att den ger mest kraft till det hjulet som har mest fäste och kanske därför kan bete sig på nåt konstigt sätt.
Dock körde ju Ivarsson med dryga 600hk vad jag kan minnas, det kanske spelar in lite då?
Jag hade väl troligen runt 250hk i min 940, kände aldrig att jag saknade driv nångång.
Ja lite konstigt är det ju att den inte driver på båda hjulen, men det stämmer ju att ivarsson hade 600häst i sin bil också.
Vart köpte du din torsen diff då?
Abs kransen kan man få en ny påpressad så att det passar.
Hur jag gjorde med monteringen...ja, det är bara att plocka ur gamla och i med nya klumpen, skickade upp shims och fick lager påpressade.
Ring till bakaxel.se och hör lite med honom, han är trevlig och hjälpsam!
John skrev:Abs kransen kan man få en ny påpressad så att det passar.
Hur jag gjorde med monteringen...ja, det är bara att plocka ur gamla och i med nya klumpen, skickade upp shims och fick lager påpressade.
Ring till bakaxel.se och hör lite med honom, han är trevlig och hjälpsam!
Ja just, det var väl kransen ifrån 1041 axeln man kunde ta. Okey så du använde schimsen som satt på original-klumpen då alltså. Jo jag har pratat lite med jonas på bakaxel tidigare, just då jag köpte aussin och testade även det där momenstaget/stegen till 740/940. Men som sagt va, inge lyckat med aussin och inte med stegen heller.. Han är hjälpsam och trevlig men ibland får jag inte riktigt ihop allt som han säger :p
Men ställer frågan igen, var torsen diffen justerbar på något sätt???
John skrev:Missade sista frågan, nej inte ställbar alls.
Okey, tack för dina svar
Läste lite igår om torsen diffen, verkar vara som så att om man motorbromsar genom en kurva och innerhjulet tappar färstet och man gasar på så kan inte torsen diffen dra ihopsig och då blir det en hjuls-spinn... om jag förstod allt rätt.
Men om man däremot kom med gas igenom kurvan så att torsen diffen har dragit ihop sig så det ligger spänning på den så skall den driva på som vanligt. Handlade tydligen om att båda hjulen behöver fäste för att dreven ska kunna dra ihop sig.?
Kan det tänkas att det ligger något logiskt i det här???
Det är ju en rent mekanisk diff utan slitdelar, den drar ju inte ihop sig på samma sätt som en lamelldiff...det är ju kugghjulen i den som har funktion så att dom inte kan vrida varandra.
Skum funktion att förklara, hursom så märkte jag aldrig att den enhjulade eller tappade fäste på nåt sätt och då andvändes den flitigt både på kurviga vägar och lite rondellkörning.
Tror det är det vettigaste du kan köpa för dom pengarna i dagens läge
Jag har med hört att vissa rallyåkare har problem med torsen när dom kör hårt och får hjullyft, om diffen inte har något motstånd på ena hjulet så klarar den inte att låsa upp, och hjulet som är i luften spinner.
en lamelldiff har ju alltid förspänningen som gör att det itne händer.
däremot skiljer det mycket på olika lameldiffar, dom flesta stirrar sig blinda på förspänningen och spänner upp fjädrar osv, vilket bara är att fuska sig till mer bromsning, set som skiljer en race mot en standard lamelldiff är brantheten på ramperna, ju brantare desto mer låser den upp vid belastning, vilket tillexempel fungerar dåligt på bmw lamelldiffar så många slipar om dom. jag har kört med en lamelldiff till volvo, den fungerade betydligt bättre, inte så mycket förspänning, men den låste alltid upp båda hjulen vid gaspådrag.
sen att dm inte håller för samma misshandel är en annan historia
dannej skrev:Jag har med hört att vissa rallyåkare har problem med torsen när dom kör hårt och får hjullyft, om diffen inte har något motstånd på ena hjulet så klarar den inte att låsa upp, och hjulet som är i luften spinner.
en lamelldiff har ju alltid förspänningen som gör att det itne händer.
däremot skiljer det mycket på olika lameldiffar, dom flesta stirrar sig blinda på förspänningen och spänner upp fjädrar osv, vilket bara är att fuska sig till mer bromsning, set som skiljer en race mot en standard lamelldiff är brantheten på ramperna, ju brantare desto mer låser den upp vid belastning, vilket tillexempel fungerar dåligt på bmw lamelldiffar så många slipar om dom. jag har kört med en lamelldiff till volvo, den fungerade betydligt bättre, inte så mycket förspänning, men den låste alltid upp båda hjulen vid gaspådrag.
sen att dm inte håller för samma misshandel är en annan historia
Okey Det verkar alltså vara en lite brist där då för en torsen diff.
Vad har du för diff i din bil dannej? Jo det verkar ju klart vara bäst med en lamell-diff. Synd bara att det är som du skriver att dom inte riktigt klara av samma misshandel som andra klarar.
micke999 skrev:skulle med vilja ha en bra diff men de tyvärr ända vettiga värkar vara sellholmdiff men kostar som en hel bil så inget jag kommer ha råd med tyvärr!
Joh sellholm diffen verkar klara bra mkt stryk. Men som du skriver så kostar den ju lite väl mkt, bara för att man ska kunna köra normalt på gata och samtidigt kunna busa. Trist....
micke999 skrev:skulle med vilja ha en bra diff men de tyvärr ända vettiga värkar vara sellholmdiff men kostar som en hel bil så inget jag kommer ha råd med tyvärr!
Joh sellholm diffen verkar klara bra mkt stryk. Men som du skriver så kostar den ju lite väl mkt, bara för att man ska kunna köra normalt på gata och samtidigt kunna busa. Trist....[/quote]
jo de är jävligt synd
polaren har testat aussi locker=värdelös
dana=funkar men tarslut/går sönder
sellholm inte nått problem
han har nog testat flera men inget jag kommer på just nu!
John skrev:Nu låter det som att torsendiffen skulle vara dålig, det kan jag inte hålla med om, iaf inte för dom pengarna om man jämför med sellholm.
Nejdå det är inte meningen att det skall låta som att torsen e dålig på något sätt Men jag köper hellre en diff som typ torsen och jag vet att den bristen finns, är att få den upplevelsen som en tugga ur ett surt äpple. Tror torsen är en bra diff för pengarna det handlar om. Den är ju underhållsfri och allt
micke999 skrev:
jo de är jävligt synd
polaren har testat aussi locker=värdelös
dana=funkar men tarslut/går sönder
sellholm inte nått problem
han har nog testat flera men inget jag kommer på just nu!
Jah det verkar som om att sellholm diffen är svaret på vad man ska ha för diff för att det ska funka och hålla... Dock så är det ju dom där 18000:- kronorna som e saltet i såret
Man får väl helt enkelt acceptera att det bara e så, även fast man inte vill det
Jag har ingen erfarenhet av sellholm diffarna, men man får ju alltid lite vad man betalar för.
Samtidigt så ska man ju vara medveten om att ingenting håller för evigt, finns tillexempel dom som kör av verdi stakar i sugmotorer på 250hk.
anledningen till att ingen hört att en sellholm diff gått sönder är förmodligen att det inte är så många som kör med dom.
Själv kör jag spole/svetsdiff.
Om jag ska prova något annat så lutar det åt en detroit locker, för jag gillade hur aussin betedde sig, hade den bara hållt så hade jag varit kanonnöjd, dom håller förmodligen bra för gatkörning.
dannej skrev:Jag har ingen erfarenhet av sellholm diffarna, men man får ju alltid lite vad man betalar för.
Samtidigt så ska man ju vara medveten om att ingenting håller för evigt, finns tillexempel dom som kör av verdi stakar i sugmotorer på 250hk.
anledningen till att ingen hört att en sellholm diff gått sönder är förmodligen att det inte är så många som kör med dom.
Själv kör jag spole/svetsdiff.
Om jag ska prova något annat så lutar det åt en detroit locker, för jag gillade hur aussin betedde sig, hade den bara hållt så hade jag varit kanonnöjd, dom håller förmodligen bra för gatkörning.
nja hos sellholm så är de inte så för man betalar mycke för de mesta å inte speciellt bra grejer mest strul!
sen beror de ju på vad man kräver av sin diff att den bara ska diffa de är ju skitenkelt men att bilen ska gå bra i hög fartsböjar sänkor å allt vad som finns på svensk landsväg å där funkade inte inte detroit locker eller om de va auusi locker på just den här bilen den vart inte alls samma väghållning i bilen beteede sig konstigt eller liknade(obs är polares bil så säger bara vad jag förstått de som då jag inte testat den personligen)
dannej skrev:Jag har ingen erfarenhet av sellholm diffarna, men man får ju alltid lite vad man betalar för.
Samtidigt så ska man ju vara medveten om att ingenting håller för evigt, finns tillexempel dom som kör av verdi stakar i sugmotorer på 250hk.
anledningen till att ingen hört att en sellholm diff gått sönder är förmodligen att det inte är så många som kör med dom.
Själv kör jag spole/svetsdiff.
Om jag ska prova något annat så lutar det åt en detroit locker, för jag gillade hur aussin betedde sig, hade den bara hållt så hade jag varit kanonnöjd, dom håller förmodligen bra för gatkörning.
Pratade med en kompis idag som skruvar i en rally-cross bil, han bror kör den bilen. Volvo S40 med 240 bakaxel, fick reda på ikväll då jag såg en bild på deras diff att dom körde med sellholm-diffen. Den hade tydligen havererat på något sätt, så dom skulle sätta in en annan likadan som dom hade liggandes. Så dom verkar ju inte vara odödliga dom heller.
Detroit locker? typ samma som aussie eller?? Då du skriver spole? Vad menar du för diff då? Och hur funkar den?
micke999 skrev:
nja hos sellholm så är de inte så för man betalar mycke för de mesta å inte speciellt bra grejer mest strul!
sen beror de ju på vad man kräver av sin diff att den bara ska diffa de är ju skitenkelt men att bilen ska gå bra i hög fartsböjar sänkor å allt vad som finns på svensk landsväg å där funkade inte inte detroit locker eller om de va auusi locker på just den här bilen den vart inte alls samma väghållning i bilen beteede sig konstigt eller liknade(obs är polares bil så säger bara vad jag förstått de som då jag inte testat den personligen)
Aussin jag hade var skumm... knakade, slog och levde fan.. ingen jag ville ha kvar direkt.. åsså käntes det som om bakaxeln drog snett på något sätt.. så hela bilen käntes skumm i högra farten.. otrevlig som fan.
Detroit locker är i princip samma sak som aussie, med skillnaden att man byter hela diffen, inte bara dreven, alltså får man en kraftig konstruktion.
Att den beter sig konstigt på landsväg är ganska självklart eftersom den bara har 2 lägen, låst och öppen, ingen mjuk övergång. ligger man i en kurva och gasar lite så låser diffen upp, och då vill bilen gå rakt fram och man får styra lite mera, det blir egentligen samma sak som med svetsdiff, förutom att lockern växlar mellan låst och öppen beroende på hur man kör, därav att den blir orolig när man kör lugnt
En spole är samma sak som svetsdiff, helt låst, alltid, det är det enklaste som finns, i princip samma sak som bakaxeln på en gokart
Det här var i sanning en intressant tråd måste jag säga! Mycket intressant att läsa här!
Det skulle vara intressant med mer tankar och förklaringar om funktionen och "beteendet" hos en Torsendiff för den verkar vara ett bra alternativ om man har en motor med relativt moderat effekt, hyfsat mycket vridmoment, oftast kör "som folk" men vill ha en diff som är ganska användbar i daglig trafik, rätt hållbar och underhållsfri och förmedlar kraften till så många bakhjul som möjligt!
Är jag ute och snurrar eller kan man vänta sig detta av en Torsendiff av anständig kvalitet?
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!