Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Hur långt räcker originalbromsarna tycker ni?
Jag har inte bestämt mig om jag ska behålla originalok och skivor, att bygga om kräver ju lite modifieringar.
Frågan är ju om man kan köra fullt ut om man bara har riktiga belägg och slitsade/borrade skivor.
Körde på mantorp i somras, men bromsoljan kokade hela tiden, hade inte hunnit byta olja, så den var gammal förmodligen med mycket kondens i, samt att bromsrören gick välldigt nära grenrör osv... så jag fick ingen uppfattning om det hade fungerat med dom grejerna förövrigt.
Jag har inte bestämt mig om jag ska behålla originalok och skivor, att bygga om kräver ju lite modifieringar.
Frågan är ju om man kan köra fullt ut om man bara har riktiga belägg och slitsade/borrade skivor.
Körde på mantorp i somras, men bromsoljan kokade hela tiden, hade inte hunnit byta olja, så den var gammal förmodligen med mycket kondens i, samt att bromsrören gick välldigt nära grenrör osv... så jag fick ingen uppfattning om det hade fungerat med dom grejerna förövrigt.
- F_Pettersson
- Forumsfreak
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
- Kör: Volvo v70 2,5t
- Ort: Trollhättan
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Jag vet att första uppgraderingen beroende på motorkraft så är ju stålomspunna bromsslagnar ett måste som klarar värmen mkt mer. Sen borrade/slitsade skivor hjälper ju till att ventilera mkt bättre med så skulle föreslå du börjar med detta
Sen finns ju dessa green stuff serien där kompisen kör med red stuff och yellow stuff. det skulle jag föreslå först.
Sen kan du ju alltid byta till v70r bromsoken som inte kräver så mkt ombyggnationer har jag hört endast en adapter till oket.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Sen kan du ju alltid byta till v70r bromsoken som inte kräver så mkt ombyggnationer har jag hört endast en adapter till oket.
Streetracer - A life without racing is no life at all
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
De där enkolvsoken med 280mm skivor ska tydligen vara bättre och stabilare, kanske kan vara vettigt att satsa på dem till att börja med?
De motsvarar väl iofs dem på 850, och de brukar väl folk klaga lite på imellanåt på 850-serien tror jag.
De motsvarar väl iofs dem på 850, och de brukar väl folk klaga lite på imellanåt på 850-serien tror jag.
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
skulle vilja påstå att org bromsarna funkar mycke bra om oken är nya å man kör rätt belägg då gärna 287mm skivorna
jag kör greenstuff å dom tycker jag funkar bra funkade bra även när mina skivor glödit
ska byta till skivor från bromsmannen och sen en ny uppsättning belägg funderar på att testa yellowstuff nu men får se är ju som sagt rätt nöjd med greenstuffen
jag kör greenstuff å dom tycker jag funkar bra funkade bra även när mina skivor glödit
![glad [lol]](./images/smilies/L-O-L.gif)
ska byta till skivor från bromsmannen och sen en ny uppsättning belägg funderar på att testa yellowstuff nu men får se är ju som sagt rätt nöjd med greenstuffen
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Mintex har jag hört bra saker om, många andra är lite tveksamt om man lyssnar på rallyåkare.
Borrade skivor har jag, och stålomspunna slangar ska dit, samt riktig bromsolja. Och tillsammans med andra belägg så verkar det som det ska räcka då.
Någon som har jämfört med 240 oken? dom är ju 4 kolvs.
Borrade skivor har jag, och stålomspunna slangar ska dit, samt riktig bromsolja. Och tillsammans med andra belägg så verkar det som det ska räcka då.
Någon som har jämfört med 240 oken? dom är ju 4 kolvs.
- Hedlund
- Uppkörning
- Inlägg: 685
- Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
- Kör: 3st 740, 1st V70nR
- Ort: Värmland
- Kontakt:
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Bra belägg, kylning och rätt teknik kommer man långt på!
Många kör så fel när de prövar på banåka, man ska bromsa hårt och kort. Många bromsar försiktigt och längre tid. Då hinner bromsarna bli överhettade på första varvet t o m. Mindre tid, "mindre friktion".
Kylning förlänger körtiden lite, dra nån slang som går till skivorna fram. Bak behövs det inte.
Greenstuff m.m säger många som kör mycket bana inte är mycket att ha. Pagid eller carbotech äre som gäller tydligen. Hör av dig de pean eller vad de heter så fixar de fram vad du behöver.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Många kör så fel när de prövar på banåka, man ska bromsa hårt och kort. Många bromsar försiktigt och längre tid. Då hinner bromsarna bli överhettade på första varvet t o m. Mindre tid, "mindre friktion".
Kylning förlänger körtiden lite, dra nån slang som går till skivorna fram. Bak behövs det inte.
Greenstuff m.m säger många som kör mycket bana inte är mycket att ha. Pagid eller carbotech äre som gäller tydligen. Hör av dig de pean eller vad de heter så fixar de fram vad du behöver.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Pontus
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
- Kör: Volvo S60 2.4D -04
- Ort: Örebro
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
fick mina orginal bromsar på min gle att fadea efter en lite hård körning från jobbet en dag så orginalbromsar klarar nog inte många meter på bana ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
På 740 funkar dom stora skivorna bra. Jag tycker man märker skilad på en bil med dom små resp stora skivorna.
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Hålborrade och slitsade skivor har ju fördelen att de dels ger bättre ventilation och dels att de väger mindre (extra intressant då det är ofjädrad vikt) och i princip alla motorcyklar kör med just hålborrade skivor - finns det något negativt med dem eller vad är anledningen att det är så ovanligt att det är orginal på bilar (förutom på sportbilar då)?
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Just 287mm skivorna tar kylluften från fälgsidan så det är svårare att styra dit kylluft om man är sugen på det. 262mm skivan och den nyare 280mm skivan tar kylluften från baksidan istället.
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
tror nog de ska räcka!dannej skrev:Mintex har jag hört bra saker om, många andra är lite tveksamt om man lyssnar på rallyåkare.
Borrade skivor har jag, och stålomspunna slangar ska dit, samt riktig bromsolja. Och tillsammans med andra belägg så verkar det som det ska räcka då.
Någon som har jämfört med 240 oken? dom är ju 4 kolvs.
vad ska du köra för bromsvätska?
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2735
- Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
- Kör: Volvo 242 turbo -81
- Ort: Sala
- Kontakt:
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Motul RBF600 påstod var bäst på rejsa.nu när jag kollade förut.
Såhär såg det ut på min 940.
*RBF600
*Slitsade skivor fram
*Greenstuff runtom
Det fick bort alla tendenser till bromsfadning för mig.
Stålomspunnet samt nån kylvinge riktad mot skiva/ok är nog att rekkomendera.
Såhär såg det ut på min 940.
*RBF600
*Slitsade skivor fram
*Greenstuff runtom
Det fick bort alla tendenser till bromsfadning för mig.
Stålomspunnet samt nån kylvinge riktad mot skiva/ok är nog att rekkomendera.
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
På min 850 kör jag greenstuff fram, standard bromsslangar, 302mm slitzade skivor från V70R fram, slitsat bak och Motul RBF600 bromsvätska. Det funkar förvånadsvärt bra på bana.
Har med denna uppsättning kört 2,11min runt Anderstorp med en tung 850 så lite har det ju bromsats![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ska du åka fortare så räcker nog inte orginalgrejer, tyvärr. Du kanske klarar dig ett par varv men det är ju surt att avbryta när man får in känslan.
/Fredrik
Har med denna uppsättning kört 2,11min runt Anderstorp med en tung 850 så lite har det ju bromsats
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ska du åka fortare så räcker nog inte orginalgrejer, tyvärr. Du kanske klarar dig ett par varv men det är ju surt att avbryta när man får in känslan.
/Fredrik
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/FredrkH_visningsbild_sdfydtsfgisfgsf.jpg)
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
1 liter RBF600 är redan inhandlad.
Låter inte som det ska vara några problem då, jag bromsar inte så mycket eftersom jag försöker åka på tvären =)
Däremot när oljan väl börjar bli för varm så är man ju där och småbromsar hela tiden för man är nervös och vill känna så inte pedalen försvinner helt ner i golvet, och det gör ju saken bara värre som påpekats här tidigare.
Det får man ju lära sig när man kör lastbil, i långa nerförsbackar så ska man bromsa hårt och korta stunder, ligger man och småbromsar hela tiden så har man inte några bromsar alls till slut.
Låter inte som det ska vara några problem då, jag bromsar inte så mycket eftersom jag försöker åka på tvären =)
Däremot när oljan väl börjar bli för varm så är man ju där och småbromsar hela tiden för man är nervös och vill känna så inte pedalen försvinner helt ner i golvet, och det gör ju saken bara värre som påpekats här tidigare.
Det får man ju lära sig när man kör lastbil, i långa nerförsbackar så ska man bromsa hårt och korta stunder, ligger man och småbromsar hela tiden så har man inte några bromsar alls till slut.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Enda bankörning jag har erfarenhet av var ju Superstage förra hösten (-08), men jag var överaskad att orginalbromsarna höll som de gjorde.
Hade inga problem med fading osv, körde ändå såpass att skivorna bytte färg till blåaktiga....
Körde iochförsig på vanliga gatdäck, och bromsade precis så hårt att de inte låste sig, dvs hård bromsning på kort sträcka.
Tror nog att nästa gång det blir bana kommer bromsarna få visa vad de går för, kommer att ha lite klistrigare däck då...
Hade inga problem med fading osv, körde ändå såpass att skivorna bytte färg till blåaktiga....
Körde iochförsig på vanliga gatdäck, och bromsade precis så hårt att de inte låste sig, dvs hård bromsning på kort sträcka.
Tror nog att nästa gång det blir bana kommer bromsarna få visa vad de går för, kommer att ha lite klistrigare däck då...
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
har bytt datan nu så har inte bilden kvar men mina skivor lös i rött som på typ rallybilar å ändå hade jag bromsverkan heheFastmoving? skrev:Enda bankörning jag har erfarenhet av var ju Superstage förra hösten (-08), men jag var överaskad att orginalbromsarna höll som de gjorde.
Hade inga problem med fading osv, körde ändå såpass att skivorna bytte färg till blåaktiga....
Körde iochförsig på vanliga gatdäck, och bromsade precis så hårt att de inte låste sig, dvs hård bromsning på kort sträcka.
Tror nog att nästa gång det blir bana kommer bromsarna få visa vad de går för, kommer att ha lite klistrigare däck då...
-
- Färsk användare
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 23 okt 2008, 10:33
- Kör: Caterham Super Seven
- Ort: Trollhättan
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Fixa bromskylning, funkar länge (om man nu bara har färsk vätska i systemet). Kolla in bilder i min Garage länk:
http://www.garaget.org/?car=114164" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är inte detta hur det ser ut idag, detta vara bara 1:a prototypen. Ser mer seriöst ut idag.
Körde på Kinnekulle förra året med original bromsar utan problem!
http://www.garaget.org/?car=114164" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är inte detta hur det ser ut idag, detta vara bara 1:a prototypen. Ser mer seriöst ut idag.
Körde på Kinnekulle förra året med original bromsar utan problem!
- Poppowisch
- Färsk användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 14 apr 2009, 19:40
- Kör: Volvo 940 turbo -98
- Ort: Eskilstuna
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Lånar tråden med en lite fråga. jag har chans att komma över ett bar 850 T5 bromsok. Är dom bättre än 940 turbo original OK och går det att få dit dom?
//Poppowisch
//Poppowisch
- Poppowisch
- Färsk användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 14 apr 2009, 19:40
- Kör: Volvo 940 turbo -98
- Ort: Eskilstuna
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Ingen alls som vet om T5an har bättre bromsok än 940?
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Skulle gissa att de är likvärdiga. Är väl flytande enkolvsok på 940 också?
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/FredrkH_visningsbild_sdfydtsfgisfgsf.jpg)
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Såg att Pean Sweden också har räserbelägg till våra bilar nu!
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1197
- Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
- Ort: Skåne så klart
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Har kört så hårt med min att färgen på bromsoken fram brann upp men hade fortfarande broms kvar,körde med slitsade o borrade skivor fram med volvo belägg och motul broms olja dot 5 och stål omspunna slangar runt om för skönare känsla.
Mvh Patrick
Mvh Patrick
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Mjo, det har jag med gjort men vid vilken temp fadar bromsarna och vid vilken temp blir färgen ful.Sjöbovolvo skrev:Har kört så hårt med min att färgen på bromsoken fram brann upp men hade fortfarande broms kvar,körde med slitsade o borrade skivor fram med volvo belägg och motul broms olja dot 5 och stål omspunna slangar runt om för skönare känsla.
Mvh Patrick
Min 850 så bara rök det om bromsarna/färgen när jag kom in i depån... Klart obra för bromsvätska osv osv...
/Fredrik
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/FredrkH_visningsbild_sdfydtsfgisfgsf.jpg)
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
myranes.com har bra belägg till orginal oken sen har han även fått in en grym bromsvätska som dock inte är helt gratis men bra som fanJE Jr skrev:Såg att Pean Sweden också har räserbelägg till våra bilar nu!
-
- Färsk användare
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 23 okt 2008, 10:33
- Kör: Caterham Super Seven
- Ort: Trollhättan
Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning
Kan uppdatera mitt egna inlägg.Jari skrev:Fixa bromskylning, funkar länge (om man nu bara har färsk vätska i systemet). Kolla in bilder i min Garage länk:
http://www.garaget.org/?car=114164" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är inte detta hur det ser ut idag, detta vara bara 1:a prototypen. Ser mer seriöst ut idag.
Körde på Kinnekulle förra året med original bromsar utan problem!
Körde även i år på Kullen utan problem med bromsarna, det blev totalt 100min hård körning.