Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av dannej »

Hur långt räcker originalbromsarna tycker ni?

Jag har inte bestämt mig om jag ska behålla originalok och skivor, att bygga om kräver ju lite modifieringar.

Frågan är ju om man kan köra fullt ut om man bara har riktiga belägg och slitsade/borrade skivor.

Körde på mantorp i somras, men bromsoljan kokade hela tiden, hade inte hunnit byta olja, så den var gammal förmodligen med mycket kondens i, samt att bromsrören gick välldigt nära grenrör osv... så jag fick ingen uppfattning om det hade fungerat med dom grejerna förövrigt.

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av F_Pettersson »

Jag vet att första uppgraderingen beroende på motorkraft så är ju stålomspunna bromsslagnar ett måste som klarar värmen mkt mer. Sen borrade/slitsade skivor hjälper ju till att ventilera mkt bättre med så skulle föreslå du börjar med detta :) Sen finns ju dessa green stuff serien där kompisen kör med red stuff och yellow stuff. det skulle jag föreslå först.

Sen kan du ju alltid byta till v70r bromsoken som inte kräver så mkt ombyggnationer har jag hört endast en adapter till oket.
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av JE Jr »

De där enkolvsoken med 280mm skivor ska tydligen vara bättre och stabilare, kanske kan vara vettigt att satsa på dem till att börja med?

De motsvarar väl iofs dem på 850, och de brukar väl folk klaga lite på imellanåt på 850-serien tror jag.

micke999
Uppkörning
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2008, 21:51

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av micke999 »

skulle vilja påstå att org bromsarna funkar mycke bra om oken är nya å man kör rätt belägg då gärna 287mm skivorna

jag kör greenstuff å dom tycker jag funkar bra funkade bra även när mina skivor glödit [lol]

ska byta till skivor från bromsmannen och sen en ny uppsättning belägg funderar på att testa yellowstuff nu men får se är ju som sagt rätt nöjd med greenstuffen

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av dannej »

Mintex har jag hört bra saker om, många andra är lite tveksamt om man lyssnar på rallyåkare.

Borrade skivor har jag, och stålomspunna slangar ska dit, samt riktig bromsolja. Och tillsammans med andra belägg så verkar det som det ska räcka då.

Någon som har jämfört med 240 oken? dom är ju 4 kolvs.

Användarvisningsbild
Hedlund
Uppkörning
Inlägg: 685
Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
Kör: 3st 740, 1st V70nR
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Hedlund »

Bra belägg, kylning och rätt teknik kommer man långt på!

Många kör så fel när de prövar på banåka, man ska bromsa hårt och kort. Många bromsar försiktigt och längre tid. Då hinner bromsarna bli överhettade på första varvet t o m. Mindre tid, "mindre friktion".

Kylning förlänger körtiden lite, dra nån slang som går till skivorna fram. Bak behövs det inte.

Greenstuff m.m säger många som kör mycket bana inte är mycket att ha. Pagid eller carbotech äre som gäller tydligen. Hör av dig de pean eller vad de heter så fixar de fram vad du behöver. :)
Projekt:
740 Turbo -90 [Nördig originalbil]
740 Turbo -88 [Avstannat pga brandskada..]

Användarvisningsbild
Pontus
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2017
Blev medlem: 05 jul 2006, 15:12
Kör: Volvo S60 2.4D -04
Ort: Örebro

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Pontus »

fick mina orginal bromsar på min gle att fadea efter en lite hård körning från jobbet en dag så orginalbromsar klarar nog inte många meter på bana :D
Bild
http://www.garaget.org/?car=165474" onclick="window.open(this.href);return false;

Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Amders »

På 740 funkar dom stora skivorna bra. Jag tycker man märker skilad på en bil med dom små resp stora skivorna.
Om jag hade varit snäll hade jag haft björnkostym och jobbat på TV

Användarvisningsbild
johpett
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 sep 2009, 19:29
Kör: 945 Turbo -98

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av johpett »

Hålborrade och slitsade skivor har ju fördelen att de dels ger bättre ventilation och dels att de väger mindre (extra intressant då det är ofjädrad vikt) och i princip alla motorcyklar kör med just hålborrade skivor - finns det något negativt med dem eller vad är anledningen att det är så ovanligt att det är orginal på bilar (förutom på sportbilar då)?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av JE Jr »

Just 287mm skivorna tar kylluften från fälgsidan så det är svårare att styra dit kylluft om man är sugen på det. 262mm skivan och den nyare 280mm skivan tar kylluften från baksidan istället.

micke999
Uppkörning
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2008, 21:51

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av micke999 »

dannej skrev:Mintex har jag hört bra saker om, många andra är lite tveksamt om man lyssnar på rallyåkare.

Borrade skivor har jag, och stålomspunna slangar ska dit, samt riktig bromsolja. Och tillsammans med andra belägg så verkar det som det ska räcka då.

Någon som har jämfört med 240 oken? dom är ju 4 kolvs.
tror nog de ska räcka!

vad ska du köra för bromsvätska?

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av John »

Motul RBF600 påstod var bäst på rejsa.nu när jag kollade förut.

Såhär såg det ut på min 940.
*RBF600
*Slitsade skivor fram
*Greenstuff runtom

Det fick bort alla tendenser till bromsfadning för mig.
Stålomspunnet samt nån kylvinge riktad mot skiva/ok är nog att rekkomendera.

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Hellquist »

På min 850 kör jag greenstuff fram, standard bromsslangar, 302mm slitzade skivor från V70R fram, slitsat bak och Motul RBF600 bromsvätska. Det funkar förvånadsvärt bra på bana.

Har med denna uppsättning kört 2,11min runt Anderstorp med en tung 850 så lite har det ju bromsats :)

Ska du åka fortare så räcker nog inte orginalgrejer, tyvärr. Du kanske klarar dig ett par varv men det är ju surt att avbryta när man får in känslan.

/Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av dannej »

1 liter RBF600 är redan inhandlad.

Låter inte som det ska vara några problem då, jag bromsar inte så mycket eftersom jag försöker åka på tvären =)

Däremot när oljan väl börjar bli för varm så är man ju där och småbromsar hela tiden för man är nervös och vill känna så inte pedalen försvinner helt ner i golvet, och det gör ju saken bara värre som påpekats här tidigare.

Det får man ju lära sig när man kör lastbil, i långa nerförsbackar så ska man bromsa hårt och korta stunder, ligger man och småbromsar hela tiden så har man inte några bromsar alls till slut.

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Fastmoving? »

Enda bankörning jag har erfarenhet av var ju Superstage förra hösten (-08), men jag var överaskad att orginalbromsarna höll som de gjorde.
Hade inga problem med fading osv, körde ändå såpass att skivorna bytte färg till blåaktiga....

Körde iochförsig på vanliga gatdäck, och bromsade precis så hårt att de inte låste sig, dvs hård bromsning på kort sträcka.
Tror nog att nästa gång det blir bana kommer bromsarna få visa vad de går för, kommer att ha lite klistrigare däck då...
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

micke999
Uppkörning
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2008, 21:51

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av micke999 »

Fastmoving? skrev:Enda bankörning jag har erfarenhet av var ju Superstage förra hösten (-08), men jag var överaskad att orginalbromsarna höll som de gjorde.
Hade inga problem med fading osv, körde ändå såpass att skivorna bytte färg till blåaktiga....

Körde iochförsig på vanliga gatdäck, och bromsade precis så hårt att de inte låste sig, dvs hård bromsning på kort sträcka.
Tror nog att nästa gång det blir bana kommer bromsarna få visa vad de går för, kommer att ha lite klistrigare däck då...
har bytt datan nu så har inte bilden kvar men mina skivor lös i rött som på typ rallybilar å ändå hade jag bromsverkan hehe

Jari
Färsk användare
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2008, 10:33
Kör: Caterham Super Seven
Ort: Trollhättan

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Jari »

Fixa bromskylning, funkar länge (om man nu bara har färsk vätska i systemet). Kolla in bilder i min Garage länk:
http://www.garaget.org/?car=114164" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är inte detta hur det ser ut idag, detta vara bara 1:a prototypen. Ser mer seriöst ut idag.
Körde på Kinnekulle förra året med original bromsar utan problem!

Användarvisningsbild
Poppowisch
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 apr 2009, 19:40
Kör: Volvo 940 turbo -98
Ort: Eskilstuna

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Poppowisch »

Lånar tråden med en lite fråga. jag har chans att komma över ett bar 850 T5 bromsok. Är dom bättre än 940 turbo original OK och går det att få dit dom?

//Poppowisch
Projekt: Poppowisch volvo 940 turbo -98
Bild

I live my life a quarter mile at a time

Användarvisningsbild
Poppowisch
Färsk användare
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 apr 2009, 19:40
Kör: Volvo 940 turbo -98
Ort: Eskilstuna

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Poppowisch »

Ingen alls som vet om T5an har bättre bromsok än 940?
Projekt: Poppowisch volvo 940 turbo -98
Bild

I live my life a quarter mile at a time

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Hellquist »

Skulle gissa att de är likvärdiga. Är väl flytande enkolvsok på 940 också?
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av JE Jr »

Såg att Pean Sweden också har räserbelägg till våra bilar nu!

Sjöbovolvo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1197
Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
Ort: Skåne så klart

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Sjöbovolvo »

Har kört så hårt med min att färgen på bromsoken fram brann upp men hade fortfarande broms kvar,körde med slitsade o borrade skivor fram med volvo belägg och motul broms olja dot 5 och stål omspunna slangar runt om för skönare känsla.
Mvh Patrick
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Hellquist »

Sjöbovolvo skrev:Har kört så hårt med min att färgen på bromsoken fram brann upp men hade fortfarande broms kvar,körde med slitsade o borrade skivor fram med volvo belägg och motul broms olja dot 5 och stål omspunna slangar runt om för skönare känsla.
Mvh Patrick
Mjo, det har jag med gjort men vid vilken temp fadar bromsarna och vid vilken temp blir färgen ful.

Min 850 så bara rök det om bromsarna/färgen när jag kom in i depån... Klart obra för bromsvätska osv osv...

/Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

micke999
Uppkörning
Inlägg: 607
Blev medlem: 20 nov 2008, 21:51

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av micke999 »

JE Jr skrev:Såg att Pean Sweden också har räserbelägg till våra bilar nu!
myranes.com har bra belägg till orginal oken sen har han även fått in en grym bromsvätska som dock inte är helt gratis men bra som fan

Jari
Färsk användare
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2008, 10:33
Kör: Caterham Super Seven
Ort: Trollhättan

Re: Erfarenheter av originalbromsar vid bankörning

Inlägg av Jari »

Jari skrev:Fixa bromskylning, funkar länge (om man nu bara har färsk vätska i systemet). Kolla in bilder i min Garage länk:
http://www.garaget.org/?car=114164" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är inte detta hur det ser ut idag, detta vara bara 1:a prototypen. Ser mer seriöst ut idag.
Körde på Kinnekulle förra året med original bromsar utan problem!
Kan uppdatera mitt egna inlägg.
Körde även i år på Kullen utan problem med bromsarna, det blev totalt 100min hård körning.

Skriv svar