Centrumvändartråden

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Centrumvändartråden

Inlägg av Domino »

Eftersom det dyker upp fler och fler som roar sig med detta så tänkte jag att vi kunde använda denna tråd till att dela med oss av tips och trix på arbetet.
(även breddning av fälgar om någon känner sig träffad)

Det som jag efterlyser är ett smidigt sätt att mäta upp så man har fått centrumet rakt.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Akke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1788
Blev medlem: 24 jan 2003, 17:02
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Akke »

montera fälgen fram på bilen. Sen är det bara att ha något vid fälkanten o sen bara till att börja snurra fälgen så ser du var du ska rikta in den.
Bild
http://www.garaget.org/akke" onclick="window.open(this.href);return false; | TPC Ballaste Bil 2012
2:a Vallåkra 2007 | 3:a Vallåkra 2012

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Domino »

Akke skrev:montera fälgen fram på bilen. Sen är det bara att ha något vid fälkanten o sen bara till att börja snurra fälgen så ser du var du ska rikta in den.
Det är det vis jag kör med idag, men tänkte om någon annan kommit på något som är bättre.
Fortsätt fylla på med tips :)
tack Akke :D
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Gothicteo
Moderator
Inlägg: 2994
Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
Kontakt:

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Gothicteo »

jag använde indikatorklocka på magnetfot men det har kanske inte alla tillgång till.
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz

Hposth
Uppkörning
Inlägg: 577
Blev medlem: 04 jan 2008, 23:59
Ort: finnerödja

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Hposth »

annars kan man ju sätta upp den i en balanserings maskin om man har till gång till de, eller göra som jag gjorde

la ett vatten pass över fälgen o mätte mig till så det vart rakt :wink:
Massa bilar o projekt..

Akke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1788
Blev medlem: 24 jan 2003, 17:02
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Akke »

Hposth skrev:annars kan man ju sätta upp den i en balanserings maskin om man har till gång till de, eller göra som jag gjorde

la ett vatten pass över fälgen o mätte mig till så det vart rakt :wink:
Man kan lägga en stållinjal över fälgbanan me sen lägger man en spacerplatta i navet om man ha rså kan man mäta lätt oxå
Bild
http://www.garaget.org/akke" onclick="window.open(this.href);return false; | TPC Ballaste Bil 2012
2:a Vallåkra 2007 | 3:a Vallåkra 2012

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Diazz »

Någon kanske kan ta och förklara varför man gör detta också? Syftet med centrumvändningen alltså.
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

manne745
Uppkörning
Inlägg: 560
Blev medlem: 02 okt 2005, 12:26
Ort: Karlstad

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av manne745 »

Jag håller på med 17" nu, ska väl bli på 142an sen är de tänkt.
Ska centrumvändas å breddas, dom blir 8,6" breda, går ha bredare men de är tänkt att de ska sitta 225/45 på eftersom de finns en trave med sånna i garaget :P

Ja använder också indikatorklocka med magnetfot.
Kan bidra med två bilder här..


Bild


Skar av fälgen över centrumet, så de är som en kant på ca 5mm så ja kan knacka dit dom valsade remsorna så dom centrerar sig själva.

Valsat remsor som passar perfekt över centrumkanten.
Bild
En motor utan turbo suger :)

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Domino »

är det peugotfälgar du breddar eller?
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

manne745
Uppkörning
Inlägg: 560
Blev medlem: 02 okt 2005, 12:26
Ort: Karlstad

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av manne745 »

Japp de är det, 7X17" mäter dom orginal, ET48.
En motor utan turbo suger :)

Gothicteo
Moderator
Inlägg: 2994
Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
Kontakt:

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Gothicteo »

manne745 skrev:Japp de är det, 7X17" mäter dom orginal, ET48.
Vad hadde du för kast på dom orginal... alltså orörd?
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz

manne745
Uppkörning
Inlägg: 560
Blev medlem: 02 okt 2005, 12:26
Ort: Karlstad

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av manne745 »

Gothicteo skrev:
manne745 skrev:Japp de är det, 7X17" mäter dom orginal, ET48.
Vad hadde du för kast på dom orginal... alltså orörd?
Kom också på de efteråt att ja skulle kollat. :roll:

Men har en uppsättning med 16" som ja inte har rört som ja tänkte kolla innan ja knackar ur centrumet.
En motor utan turbo suger :)

manne745
Uppkörning
Inlägg: 560
Blev medlem: 02 okt 2005, 12:26
Ort: Karlstad

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av manne745 »

manne745 skrev:
Gothicteo skrev:
manne745 skrev:Japp de är det, 7X17" mäter dom orginal, ET48.
Vad hadde du för kast på dom orginal... alltså orörd?
Kom också på de efteråt att ja skulle kollat. :roll:

Men har en uppsättning med 16" som ja inte har rört som ja tänkte kolla innan ja knackar ur centrumet.
Kollade två av 16"arna ikväll.. den ena kastade 0.45mm å den andra 0.6mm.. detta är alltså helt orörda.

Dom två 16" som ja har vänt centrumet på har ja lyckats få till 0.25mm.. mer har ja inte tålamod till :P

Ni får hojta till om de är nåt ni vill se bild på för ja har två kvar som ja tänkte få färdiga tills på söndag.
En motor utan turbo suger :)

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Hesselgren »

manne745 skrev:
Ni får hojta till om de är nåt ni vill se bild på för ja har två kvar som ja tänkte få färdiga tills på söndag.
ja vill gärna se mer bilder!

hur mena du stack du av dom precis vid centrumet och lämna det i när du knacka dit ringarna? å sen punkta dom och flytta navet efter eller`?

manne745
Uppkörning
Inlägg: 560
Blev medlem: 02 okt 2005, 12:26
Ort: Karlstad

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av manne745 »

Hesselgren skrev:
manne745 skrev:
Ni får hojta till om de är nåt ni vill se bild på för ja har två kvar som ja tänkte få färdiga tills på söndag.
ja vill gärna se mer bilder!

hur mena du stack du av dom precis vid centrumet och lämna det i när du knacka dit ringarna? å sen punkta dom och flytta navet efter eller`?
först vände ja centrumet å punkade dit de där ja ville ha de efter att ja riktat fälgen, sen stack ja av fälgen över centrumet. då har ja alltså centrumet och den yttre banan klara.. sen ska ja knacka på dom valsade remsorna på den centrumkanten som sticker ut mot inre fälgbanan å rikta upp å punkta dit å sen ska inre banan dit.

ja kan ta kort på de imorn.. lite svårt å förklara.
En motor utan turbo suger :)

manne745
Uppkörning
Inlägg: 560
Blev medlem: 02 okt 2005, 12:26
Ort: Karlstad

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av manne745 »

Hesselgren skrev:
manne745 skrev:
Ni får hojta till om de är nåt ni vill se bild på för ja har två kvar som ja tänkte få färdiga tills på söndag.
ja vill gärna se mer bilder!

hur mena du stack du av dom precis vid centrumet och lämna det i när du knacka dit ringarna? å sen punkta dom och flytta navet efter eller`?
Nu vet ja inte om detta är bästa sättet att gå tillväga.. är första gången ja breddar fälgar.
Men så här gör iaf jag.

Här har ja vänt på centrumet, riktat å punktat upp de där ja ville ha de.
Sedan stuckit av fälgen.

Eftersom dom ska breddas inåt så punktade jag centrumet vid försänkningarna så de sitter svetsat i "rätt" fälgbana.. ja se på bilden så fattar ni.
Nu ser ni vilken kant de är ja svamlar om att ja har som styrning :lol:

Bild


Så ser de alltså ut. Centrumet sticker ut en bit.

Bild


Å remsorna är valsade så de är "knack passform"
Enklaste sättet å få den där goa passformen är att göra dom pyttelite för små.. sen punkta ihop dom å lägga dom över en stång å slå på punkten/punkterna
.. då växer ringen lite. de är inte mkt men de räcker för att de ska passa :)

Bild


Å sen gäller de å få dit inre banan bara..

Bild


Kommer fortsätta med breddningen typ till veckan lr nåt.
Ska blästra å lacka mina centrumvända 16" först som blev klara idag 8)
Finns fullt med bilder på de också.
En motor utan turbo suger :)

Användarvisningsbild
Knutsson
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 jan 2007, 15:20
Ort: Trollhättan

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Knutsson »

En FAQ på detta framöver kanske? =)
Bild

Gothicteo
Moderator
Inlägg: 2994
Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
Kontakt:

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Gothicteo »

Denna tråden tillsammans med min plåtbreddartråd ska nog kunna bli en FAQ.
Vi gör på lite olika sätt men iget som är fel. Bara man är nogran så!
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz

manne745
Uppkörning
Inlägg: 560
Blev medlem: 02 okt 2005, 12:26
Ort: Karlstad

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av manne745 »

Sorry om ja våldtar tråden med bilder.. men ja tycker de är mer intressant om de är bilder med :lol:

Här är iaf bilderna ja fick ihop när ja vände centrum på mina 16"

Först kapar man där centrumet är svetsat, är på fyra ställen, men inte för djupt.. då får man extra svetsjobb.
Bild


Sen tar man lämpligt verktyg å lägger imot centrumkanten å börja banka med hammare eller slägga.
Bild


Har man då kapat tillräckligt i svetsen så kryper centrumet sakta ur när man bankar.. Kan sitta rätt hårt pga av rost men de är bara å banka på!
Stumt underlag ska de vara.. betonggolvet i garaget funkade bra för mig, den sista biten fick ja palla upp fälgkanten så centrumet gick fritt från golvet.
Bild


Efter ett tags bankande hoppar centrumet ur.
Bild


Då slipar man bort de som är kvar av svetsarna och slipar rent från färg å rost så de blir lättare å knacka tillbaka centrumet.
Bild


Då var de dags å knacka tillbaks de igen.. åt fel håll ;)
Sen kan man grovmäta om man lägger nåt över fälgen tex ett vattenpass om nån tidigare nämde. Då kan man mäta från centrumkanten upp till passet så man får de hyffsat rak innan man börjar med finliret.
Bild


Sen får man mäta så man får alla lika. ja körde på 110 mm från anlägningsytan ut till yttre fälgkanten.
Bild


När dom är grovriktade å man är nöjd med centrumets placering är de dags å justera de sista. Jag satte ja upp dom på ett fjäderben å mätte upp kastet med indikatorklocka.
Blir ett jävla skruvande av å på innan man fått till de.
Lyckades få mina inom 0.25mm
Bild

Mätte upp två bara för skojs skull innan ja började å orginal kastade dom 0.4mm och 0.6mm


När dom är riktade å klara är de bara å svetsa ihop dom igen.
Bild


Till veckan tänkte ja göra färdigt 17" arna.
En motor utan turbo suger :)

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Domino »

Gött med bilder Manne745 .
Känns verkligen som att vi närmar oss en "complete idiots guide" till att bredda fälgar :D
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
markuz85
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 10 mar 2004, 14:36
Ort: Märsta/Arlanda
Kontakt:

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av markuz85 »

Har nån testat med V70 17" reservhjulsfälgar?
Dom är ju bara 4" breda eller nåt sånt...fick tag på 4st billigt och tänkte väl kapa den yttre kanten och lägga till 3,5" eller 4" där för det verkar ju vara ända sättet, iaf det enda jag kan komma på..
Ni som sett hur dom ser ut måste ju hålla med om att det rimligaste är att bredda utåt :P

Vad använder ni för plåt förresten?


Ps. hjärndödförklara mig inte, har aldrig försökt mig på nåt dylikt tidigare :P Ds.
Bild

Jari
Färsk användare
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2008, 10:33
Kör: Caterham Super Seven
Ort: Trollhättan

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Jari »

markuz85 skrev:Har nån testat med V70 17" reservhjulsfälgar?
Varför nöja sig med 17" när det finns 18" reservhjul på XC90 (och kanske andra Volvo modeller)?
Jag hade egentligen tänkt jaga tag på en uppsättning 18":are och bredda, men så fick jag tag på 17" Peugeot fälgar väldigt billigt.

epajimmy
Övningskörning
Inlägg: 123
Blev medlem: 03 nov 2007, 22:30

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av epajimmy »

ingen som har en bra lösning på luft ventilen lite drygt å ha de på insidan :roll:
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av Domino »

epajimmy skrev:ingen som har en bra lösning på luft ventilen lite drygt å ha de på insidan :roll:
är väl bara att svetsa igen det gamla hålet och borra upp ett nytt då :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

epajimmy
Övningskörning
Inlägg: 123
Blev medlem: 03 nov 2007, 22:30

Re: Centrumvändartråden

Inlägg av epajimmy »

Domino skrev:
epajimmy skrev:ingen som har en bra lösning på luft ventilen lite drygt å ha de på insidan :roll:
är väl bara att svetsa igen det gamla hålet och borra upp ett nytt då :wink:

jepp började med 2 st fälgar ikväll å då svetsade jag bar igen hålena å borrade nya på andra sidan men dom kommer rakt ner då höjden inte är lika stor på båda sidorna :wink:
Bild

Skriv svar