Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av silverräven »

Ja äntligen verkar mitt problem ha löst sig. Gäller min 940 -97 snart 28 kmil. Delar gärna med mig för att kanske andra ska slippa samma misstag.

Det hela började med att framskivorna blev kraftigt skeva efter semesterresa 2005. Jag har alltid varit väldigt noga med bromsarna-D.v.s. bytat belägg halvslitna, motionerat oken och smort upp glidpinnarna. Alltid toppvärden på SBP.
Därför tvekade jag inte att byta både skivor fram och bak samt belägg och den sedvanliga rundsmörjningen av oken. Allt väl nästan ett år- 2006-fick bytt framskivor på garantin på Volvo.(dom hade den goda smaken att göra jobbet till mig oxå, det var ju en fin garanti faktiskt) Denna gången höll det fram till i år då jag efter Parisresan kom hem med KRAFTIGT skeva skivor.

Körde budget denna gång och köpte biltema. Funkade i 2 veckor så började rattskakningarna så smått. Jag började nu fundera. Eftersom SBP bara provar fram o bakbromsar för sig så vet jag ju egentligen inte hur hårt besiktningsgubben trycker för att få bromsvärden bak. Kan ju vara så att frambromsarna är låsta för längesen när bakvärdena kommer. Dessutom tyckte jag bilen neg lite väl mkt vid hård inbromsning. Hade ju dessutom haft problem med kokande koppling ett tag.

Luftade igenom 1 liter av den bästa vätskan jag kunde hitta (DOT 5.2). Körde tryck med vinterdäcket och mekonomensats som jag har haft i 20 år säkert. Lika klockrent som alltid.

Nu efter fjorton dagar konstaterar jag följande-framskivorna har slutat slå- Bilen niger inte alls lika mkt längre- min koppling fungerar underbart och har slutat hugga. :mrgreen:
Så stort problem har återigen visat sig ha liten orsak. Lata jag hade aldrig bytt bromsvätskan. Då jag har alla papper på bilen sen den var ny så kan jag konstatera att detta var det första vätskebytet! Så vänner-har ni samma problem och inte vet när vätskan är bytt-BYT NU.

Jag kan oxå bjuda på gratistipset att det går INTE att lufta kopplingen så det går ner till MIN på behållaren. Titta ner i behållaren så förstår ni varför. (dumma jag tittade inte förräns jag blev konfunderad till varför det kom luft som fan i slangen fast nivån inte var nere på MIN i behållaren :lol: )
Jag borde ju kanske ha fattat att konstruktionen är gjord så att även om kopplingscylindern börjar läcka och blir tom så måste det ju finnas kvar vätska med marginal till bromsarna. :wink:

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av Domino »

Goda tips är alltid bra.
Man tackar för att du tog dig tiden att skriva ner lite :)
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av ThaSaint »

Skall bytas minst vartannat år, annars äen bil knappast välservad.
Glöm inte lufta ur kopplingen med om den är hydraulisk då den går på samma vätska.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Re: Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av wroooom »

När skivorna blir ordentligt varma släpper spänningarna i materialet. Oftast bättre att svarva skivorna än att byta om det finns gott om material..

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Re: Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av ahberg »

som sagt varandat år skall den bytas för bästa verkan.

bildas ju kondens som gör att bromsröret rostar inneifrån samt att bromsoken börjar gå trögt.
vilken resulterar i onödig slitna bromsbelägg samt att glidpinnar sätts igen,slitna skrivor

det e många som inte tror bromsvätska kan påverka dom faktorerna.
bytter själv bromsvätska minst 1gång om året på mina bilar för jag vet hur viktigt det är.

specillet för oss som kör lite mer trimmat o aggresivare körning.
bromsvätska som är flera år gammal kokar fortfare/snabbre vilket medverkar i svampig bromspedal= väldigt dålig bromsverkan= kan gå väldigt illa vid evt undvika en krock/olycka
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Betis
Övningskörning
Inlägg: 115
Blev medlem: 24 jul 2005, 13:05
Ort: Ålem

Re: Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av Betis »

Skall byta omgående!!

Tack för tipset!!! :D

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av taz »

Helt klart något att inte underskatta!

Det borde väl innebära att vätskan din "sviktade" i bromsrören under medeltung inbromsning och vid riktigt hård bestämd bromsning
hade den skött sitt jobb kanske? (spekulation)
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Re: Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av silverräven »

taz skrev:Helt klart något att inte underskatta!

Det borde väl innebära att vätskan din "sviktade" i bromsrören under medeltung inbromsning och vid riktigt hård bestämd bromsning
hade den skött sitt jobb kanske? (spekulation)
jag tror att jag förmodligen haft 90-95% bromsverkan på främre varför skivorna blivit kraftigt överbelastade. Vid besiktning vet man som sagt inte hur hårt tryck på pedalen som behövs för att få fina värden i protokollet. I verkligheten så kan det vara att frambromsarna jobbar och bakbromsarna aldrig får chansen så att säga. "sviktande" vätska är nog rätt att säga varför den längre "vägen" till bakre bromsar också ger sämre bromsverkan i förhållande till främre.

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Re: Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av MASS »

ThaSaint skrev:Skall bytas minst vartannat år, annars äen bil knappast välservad.
Glöm inte lufta ur kopplingen med om den är hydraulisk då den går på samma vätska.

//Erik
Jaha kopplingen med, det är väl därför att det är så satans dyrt att göra detta på Volvo. 1000:- betalade jag, fick en chock.
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mace
Övningskörning
Inlägg: 183
Blev medlem: 25 sep 2005, 01:26
Kör: Volvo 940 GL -94
Ort: Södertälje

Re: Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av Mace »

När vi endå är inne på det här med att byta bromsvätska så måste jag fråga en grej här.

Jag har också en såndär mekonomen "slang på däck som ger tryck i behållaren". Men det jag undrar är: För att byta vätskan är det bara att öppna valfritt bromsok och låta vätskan åka ut av sig själv?

Eller måste man öppna och trycka ut skiten ur alla 4 ok?
För i min fantasi så tycker jag att det lilla som finns i rören inte borde ha någon betydelse om resten är nu och fin.

940 GL -94 med ABS (gilring)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av ThaSaint »

Det är ju det som är i rören som används... lufta höger bak, vänster bak, höger fram och vänster fram, i den ordningen.
lättast är om man har en sug, att suga ur all vätska ur bromsvätskebehållare och fylla på ny vätska där. då går det fortare att lufta ur,
när d ska ha i ny vätska. Låt Aldrig nivån sjunka under MIN.
(kontrollera den under luftningsproceduren)

däcktrycks-luftaren tycker jag funkar riktigt fint. men kanske ingen höjdare omm na åker 17" eller större å har 3kilo luft i däcken.
luftar Aldrig med mer än 2bar på jobbet (vi har en speciell kojöng där för bromsvätskebyten/luftning med manometrar å skit)
Dessutom, på V.A.G-bilar brukar bromsvätskebehållaren sprängar (dålig plast) om trycket är för högt.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Mace
Övningskörning
Inlägg: 183
Blev medlem: 25 sep 2005, 01:26
Kör: Volvo 940 GL -94
Ort: Södertälje

Re: Därför fick jag skeva skivor fram-gång på gång!

Inlägg av Mace »

Ok tack för svar.

Skriv svar