Väghållningstråden

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

Okej, får leta på nån skrot efter nån gammal 760.



Varför har du VänsterFram högerbak för ;)
Volvo 940 Turbo 1997

Användarvisningsbild
Cyrax
Uppkörning
Inlägg: 540
Blev medlem: 10 jan 2004, 12:41
Ort: Jönköping/Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cyrax »

Tja, det var de 2 däcken som det var sämst mönster på så de fick sitta bak.
/Johan - Driftbilen Nissan 200sx -90, Brukshink 745 GLT 16V -88

Bild

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Är det 19mm bakre hämmren ni menar så skall den sitta på 740GLT och Turbo också. Iallfall på sedanmodellen, jag vet inte hur det är på kombi, men det är ju bara att mäta.

Användarvisningsbild
Cyrax
Uppkörning
Inlägg: 540
Blev medlem: 10 jan 2004, 12:41
Ort: Jönköping/Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cyrax »

Satt 16mm bakre kränghämmare på den glt jag plockade min ena ifrån. 19mm hämmaren satt som sagt på en gammal 760.
/Johan - Driftbilen Nissan 200sx -90, Brukshink 745 GLT 16V -88

Bild

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Var GLT:n en kombi?

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

JE Jr skrev:Var GLT:n en kombi?


"Jag hade sjukt mycket understyrning tidigare på 745:an eftersom det inte sitter någon kränghämmare bak på dem."



Stod i ett av Cyrax tidigare inlägg.
Volvo 940 Turbo 1997

Användarvisningsbild
Cyrax
Uppkörning
Inlägg: 540
Blev medlem: 10 jan 2004, 12:41
Ort: Jönköping/Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cyrax »

Nej den bilen jag plockade hämmaren från var en sedan. Såvitt jag vet satt det inte kränghämmare bak på några 745:or?
/Johan - Driftbilen Nissan 200sx -90, Brukshink 745 GLT 16V -88

Bild

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Någon som vet viktförhållandet på en 744/ 745???







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

ThaSaint skrev:Staget under bilen utan namn:

Bild



Gör bra skillnad i styvhet av framvagnen.

Monterade det på min vita 940 och nej har inte klockat den bilen på bana, men bilen kändes klart mindre 'svampig' vid rapp kurvtagning, snabba undanmanövrar med ratten, om jag ska uttrycka det så, den dök helt enkelt mindre med det yttre framhjulet om man svängde till kraftigt.
Stag 3526694, kostar 295 kr ca. (gamla priser)

Skruv 967731, åtgår 3 st.

Mutter 971098, åtgår 1 st.


jag TROR det är detta staget som i folkmun kallas ambulansstag (?)



Sen ang. krängningshämmare bak, HAr hört endel som kör utan, baktill, när dom kör på bana t.ex. En bil med grymma hämmare blir ju väldigt 'platt' dvs, det optimala (?) är ju att när man tar en kurva Hårt i hög fart så är nästan ena bakhjulet i luften, men vissa som kör med mycket fart vill ju såklart ha ner bakhjulet i marken.. ;)

och hör därför utan hämmare baktill för att just få ner det.. Annars bör man nog ha en redigt hårt spänd lamelldiff.



760's främre krängningshämmare ja, den går ner en tum eller två direkt efter infästnignarna under rambenen, detta pga oljetrågets utformning på V6'orna.. (ser nästan ut att sitta på bredden, framtill.) bra eller anus? Vet ej. 700/900 med B230 går ju dock 'rakt' hela vägen istället, vet inte om de vinklarna på k-hämmaren ger några effekter(förluster) på funktionen..



Den gröve krängningshämmaren som sitter påvolvobilarna (vad jag vet.. som iofs inte vet så mkt :)) sitter på samtliga 740 Turbo, och samtliga 940 från 1993 och framåt.



rättade jag ut Nått frågetecken, eller svamlade jag bara på nu som vanligt? :D



//Erik[/img]




vart sitter detta stag??

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Under växellådan typ. Sitter i fästena till länkarmarna fram.

Det syns var det ska sitta när du köper ett o lägger dej under bilen med det.





Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

lånad bild från nätet

http://hacked.free-bsd.org/staget.jpg

Där ska det sitta.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Tänkte bara höra om nån vet hur väghållningen påverkas om man sätter ett par spacers endast bak?



Anledningen till att jag undrar är att nu när jag satt på lite bredare fälgar (galaxy) så ser bakhjulen ut att sitta så väldans långt in, jämfört med framhjulen.

(helt standard 16V chassi i övrigt, ej sänkt eller nåt)
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Du kommer nog att uppleva det som att du kan köra snabbare i kurvorna.

Titta på en go-cart t ex. Där sitter ju bakhjulen längre ut än de där fram.

Hade spacers bara bak på en 240 o den låg MKT bättre på vägen. Men det

är ju klart med tanke på att 240´s bakaxel är smalare än framvagnen.







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

Användarvisningsbild
Cyrax
Uppkörning
Inlägg: 540
Blev medlem: 10 jan 2004, 12:41
Ort: Jönköping/Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cyrax »

Jag körde med 25mm spacers bak ett tag för att få ut hjulen, spårvidden är ju bredare fram än bak på 740:n vilket ser lite fult ut och jag märkte väl egentligen inget av det mer än att den såg snyggare ut.
/Johan - Driftbilen Nissan 200sx -90, Brukshink 745 GLT 16V -88

Bild

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

OK, tack för svaren.

Ser lite lustigt ut när framdäcken sticker ut lite utanför, och bakdäcken är en bra bit in under skärmkanten.

Ska nog överväga spacers :)
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Stiger
Övningskörning
Inlägg: 195
Blev medlem: 28 maj 2003, 12:12
Ort: Jönköping

Inlägg av Stiger »

Nu sitter det dubbla krängningshämmare bak på bilen båda är 19mm från en turbo och det fungerade som man hoppades bilen kränger betydligt mindre jag har iofs bara testat lite inspirerande rondellkörning i regnväder men med en diffspärr oxå ska det nog gå att ha riktigt kul



så om de ä nån som vill sälja en bakaxel med diffspärr ä de bara att pm:a

har kollat på 2 redan men den ena va felmärkt och den andra va rostig inuti



mvh Fredrik
Nöjd 740 GLT 16v ägare

Bild

Peter Larsson
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3087
Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
Kör: CBB
Ort: Stockholm Medlemsnr: 3

Inlägg av Peter Larsson »

Tejptomas skrev:Någon som vet viktförhållandet på en 744/ 745???







Mvh Tomas


Lite sent att svara nu kanske men jag vägde bilen på vågen i industriområdet nyligen.



740 GL inkl förare och 4/5 fylld tank gav 780kg på framhjulen och 700kg på bakhjulen. Vågen har 20kg mellan "stegen" så värdena är väl inte helt exakta.
Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|

Tomten
Van forumsanvändare
Inlägg: 1432
Blev medlem: 24 feb 2005, 20:24
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Tomten »

Tejptomas skrev:Du kommer nog att uppleva det som att du kan köra snabbare i kurvorna.

Titta på en go-cart t ex. Där sitter ju bakhjulen längre ut än de där fram.

Hade spacers bara bak på en 240 o den låg MKT bättre på vägen. Men det

är ju klart med tanke på att 240´s bakaxel är smalare än framvagnen.







Mvh Tomas




om jag skulle sätta 10 mm spackers bak på mina 215 och så kör jag 205 fram utan spacers skulle det vara bättre än inget alls?

tänkte för 10mm spackers har polaren liggandes tror ja.
Bild

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

okey, nu äre så här, nu vill jag ha lite tips på att styva upp min 740.

har agadiffat den och är och sladdar och burnar så gott det går.

har monterat bakfjädrar från en 745 på den men vill ha den styvare!

det där "ambulansstaget" vad ger det och vart får jag tag på det?

hur mkt kostar det?



vad mer kan jag göra?

har redan krökt länkarmarna och länkarmsstagen.

har riktat dom så gott de gick.

måste förstärka dessa.





ge mig tips nu!

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

fjäderbensstag, feta krängningshämmare, grövre fjädrar, modell S.A.M t.ex



ambulansstaget finns hos din volvohandlare, pris står några inlägg upp.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Mockan skrev:okey, nu äre så här, nu vill jag ha lite tips på att styva upp min 740.

har agadiffat den och är och sladdar och burnar så gott det går.

har monterat bakfjädrar från en 745 på den men vill ha den styvare!

det där "ambulansstaget" vad ger det och vart får jag tag på det?

hur mkt kostar det?



vad mer kan jag göra?

har redan krökt länkarmarna och länkarmsstagen.

har riktat dom så gott de gick.

måste förstärka dessa.





ge mig tips nu!




Vill inte verka besserwisser men har du läst genom hela denna tråden???

Det står ju inget annat än hur man gör för att få bilen vridstyvare.

Läs genom alla sidorna o alla inläggen så får säkert svar på dina frågor.





Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Tejptomas skrev:
Mockan skrev:okey, nu äre så här, nu vill jag ha lite tips på att styva upp min 740.

har agadiffat den och är och sladdar och burnar så gott det går.

har monterat bakfjädrar från en 745 på den men vill ha den styvare!

det där "ambulansstaget" vad ger det och vart får jag tag på det?

hur mkt kostar det?



vad mer kan jag göra?

har redan krökt länkarmarna och länkarmsstagen.

har riktat dom så gott de gick.

måste förstärka dessa.





ge mig tips nu!
Vill inte verka besserwisser men har du läst genom hela denna tråden???

Det står ju inget annat än hur man gör för att få bilen vridstyvare.

Läs genom alla sidorna o alla inläggen så får säkert svar på dina frågor.





Mvh Tomas


okey, har läst allt en gång till nu ;)

var lat. sorry ;D

hur som helst, receptet lyder, tjocka krängningshämmare från en 760?

vart satt 23mm hämmare?

och vart hittar jag 19mm hämmare bak? 740turbo, va sitter de på den?

enda jag använder bilen till är att sladda å leka ;)

därför vill jag styva upp den gärnet.

ett "ambulansstag" verkar vara ett givet köp. ska gå på volvo.

Användarvisningsbild
Cyrax
Uppkörning
Inlägg: 540
Blev medlem: 10 jan 2004, 12:41
Ort: Jönköping/Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cyrax »

Här kan ni se hur man med en enkel modifiering kan montera riktiga banåkarfjädrar bak. Dessa finns i många olika längder och hårdheter så det är bara att hitta någon som passar.

(obs inte mina bilder, plockade ur en projekttråd på rejsa)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... c&start=21

Bild

Bild
/Johan - Driftbilen Nissan 200sx -90, Brukshink 745 GLT 16V -88

Bild

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

vilket setup av krängninshämmare ska man ha för mesta möjliga överstyrning?



smala fram och tjocka bak?

tjocka runt om?

ambulansstag fram?

fjäderbenstag fram?

Användarvisningsbild
Cyrax
Uppkörning
Inlägg: 540
Blev medlem: 10 jan 2004, 12:41
Ort: Jönköping/Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cyrax »

Vad gäller krängningshämmare bör du ha grövre bak för att få bilen mer överstyrd.

Då krängningshämmarna inte är särskilt katiga äns på turboversionerna av 740 kan man med fördel sätta dit 2st av turbons kränghämmare bak.



Ambulansstag och fjäderbensstag är alltid bra att ha för att styva upp karossen.
/Johan - Driftbilen Nissan 200sx -90, Brukshink 745 GLT 16V -88

Bild

Skriv svar