Montera Turbo På 940

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
urmakaren
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 dec 2004, 22:07
Ort: Motala

Montera Turbo På 940

Inlägg av urmakaren »

Skulle vilja få lite mera drag i min annars så fina volvo.

Kan man köpa turbo, grenrör...och vad som nu skiljer, från en skrotad 940 tex och montera detta på min 940 (GL=SLÖ) :cry:

Måste man byta bromsar och annat då också, för SBP ?

mvh Johan



Flyttat från Säljes till Trimning / Jocke.Lind - moderator

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Visst går det men det är så mycket annat som skiljer på en turbobil, t ex antar jag att det sitter en m47-låda i din bil och den skulle inte hålla länge med turbo. Sälj bilen och köp en riktig turbo istället, det blir mycket bättre och enklare.

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zerial »

Rent praktiskt fungerar det, men du behöver ett avgasintyg från generalagenten, samt utföra en jämförande/komponent kontroll, som inte längre utförs av SBP. Dessa intyg finns i teorin, jag har aldrig sett eller hört talas om någon som har fått ett i handen.. Om inte annat så är det kostsamt och tidskrävande...



Mitt råd: Glöm turbokonvertering på nyare fordon än 1976. Kräng iväg din GL och köp en turbovagn istället. Det finns dock ETT undantag som gör det lite lätare och det är om man har ett fordon före 1989 som saknar katalysator, då kan man byta till en modernare, livärdig (sugis mot sugis, turbo mot turbo, likvärdig effekt) motor med katalysator och på så vis komma undan avgasintyget. Nästa undantag lär vara flyttgods från icke EU land.

Skriv svar