Hej!
Har en b230 med marinvev och 530 topp med V-kam, Jag har planat toppen 2mm och när jag mäter kompressionen nu så ligger den på 19Kg!!
Känns lite väl högt eller vad säger ni som har koll på detta, kommer packningar och grejer att hålla??! För- och nackdelar??
Jag har orginaldrevet till kamaxeln, alltså inget justerbart...
Tack på förhand.
//Jörgen
(För)hög kompression!! :)
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: (För)hög kompression!! :)
Gjorde något liknande på en B230E för många år sen, planade toppen lite väl aggressivt och hade 19kg i komp i kombination med en elak kam.
Gick som fan i en halvtimme på isen innan en cylinder bestämde sig för att konvertera till vattenpump
Gick som fan i en halvtimme på isen innan en cylinder bestämde sig för att konvertera till vattenpump
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
Re: (För)hög kompression!! :)
ajdå, låter som något man ska undvika mao…
Det mest lämpliga är väl att byta till annan topp för min del. Alternativt, som jag läste i någon tråd här, är att införskaffa ett ställbart kamdrev, eller byta till en mindre aggressiv kam?
Det mest lämpliga är väl att byta till annan topp för min del. Alternativt, som jag läste i någon tråd här, är att införskaffa ett ställbart kamdrev, eller byta till en mindre aggressiv kam?
Re: (För)hög kompression!! :)
Har du för komp så spelar kammen ingen roll på så vis. Du behöver en annan topp. Du kanske kan montera en tjockare packning eller göra förbränningsrummen större i den topp du har.
Det kanske kan ses om ett tillfälle att se till så att alla förbränningsrum är lika stora till och med.
Det kanske kan ses om ett tillfälle att se till så att alla förbränningsrum är lika stora till och med.