(För)hög kompression!! :)

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
jiess98
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 mar 2024, 21:55

(För)hög kompression!! :)

Inlägg av jiess98 »

Hej!
Har en b230 med marinvev och 530 topp med V-kam, Jag har planat toppen 2mm och när jag mäter kompressionen nu så ligger den på 19Kg!!
Känns lite väl högt eller vad säger ni som har koll på detta, kommer packningar och grejer att hålla??! För- och nackdelar??
Jag har orginaldrevet till kamaxeln, alltså inget justerbart...

Tack på förhand.
//Jörgen

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: (För)hög kompression!! :)

Inlägg av einar- »

Gjorde något liknande på en B230E för många år sen, planade toppen lite väl aggressivt och hade 19kg i komp i kombination med en elak kam.

Gick som fan i en halvtimme på isen innan en cylinder bestämde sig för att konvertera till vattenpump :lol:
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

jiess98
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 mar 2024, 21:55

Re: (För)hög kompression!! :)

Inlägg av jiess98 »

😆 ajdå, låter som något man ska undvika mao… 🙂
Det mest lämpliga är väl att byta till annan topp för min del. Alternativt, som jag läste i någon tråd här, är att införskaffa ett ställbart kamdrev, eller byta till en mindre aggressiv kam?

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2937
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: (För)hög kompression!! :)

Inlägg av thol »

Har du för komp så spelar kammen ingen roll på så vis. Du behöver en annan topp. Du kanske kan montera en tjockare packning eller göra förbränningsrummen större i den topp du har.
Det kanske kan ses om ett tillfälle att se till så att alla förbränningsrum är lika stora till och med.

Skriv svar