780 Startar inte efter fördelarbyte

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Amcerra
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 jan 2024, 07:53

780 Startar inte efter fördelarbyte

Inlägg av Amcerra »

Hej

Ny här men har kört Volvo i många år och jag har hittat många bra trådar här, nu är det dags för mitt första inlägg.

Bilen är en 89a 780, jag bor i Los Angeles och bilen är därför med amerikanska specifikationer, tror inte det skiljer på motorn från dom som sålts i sverige.

Problemet börjad när bilen plötsligt började dö på tomgång vid rödljus när den blivit varm. Startade alltid direkt igen men bara för att dö igen vid nästa eller det tredje rödljuset.
Jag misstänkte hallgivaren i fördelaren (är en 89a turbo så den har fortfarande fördelare med hallgivare) och skaffade en ny. Mina motorfästen har sett bättre dagar så det var ett helvete att få bort fördelar locket, det ville gå i torpedväggen och kila fast sig, men efter att ha hissat motorn lite med domkraft gick det att få av locket och ta ut resten. Ställde motorn i TDC innan och rotorn pekar rätt även om jag tycker den pekar lite mer mot treans tändkabel än ettan. Det går ju bara att sätta in fördelaren på ett sätt och bilen har startat varje gång dom åren jag ägt den så den måste ju peka dit den ska. Ny fördelare på plats och självklart startar inte bilen. Kollade så allt satt rätt, kablar mm och det gör dom. Från höger om jag tittar på fördelaren ståendes framför bilen. 2-1-3-4.

Bytte tillbaka till min gamla fördelare och bytte även jordkablarna som går från torpedväggen till bultarna på ventilkåpan, dom såg rätt ärjade ut. Då startar bilen precis som vanligt. Men grundproblemet kvarstår, dör vid tomgång var femte minut.

En kompis här som också kör Volvo hade en ny Boschfördelare i kartong som jag plockade upp, tänkte att det kan ju vara den billigare after market fördelaren jag bytt till som var dålig. Bytte till Boschfördelaren och bilen startar inte igen.

Har kollat precis allt även gjort rent kontakterna till hallgivaren med elektronikrengöring, tändkablarna sitter rätt. Kollade också så jag har gnista och det har jag. Inte jättestark blå gnista, men jag tänker att bilen borde i alla fall hosta lite om det bara är dålig gnista. Fördelaren går ju att vrida lite innan man dragit åt skruvarna och jag har inte helt kolla på exakt vilket läge den var i från början, testade alla små lägen från det ena hållet till det andra och tänkte att nånstans borde den i alla fall hosta till lite.

Står lite handfallen nu men skulle vilja göra ett sista försök själv innan jag bogserar den till en Volvomek.

Tips vart jag ska börja kolla mottages gärna.

Tack

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: 780 Startar inte efter fördelarbyte

Inlägg av einar- »

Tändmodulen är ganska enkel att byta själv.

Hade själv problem att bilen inte startade efter att jag bytt fördelare men gick utan problem med den gamla.

Någon månad senare så dog tändmodulen för mig så det kan ha varit den som var dålig redan då.
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Amcerra
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 jan 2024, 07:53

Re: 780 Startar inte efter fördelarbyte

Inlägg av Amcerra »

Ok, ska kolla den.
Tack

Amcerra
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 jan 2024, 07:53

Re: 780 Startar inte efter fördelarbyte

Inlägg av Amcerra »

Här kommer en uppdatering. Bytte tändkablar, tändstift och tändmodul. Bilen startade direkt efter det. Har kört runt och det verkar som att grundproblemet med att bilen plötsligt dör också är fixat.

Jag märkte två saker dock, tomgången är nu lite hög. Ligger på ca 1100 i Park och 8/900 i Drive. Kan det vara så att bilen tänder lite fel nu och detta gör tomgången för hög? Är en 89 med turbo så det går att ställa tändningen några grader genom att vrida på fördelaren.

Märkte även att tändmodulen blir ganska varm, är det normalt?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: 780 Startar inte efter fördelarbyte

Inlägg av einar- »

Tändmodulen ska sitta på en aluminumplatta med kylpasta emellan för kylning så ja den blir varm
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Amcerra
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 jan 2024, 07:53

Re: 780 Startar inte efter fördelarbyte

Inlägg av Amcerra »

Aha, Det var kylpasta som var i den lilla påsen jag fick med. Tack för tips.

Amcerra
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 jan 2024, 07:53

Re: 780 Startar inte efter fördelarbyte

Inlägg av Amcerra »

Nu blir jag inte riktigt klok på bilen. Startade hur bra som helst säkert tio gånger när jag ställde tändningen igår. En timme senare vägrar den att starta och ville sen inte på hela kvällen. Gick ut i morse igen och då startade den precis som inget hänt.

Det enda jag inte bytt i tändsystemet är tändspolen, kan spolen ha ett intermittent fel? Eller kan detta ha något att göra med det som heter Radio Noise Supressor relay. Vet inte vad detta heter på svenska. Kan man koppla ur detta på något sätt?

Tacksamma för svar
Erik

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: 780 Startar inte efter fördelarbyte

Inlägg av einar- »

De reläet kallas spridarrelä på svenska och sitter på expansionskärlet till kylarvätskan.

Brukar kunna sitta fler såna relän som du kan prova att byta plats med de
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Amcerra
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 jan 2024, 07:53

Re: 780 Startar inte efter fördelarbyte

Inlägg av Amcerra »

igår morse startade bilen igen, men fyra timmar senare vägrade den att starta. Hittade relät, fick leta runt lite och på en Amerikansk 780 från 89 hittade jag det under vänster framljus tillsammans med ett likadant relä. Bytte plats på dessa men det gjorde ingen skillnad. Testade även med en ny tändspole utan resultat.

Nu har jag bytt fördelare, spole, kablar,stift, tändmodul, dragit ny jord från motor till chassi och bytt ut sprider relät.

Ger upp nu om ingen har en magisk formel, annars tar jag den till en Volvo verkstad här i Los Angeles.
Meddelar här vad dom hittar.


/Erik

Skriv svar