Hög tomgång, går dåligt vid start

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Nzj9
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 okt 2023, 17:22

Hög tomgång, går dåligt vid start

Inlägg av Nzj9 »

Tjena har lite problem med min B230FK.
Först och främst när jag startar bilen kall på morgon om de är kallt ute, så går den väldigt dåligt och ojämnt i kanske 1 minut eller så, sen går den bra.
Och när jag startar då så är tomgången 1500 ca efter ett tag så går tomgången upp till 2000/2300 och är där resten av tiden, här om dagen tilloch med på 3000 varv på tomgång.

När jag varvar upp bilen och släpper gasen när jag står still så precis när jag släppt gasen så är tomgången runt 1000 3-4 sekunder sen varvar den upp till 2000 igen.

Tändstiften är bytt, har satt i original bränsle chip och original tändchip utan framgångar, har kollat om den drar tjuvluft vid insug vilket den inte gör.
Sen vet inte jag, men om jag drar ur kabeln på luftmassemätaren så är tomgången bra, men går inte gasa som folk då istället, har provat gjort rent luftmassemätaren.

Sitter t3t4 turbo, gröna spridare på
Vad mer kan jag kolla? Vad kan detta bero på?

Nzj9
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 okt 2023, 17:22

Re: Hög tomgång, går dåligt vid start

Inlägg av Nzj9 »

Luftmassemätare är bytt

In The White
Moderator
Inlägg: 20160
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Hög tomgång, går dåligt vid start

Inlägg av In The White »

Hjälpte det?

Nzj9
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 okt 2023, 17:22

Re: Hög tomgång, går dåligt vid start

Inlägg av Nzj9 »

Nä, alltså den är bytt utan framgång

In The White
Moderator
Inlägg: 20160
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Hög tomgång, går dåligt vid start

Inlägg av In The White »

Testa att rengöra tomgångsmotorn, den brukar kunna bli ganska full av gammal olja.

Nzj9
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 okt 2023, 17:22

Re: Hög tomgång, går dåligt vid start

Inlägg av Nzj9 »

Rengjort den och spjällhuset,
Bilen far och misständer en hel del också, kall på tomgång och varm sen när man kör 80-90 och ska accelerera eller om man släpper gasen försiktigt

Skriv svar