B230 dör på tomgång
B230 dör på tomgång
Haj!
Jag har en 745 -88A med b230f som håller sig på ca 900 varv på tomgång när man startar, efter kanske 10 sec så "tappar" den varv för att direkt kompensera o rusa till 1100-1200 för att sedan sjunka lågt o sen dö, här vill hon inte dö men går så lågt att det inte går att hämta upp igen
Oftast lätt att starta igen efter, ibland har jag fått gasa lite
Jag har haft tidigare haft problem att den dör under färd för att sedan dra igång sig själv igen, när detta händer så har jag ingen reaktion på gaspedalen
Bytte topppackning/insugspackning samt tändstift och kablar för 18mån sedan (gått max 1000mil efter detta o stiften ser fina ut)
Olja samt olja/luftfilter bytta 1ggr/år
Idag har jag bytt bränsle filter
Bytt rotor och fördelarlock
Rengjort spjällhus
Spolat tomgångsmotorn med bromsrengöring
Rengjort kontakt till lmm
Sprayat runt insug o slangar med startgas
Plockat loss slangen till bromsservot o täppt till utan skillnad
Provat med en annan styrbox? Sen som heter jettronic under handskfacket men samma fel kvarstår
Blåste i retur slangen på soppan o då blåste det tillbaka, öppnade tanklocket och då blåste det fritt men har ändå samma symptom
Hittade idag att hon trycker ur sig vatten vid termostathuset, bör inte vara relaterat men liten notis iaf
Håller jag 2500-3000 varv så går hon fint
Någon som har en idé?
Jag har en 745 -88A med b230f som håller sig på ca 900 varv på tomgång när man startar, efter kanske 10 sec så "tappar" den varv för att direkt kompensera o rusa till 1100-1200 för att sedan sjunka lågt o sen dö, här vill hon inte dö men går så lågt att det inte går att hämta upp igen
Oftast lätt att starta igen efter, ibland har jag fått gasa lite
Jag har haft tidigare haft problem att den dör under färd för att sedan dra igång sig själv igen, när detta händer så har jag ingen reaktion på gaspedalen
Bytte topppackning/insugspackning samt tändstift och kablar för 18mån sedan (gått max 1000mil efter detta o stiften ser fina ut)
Olja samt olja/luftfilter bytta 1ggr/år
Idag har jag bytt bränsle filter
Bytt rotor och fördelarlock
Rengjort spjällhus
Spolat tomgångsmotorn med bromsrengöring
Rengjort kontakt till lmm
Sprayat runt insug o slangar med startgas
Plockat loss slangen till bromsservot o täppt till utan skillnad
Provat med en annan styrbox? Sen som heter jettronic under handskfacket men samma fel kvarstår
Blåste i retur slangen på soppan o då blåste det tillbaka, öppnade tanklocket och då blåste det fritt men har ändå samma symptom
Hittade idag att hon trycker ur sig vatten vid termostathuset, bör inte vara relaterat men liten notis iaf
Håller jag 2500-3000 varv så går hon fint
Någon som har en idé?
Re: B230 dör på tomgång
De flesta jag pratat med säger bränslerelät, funderar på att åka in till mekonomen o köpa ett för 380kr men tycker inte att det stämmer med mina symptom? Relä är väl mer on/off o då skulle väl inte bilen starta o gå fint när man gasar?
Re: B230 dör på tomgång
Nu är bränslerelät bekräftat, samma symptom med nytt relä monterat
Skulle vilja mäta bränsletrycket från pumparna vid insuget när motorn går för att se om det är där det dippar, ska pumparna ge 3 bar? Någon som råkar veta vad det är för gängor på soppaslangen och insuget (rail?)
Skulle vilja mäta bränsletrycket från pumparna vid insuget när motorn går för att se om det är där det dippar, ska pumparna ge 3 bar? Någon som råkar veta vad det är för gängor på soppaslangen och insuget (rail?)
Re: B230 dör på tomgång
Edit: Tror det är något 2.2 jag har efter som jag inte kan ta felkoder?Mickem55 skrev: ↑27 jul 2023, 19:00Nu är bränslerelät bekräftat, samma symptom med nytt relä monterat
Skulle vilja mäta bränsletrycket från pumparna vid insuget när motorn går för att se om det är där det dippar, ska pumparna ge 3 bar? Någon som råkar veta vad det är för gängor på soppaslangen och insuget (rail?)
Re: B230 dör på tomgång
Lambda uppmätt och fungerar, pendlar mellan 0.3-0.8 vid 2000 rpm
När hon var varm efter stått på 2000rpm så var tomgången förhöjd ca 1100rpm men bilen fungerade precis som vanligt, tog några små provrepor i området o allt kändes bra
Lät bilen stå 30 min av o skulle ge mig iväg o tanka men då dör hon på tomgång igen
Jag blir tokig! Någon med lite idéer?
/Micke
När hon var varm efter stått på 2000rpm så var tomgången förhöjd ca 1100rpm men bilen fungerade precis som vanligt, tog några små provrepor i området o allt kändes bra
Lät bilen stå 30 min av o skulle ge mig iväg o tanka men då dör hon på tomgång igen
Jag blir tokig! Någon med lite idéer?
/Micke
Re: B230 dör på tomgång
Koppla ur LMM för att se om det blir någon skillnad, om inte är den kass.
Re: B230 dör på tomgång
Biltema LMM ger konstig gång...min 945 gick inte på den---
men min 744/88 går hackigt på den men klockrent om jag lånar
från 945. Prova bytlåna Lmm och se om du märker skillnad...
men min 744/88 går hackigt på den men klockrent om jag lånar
från 945. Prova bytlåna Lmm och se om du märker skillnad...
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Re: B230 dör på tomgång
Skall kolla runt om jag kan låna en LMM, den som sitter där har ju förmodligen suttit i 35 år nu
Re: B230 dör på tomgång
Kastar in min lösning här, tändmodulen!!
Den jag hade hemma ny från biltema är fel/trasig
De finns med 6 el 7 stift o i mitt fall skulle det vara 6 stift
Den jag hade hemma ny från biltema är fel/trasig
De finns med 6 el 7 stift o i mitt fall skulle det vara 6 stift