Dålig tomgång och ryckig körning

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Fabbe_07
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 mar 2023, 13:29

Dålig tomgång och ryckig körning

Inlägg av Fabbe_07 »

Hej häromdagen när jag var ute och sladda lite i snö med min 945 ltt så märkte jag efter ett tag att den blev lite ryckig när jag körde normalt.
Man ligger på jämn gas och den rycker till en gång lite då och då, ungefär 5-10 sekunders mellanrum
Sen efter ett tag så drog jag i kopplingen och bilen bar dog men det gick att starta upp den igen men den var svårstartad man behövde pumpa gasen lite för att den skulle gå igång och nu när man startar den så hoppar han igång och dör nästan på direkten men om man gasar till lite så fixar det sig.
Ibland så går tomgången upp till cirka 2000rpm och sen går ner och tillbaka några gånger och ibland skärper den sig och ligger på normal tomgång och ibland så stannar den på 2000rpm

Så undrar om nån vet vad felet kan vara. Har nyligen bytt till bränslechip och monterat en HKS dumpventil och blockerat av orginal dumpen men allt funkade bra tills häromdagen dock var tomgången konstig efter jag hade monterat dumpventil men inte lika illa som nu


Tack på förhand

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Dålig tomgång och ryckig körning

Inlägg av Moto-XXX »

Vet inte vad felet kan vara men återkom gärna om du hittar felet för jag har haft liknande symtom utan att hitta felet.
För att felsöka skulle jag ta bort HKS dumpventilen för sånt brukar kunna orsaka problem.

In The White
Moderator
Inlägg: 20178
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Dålig tomgång och ryckig körning

Inlägg av In The White »

Du kör alltså med öppen dumpventil?
I så fall funkar det dåligt på bilar med LMM. Helt plötsligt försvinner uppmätt luft
som styrenheten inte har en aning om var den blir av.

Nästa steg är att montera tillbaka originalchippet.

Skriv svar