Ostabil tomgång
Ostabil tomgång
Hej Gruppen.
Min 940 ft-93 går inte jämnt på tomgången. Inte så att den vandrar över varvtalet men som om den missar.
Lite svårstartad och när jag väl får i gång och ökar varvtalet till 1000 rpm så går den som vanligt.
Vad är vanligaste felet?
Jag har bytt tändkablarna och fördelarlocket.
Bytt tändstift
kollat kamremsläget
Kollat felkoderna ( där fanns inget som larmade )
Mycke tack på förhand för alla tänkbara instick.
Mvh Thomas
Min 940 ft-93 går inte jämnt på tomgången. Inte så att den vandrar över varvtalet men som om den missar.
Lite svårstartad och när jag väl får i gång och ökar varvtalet till 1000 rpm så går den som vanligt.
Vad är vanligaste felet?
Jag har bytt tändkablarna och fördelarlocket.
Bytt tändstift
kollat kamremsläget
Kollat felkoderna ( där fanns inget som larmade )
Mycke tack på förhand för alla tänkbara instick.
Mvh Thomas
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Ostabil tomgång
Har du kollat efter vacuumläckage eller insugsläckage?
Re: Ostabil tomgång
Hej,
Jo, jag har bytt insugspackning men där såg det ok ut när jag tog isär. Vaccumslangarna såg bra ut.
Kan detta ha att göra med tom gångsmotorn? Den är rengjord och injusterad, men finns det ytterligare saker att kolla?
Till slut så har man kollat så mycke att man inte riktigt vet vart man är i problemet.
Jo, jag har bytt insugspackning men där såg det ok ut när jag tog isär. Vaccumslangarna såg bra ut.
Kan detta ha att göra med tom gångsmotorn? Den är rengjord och injusterad, men finns det ytterligare saker att kolla?
Till slut så har man kollat så mycke att man inte riktigt vet vart man är i problemet.
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Ostabil tomgång
Du kan ju testa att lossa på kabeln till LMM, då ska motorn gå sämre om den är hel.
Re: Ostabil tomgång
Ok, Då får jag göra ett försök.
Re: Ostabil tomgång
Japp, riktigt mycket sämre med kablaget bortkopplat.
En fråga. De två mätkopplingarna som sitter på blocket under insuget nära torpedväggen, den ena är väl oljetrycket men vad gör den andra?
En fråga. De två mätkopplingarna som sitter på blocket under insuget nära torpedväggen, den ena är väl oljetrycket men vad gör den andra?
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Ostabil tomgång
Det är tempgivarna! Den ena till instrumentet och den andra till motorstyrningen. Kan
mycket väl vara den till motorstyrningen som jäklas. Drar den mycket soppa?
Oljetrycksgivaren sitter på avgassidan nere i närheten av oljefiltret, ganska långt fram
på blocket.
mycket väl vara den till motorstyrningen som jäklas. Drar den mycket soppa?
Oljetrycksgivaren sitter på avgassidan nere i närheten av oljefiltret, ganska långt fram
på blocket.
Re: Ostabil tomgång
Hej igen !
Känns som om vi kan vara nått på spåren i så fall. Ja den drar onormalt mycke. Jag vill påstå runt 1,3-1,4 lm
Mäter man funktionen på något sätt eller är det byte som gäller?
Känns som om vi kan vara nått på spåren i så fall. Ja den drar onormalt mycke. Jag vill påstå runt 1,3-1,4 lm
Mäter man funktionen på något sätt eller är det byte som gäller?
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Ostabil tomgång
Nu är jag väldigt dålig på just elbiten, men har för mig det ska gå att mäta?
Du kan kolla i vår "kunskapsbank" om du hittar något om det: viewforum.php?f=24
Du kan kolla i vår "kunskapsbank" om du hittar något om det: viewforum.php?f=24
Re: Ostabil tomgång
Jag har samma bekymmer. Min har orolig tomgång och man känner det i bilen, lite som att den går bra några sek och sen rycker lite några sek.
Även när man kör lugnt så smårycker den, men går helt rent när man varvar ur den. 940 -96 B230FK
Jag har bytt det mesta. Ska nu byta till en gss342 bränslepump, för framtida effektökning. Se om det hjälper kanske.
Men jag har bytt alla vacuumslangar, Nya NGK delar, bosch rotor/fördelare. Tempgivare bytt och kontrollerad (Hella). Tomgångsmotor kollad och smord.
BTR kollad. Gasspjäll rengjort och justerat TPS. Insugspackning bytt. Bensinfilter bytt.
LMM kollad och ok.
Vevhusburk bytt och slangar rengjorda.
Finns säkert mer saker man kan kolla eller byta, eller??
Även när man kör lugnt så smårycker den, men går helt rent när man varvar ur den. 940 -96 B230FK
Jag har bytt det mesta. Ska nu byta till en gss342 bränslepump, för framtida effektökning. Se om det hjälper kanske.
Men jag har bytt alla vacuumslangar, Nya NGK delar, bosch rotor/fördelare. Tempgivare bytt och kontrollerad (Hella). Tomgångsmotor kollad och smord.
BTR kollad. Gasspjäll rengjort och justerat TPS. Insugspackning bytt. Bensinfilter bytt.
LMM kollad och ok.
Vevhusburk bytt och slangar rengjorda.
Finns säkert mer saker man kan kolla eller byta, eller??