Chip chippa trimma

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
945 b230ft
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 jan 2023, 12:23

Chip chippa trimma

Inlägg av 945 b230ft »

Hej är ny här och har en fråga . Vilka chip rekomenderas idag 2023 till en b230ft har en 98 940 turbo. Box nummer slutar på 984 . Sitter en svart box jämte rattstången. Verkar finnas en del chip och vissa funkar upp till 200 och en del högre . Alla trådar är många år gamla. Viking chip verkar vara populärast i gamla trådar . Om jag börjar med 200 hk utan att byta turbo kan jag använda detta chip i framtiden för mer effek. Läste någonstans att funktionen beror på vilken box man har så jag vill ju ha bästa chip för min bil/box. Turbo+ verkar svårt att få tag i så chip är väll motsvarande i effekt.

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Chip chippa trimma

Inlägg av Jens.L »

Är nog bara Dw autokonsult som gör vettiga chip till bilar med lh 2.4 idag. Vad jag har förstått så är inte ens Viking chippen nå bra efter DW autokonsult kollat närmare på dom. Svarta boxen vid rattstången är tändningen. Vissa svarta boxar har lösa chip men dom flesta är lödda. Därför vill folk ha tag på den så kallade guldboxen för dom har lösa chip som går att byta.
Volvo 940 Turbo 1997

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Chip chippa trimma

Inlägg av In The White »

Har kört med BSR 204hk chip i jättemånga år. Har funkat bra för mig. :)

945 b230ft
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 jan 2023, 12:23

Re: Chip chippa trimma

Inlägg av 945 b230ft »

Ok har mejlat vikingchip inga svar. Har varit i kontakt med
kl-racing och ställt massa frågor och nu dw autokonsult . Ska kolla bsr med. Tack för info så länge

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Chip chippa trimma

Inlägg av In The White »

Vad har du mer för planer förutom chip och laddtryck? Eller det får räcka?

945 b230ft
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 jan 2023, 12:23

Re: Chip chippa trimma

Inlägg av 945 b230ft »

Jag köpte bilen för den inte har rost och låga (mil ) 26000 mil 1 äg mellan 00 och 19 sen blev den sänkt och nu sen jag köpte den så hsr jag återställt den till orginal gubbstuk så det är bekvämt att köra samt att jag kan köra med den på en skogsbilväg om jag vill utan att oljetråget trycks in. tänkte att öka effekten med orginalturbo först med chip och ca 0,9 i ladd eller vad dom nu rekomendera. Sen kanske jag i framtiden om tid finns byter topp grenrör och turbo och siktar på 300 hk men vill ändå behålla en fin bil . Verkar som det inte såldes jättemånga 165hk med manuel vx 98 a .Har försökt nå dw-autokonsult utan resultat . Det lät intressant ang deras kunskap om 2,4 boxen.

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Chip chippa trimma

Inlägg av In The White »

Okej! Så först och främst chipp och laddtryck då.

Har själv tyvärr ingen erfarenhet om dw-autokonsult, så jag kan inte uttala mig där.
Men som sagt har mitt BSR chip funkat klanderfritt i jättemånga år. Jag har deras 204hk
chip och laddar 0,9 bar i min 945 med 230FK motorn. Sedan har jag gjort lite annat
smått och gott förutom det, men inget stort. Motorkaraktären är väldigt "körbar", och
det finns kraft som räcker till vid t.ex omkörningar. Chip och uppställt ladd är helt klart
att föredra framför Turbo+ för körbarhet i hela registret.

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Chip chippa trimma

Inlägg av Moto-XXX »

Jag har kört en del olika bränslechip utan att märka nån större skillnad mellan dem så om man ska köra mer eller mindre original i övrigt tror jag inte att det spelar så stor roll vilket man väljer.

D.Svensson
Uppkörning
Inlägg: 440
Blev medlem: 28 okt 2009, 18:47
Kör: bil
Ort: Jämtland

Re: Chip chippa trimma

Inlägg av D.Svensson »

Jag har en classic 98, har köpt mina chip från en kille som annonserar på blocket, 1000kr för båda chippen. snabb leverans och fungerar riktigt fint, kört dessa chip från honom tidigare också. Detta är min isbil så den går på full gas och laddar 1 bar utan bekymmer med den. Rekomenderar starkt dessa från honom.

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Chip chippa trimma

Inlägg av In The White »

Moto-XXX skrev:
13 jan 2023, 08:40
Jag har kört en del olika bränslechip utan att märka nån större skillnad mellan dem så om man ska köra mer eller mindre original i övrigt tror jag inte att det spelar så stor roll vilket man väljer.
Är nog så ja!
Och ska man upp i mer effekt är det bättre att få mappat.

Dock kan det ju kännas tryggt att köpa från någon där man verkligen testat ut chippen,
både vad gäller effekt och funktion.

Jimmy26.gustafsson
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 jan 2017, 20:21

Re: Chip chippa trimma

Inlägg av Jimmy26.gustafsson »

Hej, har ett Viking ECOMAX Chip liggandes för box -984 liggandes. Har inte kvar den bilen så har egentligen ingen användning av det. Har kört ganska många mil med det på en b230fk från nyare 940 som jag stoppade i min 765a. Körde med en v-kam och ca 1,1-1,2 i laddtryck, den gick oerhört bra. Tröttnade dock på att byta automatlådor i bilen så jag plockade av trimmet och sålde bilen.

Skriv svar