Råd/tips B28 går bara 2sek 760 1985

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Råd/tips B28 går bara 2sek 760 1985

Inlägg av Lehto »

Hejsan.

Har fått erbjudande att köpa en 760 gle 1985 som stått länge på en gård med sådär lagom mycket mossa på den.
Ägaren tog den på en tur i våras men idag när vi var där för att köpa den så startade den bara typ 2-3s sedan dog den, rörde man gasen det minsta så dog den också direkt...

Jag som äger en 944 reagerade direkt när jag vred om nyckeln att jag inte hörde någon pump överhuvudtaget, men samtidigt om pumpen inte går hur kan den starta å gå i 2-3sekunder innan den dör? Någon form av soppa borde den ju få då, och vi gjorde många start försök. :P
Blev även förvånad då första starta försöket så hoppade den igång direkt, kändes knappt som om startmotorn hann gå runt.
Vi kollade säkringen till pumpen i tanken och den var hel, även bränslerelät verkade helt de var liv i den iaf.

Så frågor till er som har/haft en 760 av äldre årsmodell:
Är det som på 740 att det är två stycken pumpar? En under förardörren och en i tanken? Eller är det annorlunda på V6an
Någon aning om det är en B28E eller F? Det borde väl vara E, för F är väl med katalysator och de ska ju inte finnas på en 85a.
Vad kan man få för symptom om bara en av pumparna är trasiga? Har bara haft 940 som enbart har en pump i tanken.
Tips på grejer som man kan kolla, för det känns soppa relaterat iom att den går igång korta stunder...

Tacksam för alla tips så man eventuellt kan åka å hämta den inom kort :P
Mvh
940 Turbo brukis: Bild

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2926
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Råd/tips B28 går bara 2sek 760 1985

Inlägg av thol »

Har du testat om den går på startgas?

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Råd/tips B28 går bara 2sek 760 1985

Inlägg av Lehto »

Fick igång bilen idag när vi skulle hämta den, hittade en vakuum slang som satt löst/inte alls, drog fast den med en slangklämma.
Sen försökte vi lyssna med örat mot påfyllningsröret till tanken om vi kunde höra någon pump men de var knäpptyst...
Så förmodligen är tankpumpen trasig, så vi tankade i 15l soppa då jag hörde på jagrullar forumet att om man har under 1/4 tank så har pumpen under förardörren svårt att suga soppa. På andra försöket så startade den och gick sen utan problem och vi kunde köra hem pärlan:
Bild

Bild
940 Turbo brukis: Bild

Skriv svar