Oljeläcka mellan låda och motor

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 369
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Oljeläcka mellan låda och motor

Inlägg av bönan »

Ni som har följt min projekttråd har kanske läst att jag har haft problem med en liten oljeläcka från växellådans sprängkåpa på min 945 med B230FD+M47. Jag har räknat blint med att det är vevaxeltätningen som läcker, även om det förvånat mig lite eftersom jag var väldigt noga när jag monterade den och dessutom använde ett tunt lager tätningsmedel på packboxens utsida. Övriga packboxar jag bytte samtidigt när jag renoverade motorn är snustorra.

Jag har nu satt igång bilen för säsongen och börjat felsöka detta lite. Det kommer inte från fördelaren eller någon annanstans på motorblockets ovansida, motorn är helt torr på alla synliga delar. Vevaxelgivaren är också torr. Läckan är inte enorm, jag märkte att någon droppe hängde där förra sommaren när jag började köra efter renoveringen. När jag nu tog fram bilen för säsongen var där en liten pöl på golvet under motorn. Inte jättemycket. Nivån har sjunkit en aning på oljestickan. Om det var vevaxeltätningen borde det väl rimligtvis inte läcka när bilen står still?

I alla fall så plockade jag av skyddskåpan på motorns undersida för att få lite bättre insyn. Svänghjulet verkar helt torrt. Det var en lite skvätt olja i kåpan, inte mycket. Däremot noterar jag att det är oljefukt/antydan till droppar från ett flertal av oljetrågsskruvarna. Det läcker inte från själva packningen vad jag kan se, utan just från skruvarna. Jag bytte oljetrågspackning ihop med allt annat när jag renoverade motorn förra sommaren. Borde jag då ha använt någon form av gängtätning på skruvarna? Det gjorde jag inte. Kan man hoppas att det får vara så simpelt? Kika gärna på bilderna och kom med teorier.

Bild
Bild
Bild

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2937
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Oljeläcka mellan låda och motor

Inlägg av thol »

Det borde inte behövas gängtätning men har du känt på skruvarna igen? Tänkte så att dom inte har vibrerat lös eller så.

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 369
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Oljeläcka mellan låda och motor

Inlägg av bönan »

thol skrev:
20 mar 2022, 21:23
Det borde inte behövas gängtätning men har du känt på skruvarna igen? Tänkte så att dom inte har vibrerat lös eller så.
Tänkte inte ens att det var ett alternativ då jag tyckte att jag var så oerhört noga att dra allt ordentligt. Men kände på dem nu och mycket riktigt var samtliga skruvar lite lösa. Gick att dra kanske 60 grader innan man kände att de bottnade. Drog tills det började ta emot med minsta spärrskaftet, min momentnyckel går inte lägre än till 20nm. Oljepluggen satt inte heller ordentligt. Undrar verkligen vad jag höll på med i somras.

Tyvärr kom jag inte åt de främsta skruvarna på tråget, men det verkade mindre blött där. Har lagt en ren kartongbit under så får vi som det droppat något mer imorron. Hade hunnit bli en liten fläck bara över dagen idag.

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 369
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Oljeläcka mellan låda och motor

Inlägg av bönan »

Var ut och kollade nu och det var en liten pöl även idag. Hänger en droppe på oljepluggen, tror det är den som läcker. Ska göra oljebyte för säsongen och montera ny plugg och packning, så får vi se om det hjälper.

Skriv svar