940 -93 ftt dör över 1500 varv
940 -93 ftt dör över 1500 varv
Hej!
Min fina 940 med ftt (helt original) gick bra ända till förra vintern, då jag skulle iväg. Då vägrade han gå över 1500 varv. Då lät jag den stå på tomgång så den blev varm, sen gick den fint igen. Det här hände ett par gånger när det var minusgrader.
Sedan gick den fint på våren o sommaren.
Sedan kom hösten. Då blev det samma visa igen. Men nu gick det inte att få den normal även fast den var varm.
Den går finfint upp till 1450 varv, mer än 1500 varv så slår den av.
Det som händer är att man varvar upp till säg 2000 varv, den håller det i en o en halv sekund, sedan klipper den helt.
När varvräknaren går under 1000 varv kommer den igång igen, varvar upp till 2000, o samma sak om o om igen.
Varvar man den till 3000 varv hinner den precis upp innan han klipper, ned till under tusen, o samma visa där.
Och den klipper liksom HELT, den bluddrar inte eller något, den bara tvärdör tills nålen når 1000 varv igen.
Och man kan ställa klockan efter när den klipper, EXAKT samma millisekund hela tiden (vid just det och det varvtalet alltså).
Ska tilläggas att den tyvärr står ganska långa perioder emellanåt.
Tankade full tank i somras, så det lär nog inte vara själva soppan.
Har även snackat med en Bilia-mek via omvägar om saken. Han menade att det kunde vara bränsletrycksregulatorn som kärvat ihop.
Men jag skulle gärna höra någon annans åsikt om det hela...
Kanske lite rörigt, men jag är ingen fantom på datorer.
Tacksam för svar.
Min fina 940 med ftt (helt original) gick bra ända till förra vintern, då jag skulle iväg. Då vägrade han gå över 1500 varv. Då lät jag den stå på tomgång så den blev varm, sen gick den fint igen. Det här hände ett par gånger när det var minusgrader.
Sedan gick den fint på våren o sommaren.
Sedan kom hösten. Då blev det samma visa igen. Men nu gick det inte att få den normal även fast den var varm.
Den går finfint upp till 1450 varv, mer än 1500 varv så slår den av.
Det som händer är att man varvar upp till säg 2000 varv, den håller det i en o en halv sekund, sedan klipper den helt.
När varvräknaren går under 1000 varv kommer den igång igen, varvar upp till 2000, o samma sak om o om igen.
Varvar man den till 3000 varv hinner den precis upp innan han klipper, ned till under tusen, o samma visa där.
Och den klipper liksom HELT, den bluddrar inte eller något, den bara tvärdör tills nålen når 1000 varv igen.
Och man kan ställa klockan efter när den klipper, EXAKT samma millisekund hela tiden (vid just det och det varvtalet alltså).
Ska tilläggas att den tyvärr står ganska långa perioder emellanåt.
Tankade full tank i somras, så det lär nog inte vara själva soppan.
Har även snackat med en Bilia-mek via omvägar om saken. Han menade att det kunde vara bränsletrycksregulatorn som kärvat ihop.
Men jag skulle gärna höra någon annans åsikt om det hela...
Kanske lite rörigt, men jag är ingen fantom på datorer.
Tacksam för svar.
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Kan tillägga att jag inte får upp några felkoder på diagnoslamporna, körde även "klicktestet" (när man aktiverar spridare o. dyl. genom diagnosuttaget) felfritt.
Inga lampor som inte ska lysa lyser på instrumentbrädan heller.
Har även okulärbesiktigat luftmängdmätarens tråd, men den såg hel ut.
Rengjorde kontaktskruvarna på tryckpumpen (den under kupen) i somras också.
Som sagt, oerhört tacksam för svar. Eller en någorlunda gissning i alla fall.
Inga lampor som inte ska lysa lyser på instrumentbrädan heller.
Har även okulärbesiktigat luftmängdmätarens tråd, men den såg hel ut.
Rengjorde kontaktskruvarna på tryckpumpen (den under kupen) i somras också.
Som sagt, oerhört tacksam för svar. Eller en någorlunda gissning i alla fall.
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Glömde att skriva att det är en helt standard 945:a med M46:an (manuell) och fulltrycksturbo. Inget lull-lull förutom AC.
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Lite lurigt att den inte sätter felkod...
Min första tanke går till knacksensorn, men den borde i så fall satt felkod.
Min första tanke går till knacksensorn, men den borde i så fall satt felkod.
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Kanske kan vara knacksensorn. Om den ger utslag så att bilen dör, men sedan ramlar igång igen, kanske det inte sparas som felkod? Att felkoden återställer sig alltså. Jag har inte prövat att stänga av exakt när den klippt så att säga. Kanske skulle försöka med det.
Kan vara svårt att hinna vrida om nyckeln exakt då, är ju någon tiondel av en sekund det rör sig om...
Kan vara svårt att hinna vrida om nyckeln exakt då, är ju någon tiondel av en sekund det rör sig om...
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Bränsletrycksregulatorn låter väl inte helt otänkbart, alternativt att bränslepumpen håller på att skära ihop och inte orkar mata på som den skall? Antar att du bytt bränslefiltret redan så att det inte är så simpelt att det är igensatt? Det finns ju uttag på fuelrailen för att mäta bränsletrycket.
En idé kan ju vara att köpa en billig bränsletrycksregulator på skroten och se om det gör någon skillnad. Då vet man ju om den är felkällan, och kan eventuellt köpa en ny om man vill ha bilen i toppskick.
En idé kan ju vara att köpa en billig bränsletrycksregulator på skroten och se om det gör någon skillnad. Då vet man ju om den är felkällan, och kan eventuellt köpa en ny om man vill ha bilen i toppskick.
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Filtret bytte jag i förra sommaren, gått kanske 2-300 mil sedan dess. Pumpen har gått 1500 mil typ. Jo, jag har faktiskt en btr från en skrotad bil jag letat fram ur gömmorna. Ska byta den när jag får ork o lust. Jag är en tämligen sävlig människa.
Men tack så mycket för svaren, det uppskattas.
Men tack så mycket för svaren, det uppskattas.
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Bara en idé, men vad har du för pump? Har hört en hel del historier om budgetpumpar som ger upp efter just 1000 mil. Jag fick själv byta pump på min och då köpte jag en ny Bosch, kostade ca 2000 kr men räknar med att den håller i 30 år till.
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Pumpen är pinsamt nog en Biltema. Men jag hade loss slangen till fuelrailen i somras för att tömma ur lite soppa pga anledning, men då funkade den finfint. Tvångsmatade den med ett löst batteri. Sedan skruvade jag ihop det och åkte typ tio-femton mil utan problem. Sedan vart den stående i ett par månader inpå hösten pga sjukdom, och efter det har den betett sig så här.
Pumpen "låter" som den ska i alla fall...
Tyvärr är det där soppatrycksuttaget direkt efter pumpen ihopärgat (locket sitter tvärfast, vågar inte vålda bort det), så jag får nog byta den innan jag kan göra några vidare eftersökningar.
Men först av allt ska jag få tummen ur o byta btr:en.
Återkommer när jag prövat.
Pumpen "låter" som den ska i alla fall...
Tyvärr är det där soppatrycksuttaget direkt efter pumpen ihopärgat (locket sitter tvärfast, vågar inte vålda bort det), så jag får nog byta den innan jag kan göra några vidare eftersökningar.
Men först av allt ska jag få tummen ur o byta btr:en.
Återkommer när jag prövat.
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Förra pumpen (alltså originalpumpen) hade bara gått 10 000 mil, men när jag fick köpa bilen hade den stått ganska länge, så o-ringarna inne i pumpen hade gett upp och läckte rätt friskt. Och en annan är sjukpensionär, så man blir ju liksom dumsnål.
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Jaha, då har man bytt btr:en då. Inte ens en smula skillnad. Bilen jag tog den ur gick finfint innan skrotning. Ska som föregående skrivare föreslog byta knacksensorn när jag får ork. När man kopplar ur kontakten till den blir det ABSOLUT ingen skillnad, det borde det väl bli?
För övrigt ber jag om ursäkt; insåg inte att det fanns ett soppatrycksuttag även uppe vid toppen. Ska leta fram min gamla mätare och se vad som kan tänkas hända där också.
För övrigt ber jag om ursäkt; insåg inte att det fanns ett soppatrycksuttag även uppe vid toppen. Ska leta fram min gamla mätare och se vad som kan tänkas hända där också.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2145
- Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
- Kör: Volvo
- Ort: Västkusten
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
bränslepumprelä som är dålig lödning i? inte någon slang som sugs ihop när bränsletrycket ökar? eller någon skit i tanken som åker upp när tryket ökar o sen när du släpper så går den igen. hade även kollat bränslefiltret.
annars kanske databoxen eller tndboxen som är kass.
kolla jordpunkter.
annars kanske databoxen eller tndboxen som är kass.
kolla jordpunkter.
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.
Stavar som en kratta...
Stavar som en kratta...
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Jag spånar bara. Som att den började gå bra när den blev varm förut när den strula så kanske det är tempgivaren till insprutningen i toppen. Så den inte kompenserar för bensinen som den ska.
Volvo 940 Turbo 1997
Re: 940 -93 ftt dör över 1500 varv
Hej igen.
Det har dragit ut på tiden kan man lugnt säga, men här om veckan fick jag tummen ur och bytte potentiometern på spjällhuset (eller jag bytte hela spjällhuset på en gång för enkelhetens skull, hade ett annat). Nu har den gått som en klocka i ett par veckor o typ 60 mil.
Så nu hoppas jag verkligen på att det var det som strulade.
Stort tack till alla tips och funderingar.
Det har dragit ut på tiden kan man lugnt säga, men här om veckan fick jag tummen ur och bytte potentiometern på spjällhuset (eller jag bytte hela spjällhuset på en gång för enkelhetens skull, hade ett annat). Nu har den gått som en klocka i ett par veckor o typ 60 mil.
Så nu hoppas jag verkligen på att det var det som strulade.
Stort tack till alla tips och funderingar.