Hög tomgång på 744-88

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Noxited
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 feb 2022, 17:24

Hög tomgång på 744-88

Inlägg av Noxited »

Hej alla Volvo kunniga! Jag har ett problem där min tomgång är på 1200-1400varv när motorn är varm. Jag har provat att dra ut LMM och rengjort kontakter samt dragit ut lambdasonden. Det jag spekulerar är att jag har vakuumläckage eller att tomgångs motorn är dålig. Det kan också vara att spjällhuset eller gasvajern är för spänd. När jag kör bilen vill inte bilen sakta ned när jag släpper gasen, jag måste då bromsa då och då för att inte rulla för fort på plan mark. (((Jag har en okapad a-traktor med troligtvis en b230fd. Jag använder fjärde växeln på växellåda m47 för vid 1000varv går den runt 30. )))

Har ni några tips om vad jag ska titta på för att kunna lösa problemet med tomgången?

Tack.

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Hög tomgång på 744-88

Inlägg av Moto-XXX »

Jag skulle börja med att kolla att spjällägesgivaren är rätt justerad, det är snabbt gjort. Jag minns dock inte exakta måtten men det borde vara enkelt att hitta.

In The White
Moderator
Inlägg: 20160
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Hög tomgång på 744-88

Inlägg av In The White »

Har för mig att måtten står i Haynes?

Skriv svar