Kamrem

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Kamrem

Inlägg av jonte_malmö »

Ska byta kamrem på min B5204 T3 (V70R 2.0 1997, sorry :mrgreen: ).

Nån som har koll på vad man ska tänka på, nån specialare? Det är den äldre typen av remspännare, alltså inte rullen man lossar en bult och drar en hake åt sidan, och 148-kuggars rem som är samma på tidiga 960 (https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... uggar.html) Någon som sitter på en enkel beskrivning? Min verkstadshandbok till V70 97-00 hängde tyvärr med förra V70:n jag sålde... :cry:

Typen av remspännare:

Bild
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Kamrem

Inlägg av jonte_malmö »

Ingen som har koll på hur man gör med den gamle typen av spännare på bilden, när man ska byta rem?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Kamrem

Inlägg av Eda »

Ser ut som en spännare som man ska trycka in långsamt, om du försöker trycka för hårt går den sönder.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Kamrem

Inlägg av Lehto »

Mm stämmer som du säger Eda, har läst nångång för länge sedan och tror man fick trycka in den 1mm per 15minuter eller nått sånt.
Pressar man ihop den för snabbt så pajjar den.
940 Turbo brukis: Bild

Skriv svar